دیجیتال مارکتینگ

منظور از سئو سایت چیست؟ نکات کلیدی SEO برای افزایش رتبه

اگر شما هم برای کسب‌وکارتان یک وب‌سایت و وبلاگ دارید یا به‌عنوان یک برند در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، حتما درباره سئو (SEO) شنیده‌اید. تقریبا هرکسی که با اینترنت سروکار داشته باشد و دست‌کم چیزی را در گوگل سرچ کرده باشد، به‌عنوان یک کاربر نقش مهمی در سئو سایت شما خواهد داشت. اما چگونه و چرا سئو می‌تواند روی نتیجه‌ای که گوگل به کاربران نشان می‌دهد تاثیر بگذارد؟ ممکن است پیش‌تر هم درباره اینکه سئو چیست خوانده باشید ولی اصطلاحات فنی و تخصصی مختلف گیج‌تان کرده باشد. اگر به‌دنبال استفاده از خدمات سئو برای بهبود استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود هستید حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز را به زبانی ساده درباره سئو یاد بگیرید.

سئو چیست؟ 

سئو یا SEO در واقع مخفف عبارت بهینه‌سازی موتور جستجو (Search Engine Optimization) است. به زبان ساده، سئو فرآیند بهبود سایت شما برای افزایش دیده‌شدن آن است. هرچه سایت و بلاگ شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری برای جلب توجه و جذب مشتریان بالقوه و فعلی به کسب‌و‌کارتان خواهید داشت.

به‌طور کلی موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی صفحات هر سایت به ساختار و طراحی آن، رفتار بازدیدکنندگان و سایر عوامل خارجی نگاه می‌کنند تا تعیین کنند که محتوای این سایت چقدر باید در SERP رتبه بالایی داشته باشد. بنابراین، سئو سایت به همان اندازه که به درک خواسته‌ها و نیازهای مخاطبان و داشتن محتوای خوب و استفاده درست از عناوین جذاب، کلمات کلیدی، برچسب‌های تصویر مربوط می‌شود، به ویژگی‌های فنی مثل نحوه پیکربندی وب‌سایت و ساختار لینک‌های داخلی و لینک‌های خارجی در محتواها نیز بستگی دارد.

انواع سئو سایت

براساس تعریف SEO معمولا سئو خوب شامل بسیاری از فعالیت‌های مختلف است، مانند:

  • شناسایی درست کلمات کلیدی مرتبط با پتانسیل ترافیک جستجو
  • ایجاد محتوای مفید و باکیفیت و بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو و کاربران
  • نوشتن توضیحات متا و عنوان و زیرعنوان‌های مناسب و جذاب برای هر مقاله و محتوا
  • نوشتن یک آدرس URL توصیفی که در آن کلمات کلیدی وجود داشته باشد
  • استفاده از لینک‌های مرتبط سایت‌های باکیفیت بالا
  • اندازه‌گیری و تجزیه‌وتحلیل نتایج

به بیان دیگر، وقتی از سئو حرف می‌زنیم خدمات سئو می‌تواند شامل سئو داخلی (On-page SEO) و سئو خارجی (Off-page SEO) باشد. تمرکز سئوی داخلی روی بهبود فنی سایت و ایجاد محتواهای عالی برای گرفتن رتبه بهتر است. این کار شامل پیدا کردن و استفاده درست و به‌اندازه از کلمات کلیدی در صفحات و محتواها، نوشتن محتوای با کیفیت بالا به‌طور منظم، اطمینان از اینکه در عناوین و زیر عنوان‌های شما کلمات کلیدی به کار رفته باشد و… می‌شود. سئوی خارجی اما در خود وب سایت شما اتفاق نمی‌افتد. یعنی بیشتر به ایجاد روابط و ایجاد محتواهای تبلیغاتی روی سایت‌ها و بلاگ‌های پربازدید بستگی دارد. در مقالات بعدی به‌صورت جداگانه همه چیز را درباره هرکدام از این انواع روش‌های بهینه‌سازی توضیح می‌دهیم. فعلا به خود سئو و روش کار آن برگردیم.

چرا سئو سایت مهم است؟

مشخص شد که بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یک فعالیت بازاریابی ضروری برای مشاهده‌پذیر کردن یک وب‌سایت یا کسب‌و‌کار در فضای آنلاین است. اما سئو چندین مزیت دیگر را هم غیر از گرفتن رتبه بهتر در نتایج جستجو برای شرکت‌ها فراهم می‌کند:

  1. اعتماد و اعتبار برای برند و کسب‌وکار ایجاد می‌کند. سایت‌هایی که رتبه بالایی در SERP دارند، برای کاربران نشان‌دهنده کیفیت محصولات و خدمات بهتر هستند. یعنی هرچه سایت شما رتبه بهتری داشته باشد، کسب‌وکارتان برای مخاطبان قابل‌اعتمادتر است.
  2. مزیت رقابتی برای تجارت شما فراهم می‌کند. با سئوی بهتر سایت، در فروش و درآمد هم از رقبا پیشی می‌گیرید. قرار گرفتن و ماندن در صفحه اول نتایج جستجو یک برتری رقابتی برای کار شماست.
  3. مخاطبان بیشتری را به سایت جذب می‌کنید. سئوی خوب می‌تواند هر کاربری را در هر زمانی به سایت شما بکشاند و او را به محصولات و خدمات‌تان علاقه‌مند کند.
  4. یک بازاریابی محتوای اصولی خواهید داشت. با داشتن لیستی از کلمات کلیدی برای رتبه‌بندی و ایجاد محتوای باکیفیت در اطراف آن‌ها، کاربران به احتمال زیاد اطلاعات مورد نظر خود را در محتواهای شما پیدا می‌کنند و روی لینک‌های محتوا کلیک می‌کنند.

سئو برای بازاریابی چه اهمیتی دارد؟

احتمالاً صدها بار شنیده‌اید که بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) یک ابزار بازاریابی دیجیتال حیاتی است. اما چرا سئو برای موفقیت در دنیای دیجیتال امروز انقدر ضروری است؟

به‌طور خلاصه، سئو سایت شما بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود وب‌سایت‌تان بیشتر دیده شود و این به معنای ترافیک بیشتر و فرصت‌های بیشتر برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار و مشتریان ثابت است. سئو همچنین ابزاری ارزشمند برای معرفی عمومی برند، ایجاد روابط با مشتریان بالقوه و ثابت کردن خود به‌عنوان یک متخصص معتبر و قابل‌اعتماد در حوزه کاری‌تان است. 

در واقع سئو بخش اساسی دیجیتال مارکتینگ است زیرا افراد هر ساله میلیون‌ها جستجو انجام می‌دهند، اغلب این جستجوها برای یافتن اطلاعات در مورد محصولات و خدمات است. این جستجوها اغلب منبع اصلی ترافیک دیجیتال برای کسب‌وکارها هستند و مکمل سایر کانال‌های بازاریابی برای تجارت شما خواهند بود. دیده شدن بیشتر و رتبه‌بندی بالاتر در نتایج جستجو نسبت به رقبای شما می‌تواند تأثیر مهمی بر موفقیت کسب‌وکار و سودآوری محصولات‌تان داشته باشد. پس دیده‌شدن بهتر و بیشتر در جست‌وجوهای اینترنتی کاربران می‌تواند یک هدف تجاری باشد.

از طرف دیگر تجزیه‌وتحلیل دقیق و مداوم نتایج جستجو می‌تواند دید شما را برای بازاریابی بهتر و بیشتر افزایش دهد. یعنی داده‌های مرتبط با سئو می‌تواند به شما نشان دهد که استراتژی‌های بازاریابی‌تان چقدر با رفتار خرید مشتریان جدید و مخاطبان‌تان مطابقت دارد. برای همین هم سئو پایه و اساس یک اکوسیستم بازاریابی جامع است. وقتی بفهمید که کاربران وب‌سایت شما چه می‌خواهند، می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی و استراتژی محتوایی خود را در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی بهتر پیاده‌سازی و اجرا کنید.

عناصر حیاتی سئو کدامند؟

دیدیم که سئو یکی از ابزارها و امکانات مهم و تاثیرگذار در دیجیتال مارکتینگ است. اما برای نتیجه‌گیری از خدمات سئو و رسیدن به اهداف تجاری مورد نظر، بازاریابی سئوی ما باید شامل یک‌سری استانداردها و مولفه‌ها باشد. سه جزء یا ستون اصلی برای انجام سئو وجود دارد که به ایجاد استراتژی‌های موثر سئو کمک می‌کنند:

۱-بهینه‌سازی فنی سایت

بهینه‌سازی فنی صفحات سایت برای سئو ربطی به محتوای آن صفحات ندارد. برخی اقدامات برای بهینه‌سازی فنی عبارتند از: داشتن نقشه سایت XML و ساختار محتوا به گونه‌ای که برای تجربه کاربر در دسترس‌تر باشد. مثل انتخاب اندازه و حجم مناسب تصویر برای کاهش زمان بارگذاری صفحه. راه‌اندازی و بهینه‌سازی فنی سایت تضمین می‌کند که وب‌سایت و صفحات محتواهای شما به ربات‌های جستجوی Google اجازه می‌دهند بدون هیچ مشکلی آن‌ها را اسکن و فهرست‌بندی کند.

۲-بهینه‌سازی داخلی محتوای سایت

فرآیند سئوی داخلی برای اطمینان از مرتبط بودن محتوای یک وب‌سایت با جستجوهای کاربران است. همان‌طور که گفتیم محتوا بخش مهمی از سئو است. زیرا محتوا وسیله‌ای است که برای دستیابی و جذب مخاطب از آن استفاده می‌کنید. پس نوشتن و انتشار و تبلیغ یک محتوای مناسب از کسب‌وکار خود ضروری است.

محتوا می‌تواند صفحه «معرفی محصول» یا «درباره ما» در وب‌سایت شما باشد یا یک پست آموزشی در وبلاگ‌تان. البته بهتر است خودتان را به محتوای متنی محدود نکنید. اگر نیرو و بودجه‌اش را دارید حتما فیلم‌های ویدیویی، اینفوگرافیک‌ها و پادکست‌ها را نیز امتحان کنید. مخصوصا برای پست کردن در شبکه‌های اجتماعی مختلف این محتواها عالی هستند. 

محتوای بهینه شامل کلمات کلیدی دقیق و به‌اندازه در عناوین و زیرعنوان‌هاست. کلمات کلیدی همان عباراتی هستند که مشتریان بالقوه برای یافتن محتوای آنلاین درباره محصولات و خدمات یا برندهای مختلف از آن‌ها استفاده می‌کنند. شاید کلمات کلیدی دیگر تنها تکنیک سئو نباشند اما هنوز هم برای داشتن یک رتبه خوب در صفحه نتایج موتورهای جستجو مهم هستند. البته برای اینکه کلمات کلیدی که در متن و محتواهای خود استفاده می‌‌کنید کارکرد مثبتی روی سئوی شما داشته باشند، باید با تحقیق و بررسیِ دقیق انتخاب شده و در محتوای شما با احتیاط استفاده شوند.

هنگام انجام تحقیق کلمات کلیدی، مهم است که به‌دنبال عبارت‌هایی باشید که نرخ جستجوی بالا دارند. در ضمن حتما هم از کلمات کلیدی کوتاه و هم از عبارت کلیدی طولانی‌تر و کلمات کلیدی محلی (شامل نام یک منطقه جغرافیایی) برای محتواهای خود استفاده کنید. مهم است که علاوه بر کلیدواژه اصلی یا کانونی، متن شما دارای کلمات کلیدی فرعی و ثانویه -که برای کسب‌وکار شما مهم هستند- هم باشد. نهایتا هم باید از کلمات کلیدی انتخابی خود در عناوین، URLها و سایر عناصر سئوی داخلی خود استفاده کنید. اگر کمی گیج شده‌اید نگران نباشید، در یک پست جداگانه صفر تا صد انجام تحقیقات کلمه کلیدی را یاد خواهید گرفت.

در ضمن هر صفحه محتوای شما باید شامل توضیحات متا، لینک‌های داخلی به داخل سایت و لینک‌های خارجی به سایت‌های معتبر دیگر و یک URL خوب شامل کلمه کلیدی اصلی باشد. 

اگر به اطلاعات بیشتری درباره انواع محتوا و نحوه نوشتن و انتشار آن‌ها نیاز دارد حتما مقاله‌های صفر تا صد تولید محتوا و استراتژی تولید محتوا ما را بخوانید.

۳-سئوی خارجی

بالاتر گفتیم که منظور از سئوی خارجی بهینه‌سازی محتواهای ما برای کانال‌های تبلیغاتی مختلف مثل وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌های پربازدید است. تکنیک اصلی مورد استفاده برای سئوی خارجی، ایجاد بک‌لینک است. زیرا بک لینک‌های با کیفیت به سایت شما از سایت‌های خارجی، به موتورهای جستجو می‌گوید که سایت شما با ارزش و باکیفیت است و باید برای مخاطبان نمایش داده شود.

هر بار که وب‌سایت دیگری به مطالب شما اشاره می‌کند و به آن ارجاع می‌دهد، شما یک بک‌لینک به سایت خود دریافت می‌کنید. راه‌های ایجاد بک‌لینک هم زیاد است؛ مثل نوشتن پست مهمان در سایت‌های دیگر، ایجاد تعداد زیادی اینفوگرافیک که به اشتراک گذاشته می‌شوند و استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ و… .

این سه مولفه به بازاریابان کمک می‌کند تا بر فعالیت‌ها و تکنیک‌های ایجاد رتبه‌بندی قوی برای وب‌سایت‌های خود تمرکز کنند.

بازاریابی موتورهای جستجو شامل چه فعالیت‌هایی می‌شود؟

بازاریابی موتورهای جستجو یا Search Engine Marketing) SEM) به تلاش‌های بازاریابی پولی گفته می‌شود که شامل استفاده از ابزارهایی مثل تبلیغات محلی، گوگل ادوردز، تبلیغات شبکه‌های اجتماعی، پرداخت به ازای کلیک (PPC)، تبلیغات پولی گوگل، تبلیغات نمایشی و موارد دیگر می‌شود.

البته SEM همیشه جزء اصلی یک استراتژی جامع سئو نیست، اما همچنان می‌تواند به شما در دستیابی به مخاطبان جدید و بسیار هدفمند کمک کند. معمولا هم فعالیت‌های SEO و SEM با هم مرتبط هستند. نمونه‌هایی از فعالیت‌های تبلیغاتی SEM عبارتند از کمپین‌های پولی و هدفمند، و هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC).

سئو چگونه کار می‌کند؟

به زبان ساده سئو با بهینه‌سازی محتوای یک وب‌سایت، انجام تحقیقات کلمات کلیدی و کسب لینک‌های ورودی برای افزایش رتبه آن محتوا و دیده شدن وب سایت کار می‌کند. 

اما از نظر فنی سئو چگونه کار می‌کند؟ در پشت صحنه فنی ماجرا، موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ از ربات‌ها برای خزیدن صفحات در وب، رفتن از سایتی به سایت دیگر، جمع‌آوری اطلاعات مربوط به آن صفحات و قرار دادن آن‌ها در فهرست استفاده می‌کنند. این فهرست را به‌چشم یک کتابخانه غول‌پیکر ببینید که در آن یک کتابدار می‌تواند یک کتاب (صفحه وب) را برای کمک به کاربران پیدا کند. صفحه‌ای که دقیقاً همان چیزی را که کاربر در آن زمان به دنبال آن است برایش فراهم می‌کند.

سپس، الگوریتم‌ها با در نظر گرفتن صدها عامل یا سیگنال رتبه‌بندی، صفحات موجود در فهرست را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند تا تعیین کنند که صفحات به چه ترتیب باید در نتایج جستجو برای یک پرس‌وجو نمایش داده شوند. می‌توان گفت که کتابدار تک‌تک کتاب‌های موجود در کتابخانه را خوانده و به کاربر می‌گوید که دقیقاً کدام کتاب یا کتاب‌ها پاسخ سؤالات او را خواهد داشت. در واقع الگوریتم‌های جستجو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که صفحات مرتبط و معتبر را نشان دهند و تجربه جستجوی کارآمدی را در اختیار کاربران قرار دهند. 

در یک کلام صدها عامل مختلف وجود دارد که الگوریتم‌ها برای تعیین رتبه و جایگاه یک صفحه در یک SERP در نظر می‌گیرند. بهینه‌سازی سایت و محتواها با در نظر گرفتن این عوامل می‌تواند به رتبه‌بندی بهتر صفحات مربوطه در نتایج جستجو کمک کند. خبر خوب اینکه بر خلاف تبلیغات جستجوی پولی، شما نمی‌توانید برای به‌دست‌آوردن رتبه‌های جستجوی ارگانیک بالاتر به موتورهای جستجو پولی بپردازید. تنها راه بهتر کردن رتبه در لیست‌های جستجو، بهینه‌سازی سایت از نظر فنی و معماری و همچنین بالا بردن کیفیت محتوا با استفاده درست از کلمات کلیدی است.

بعد از همه این حرف‌ها شاید بپرسید ربات‌های جستجو چگونه دقیقاً تخمین می‌زنند که یک وب‌سایت یا صفحه وب چقدر می‌تواند به کاربر آنچه را که جستجو می‌کند ارائه دهد؟ برای بسیاری از مردم، اصطلاح «موتور جستجو» مترادف با گوگل است. این موتور جستجو حدود ۹۲ درصد از بازار جهانی موتورهای جستجو را در اختیار دارد. برای همین هم سئو معمولا حول‌محور مواردی است که برای گوگل بهترین کارایی را داشته باشند. پس بیایید برای فهمیدن نحوه کار این الگوریتم‌ها نگاهی به نحوه کار گوگل به‌عنوان موتور جستجوی غالب بیاندازیم.

گوگل چگونه یک صفحه را رتبه‌بندی می‌کند؟

موتورهای جستجو از جمله گوگل فقط یک هدف دارند: ارائه مرتبط‌ترین پاسخ‌ها یا اطلاعات به کاربران. هر بار که در گوگل عبارتی را سرچ می‌کنید، الگوریتم‌های آن صفحاتی را انتخاب می‌کنند که بیشترین ارتباط را با درخواست شما دارند. سپس این صفحات را رتبه‌بندی کرده و بر اساس معتبرترین و محبوب‌ترین‌ها به شما نشان می‌دهد.

معمولا برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران، موتورهای جستجو مثل گوگل دو عامل را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند:

  • ارتباط بین عبارت جستجو و محتوای یک صفحه. موتورهای جستجو برای این کار عوامل مختلفی مانند موضوع یا کلمات کلیدی را ارزیابی می‌کنند.
  • اعتبار، که براساس میزان محبوبیت یک وب‌سایت در اینترنت سنجیده می‌شود. گوگل فرض می‌کند که هر چه یک صفحه یا منبع محبوب‌تر باشد، محتوای آن برای خوانندگان ارزشمندتر است.

یعنی الگوریتم‌ گوگل در ابتدا مشخص می‌کند که کاربر در جستجوی چه اطلاعاتی است. برای درک بهتر هدف کاربر از عبارتی که جستجو کرده، حتی تفسیر اشتباهات املایی، مترادف‌ها و اینکه برخی از کلمات به معنای چیزهای متفاوت در زمینه‌های مختلف هستند را هم درنظر می‌گیرد. برای مثال، الگوریتم گوگل قبل از رتبه‌بندی صفحات برای جستجویی شامل عبارت «شیر» مشخص می‌کند که «شیر» به‌عنوان حیوان است یا «شیر» به‌عنوان یک ماده غذایی و لبنیات جستجو شده است. برای این کار الگوریتم‌ها محتوای صفحه‌ دارای این عبارت را تجزیه‌و‌تحلیل می‌کنند تا ارزیابی کنند که آیا سایت‌ها حاوی اطلاعات مربوط به آنچه کاربر به دنبال آن است هستند یا خیر. اینجاست که کلمات کلیدی استفاده در متن تعیین می‌کند آیا صفحه مربوط شامل عبارت مورد نظر کاربر با معنای مشخص او هست یا خیر.

سپس با در نظر گرفتن معیارهایی مثل کیفیت محتوا و میزان بازدید و نرخ کلیک، معتبرترین منابع موجود را رتبه‌بندی می‌کند. هوشمندی الگوریتم‌ گوگل به‌خوبی می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحاتْ محتواهای معتبرتر و محبوب‌تری درباره موضوع سرچ‌شده هستند.

البته اینکه وب‌سایت‌ها قابلیت نمایش در مرورگرهای مختلف داشته باشند و محتوا برای دستگاه‌های مختلف (لپ‌تاپ‌ها، تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند) طراحی شده باشد هم روی رتبه یک صفحه تاثیر می‌گذارد. یا هرچقدر زمان‌ بارگذاری صفحه برای کاربرانی که اتصال اینترنت کندتری دارند سریع‌تر باشد، احتمال اینکه صفحه مربوطه رنک بهتری در لیست نتایج جستجو داشته باشد بیشتر است.

در ضمن گوگل برای نمایش فهرست نتایج یک جستجو از اطلاعات تاریخچه جستجوی گذشته و تنظیمات جغرافیایی برای تعیین اینکه کدام نتایج برای کاربر در آن لحظه مفیدتر است، استفاده می‌کند. یعنی محتوای رتبه‌بندی‌شده به منطقه‌ای که کاربر از آن جستجو می‌کند و کشور و مکان او هم بستگی دارد. مثلا اگر از ایران برای «بیمه شخص ثالث» جستجو کنید، نتایج متفاوتی نسبت به فردی که برای همان عبارت در انگلستان جستجو کرده، دریافت می‌کنید.

استراتژی بازاریابی سئو چیست؟

استراتژی بازاریابی سئو یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به وب‌سایت شما از طریق موتورهای جستجو است. سئوی موفق شامل استراتژی‌های داخلی است که از کلمات کلیدی مبتنی بر هدف استفاده می‌کنند و همزمان روی استراتژی‌های خارجی مثل لینک‌های ورودی از سایر وب‌سایت‌ها هم تمرکز می‌کند. دیدیم که برای بهینه‌سازی سئو سایت، باید فاکتورهای رتبه‌بندی را در سه زمینه بهبود دهید: ویژگی‌های فنی وب‌سایت، کیفیت محتوا و استفاده درست از لینک‌ها. براساس همین نکات استراتژی‌های سئو را معمولا به دو دسته سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) و سئوی کلاه سفید (White hat SEO) تقسیم‌بندی می‌کنند.

سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) و سئوی کلاه سفید (White hat SEO)

افرادی که سئو کلاه سیاه را پیاده‌سازی می‌کنند، معمولا از تاکتیک‌های زیرکانه مانند محتوای تکراری شامل یک کلمه کلیدی خاص و خرید یک دسته از دامنه‌های غنی از کلمات کلیدی و هدایت تمام ترافیک به یک سایت برای رتبه‌بندی سریع استفاده کنند. این استراتژی ممکن است در کوتاه‌مدت کار کند و ترافیک سایت شما را بالا ببرد، اما پس از مدتی، گوگل سایت شما را جریمه می‌کند و حتی آن را در لیست سیاه قرار می‌دهد و ممکن است دیگر هرگز رتبه‌بندی نشوید.

سئو کلاه سفید دقیقا نقطه مقابل استراتژی سئو کلاه سیاه را دارد. هدف این استراتژی ایجاد یک کسب‌و‌کار آنلاین پایدار است. در این نوع سئو شما سعی می‌کنید بهترین محتوای ممکن را در اختیار کاربران و مخاطبان‌تان قرار دهید و با بازی بر اساس قوانین موتور جستجو، رتبه قابل قبولی در صفحه نتایج به‌‌دست بیاورید. مثلا در استراتژی سئو کلاه سفید تمرکز کارشناسان روی افزایش سرعت صفحه و کوتاه‌تر کردن زمان بارگذاری (زمانی که طول می‌کشد تا کاربر بتواند صفحه را ببینید) است. کم‌ کردن اندازه و حجم تصاویر یکی از راه‌های بهتر کردن سرعت صفحات سایت است. می‌توانید برای اندازه‌گیری سرعت صفحات محتواهای مختلف از ابزار Google’s Page Speed Insights استفاده کنید.

تهیه و بارگذاری نقشه سایت و فایل‌های Robots.txt روی سایت هم یکی دیگر از تاکتیک‌هایی‌ست که برای بهینه‌سازی سایت در استراتژی سئو کلاه سفید اجرا می‌شود. نقشه سایت یک فایل ساده است که تمام URLهای سایت شما را فهرست می‌کند. موتورهای جستجو از این فایل برای شناسایی صفحاتی دارای محتواهای مربوط به کلمات کلیدی و فهرست‌بندی استفاده می‌کنند. یک فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که چه محتواهایی را ایندکس نکنند تا در جستجو ظاهر نشوند. بهتر است برای سایت خود هر دو را ایجاد کنید تا خزیدن ربات‌های موتور جستجو در سایت و فهرست‌سازی محتوای خود را تسریع کنید.

حواستان هم باشد که موتورهای جستجو خواندن رشته‌های طولانی از کلمات با ساختار پیچیده را دوست ندارند. بنابراین یک تاکتیک مهم دیگر در این استراتژی این است که تا حد امکان، URL‌های خود را کوتاه نگه دارید

نحوه نظارت و ردیابی نتایج SEO

تنظیمات فنی، محتوا و لینک‌های داخلی و خارجی برای ورود یک وب‌سایت به نتایج جستجو بسیار مهم هستند. اما ماندن در صفحات جستجو و پیدا کردن رتبه بهتر نیاز به نظارت و تجزیه‌وتحلیل تلاش‌های شما در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو دارد. یعنی باید میزان موفقیت استراتژی سئو خود را مرتب اندازه‌گیری کنید. اندازه‌گیری موفقیت سئو سایت یعنی ردیابی داده‌های مربوط به ترافیک، تعامل و لینک‌ها

معمولا اکثر کسب‌وکارها یک‌سری معیارها یا شاخص‌های کلیدی عملکرد مشخص برای بررسی عملکرد سئو دارند. با این حال کاربردی‌ترین شاخص کلیدی عملکرد یا KPI سئو برای اندازه‌گیری موفقیت بهینه‌سازی سایت عبارتند از:

  • رشد ترافیک ارگانیک
  • رتبه‌بندی کلمات کلیدی (تقسیم به عبارات مارک‌دار و غیر مارک‌دار)
  • تبدیل مشتری بالقوه به خریدار از ترافیک ارگانیک
  • میانگین زمان ماندن کاربر در صفحه و نرخ پرش
  • صفحات فرود یا لندینگ پیج (Landing Page) برتر که ترافیک ارگانیک را جذب می‌کنند
  • تعداد صفحات نمایه‌شده
  • رشد لینک‌ها و پیوندهای داخلی و خارجی

ابزارهای سئو سایت 

ابزارهای زیادی برای بهبود، مدیریت و گزارش‌دهی اثربخشی سئو وجود دارد. برخی از این ابزارها رایگان هستند ولی برای استفاده از برخی‌شان باید هزینه پرداخت کنید. با این حال همه این ابزارها به بازاریابان کمک می‌کنند تا در مورد کلمات کلیدی تحقیق کنند، استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ را توسعه دهند و نتایج رتبه‌بندی بالاتر در SERPها را اندازه‌گیری کنند. 

بیاید نگاهی به برخی از ابزارهای رایج سئو که امروزه توسط بازاریابان استفاده می‌شود بیندازیم. البته حواستان باشد که همه این ابزارها قابلیت استفاده برای سایت‌های ایرانی را ندارند. متاسفانه ممکن است فیلتر باشند یا از طرف کشور مبدا برای آی‌پی ایران بسته شده باشند. اما به‌هرحال بد نیست که یک آشنایی حتی کلی با این ابزارهای سئو سایت داشته باشید: 

  • Semrush 

این پلت‌فرم برای تحقیقات کلمات کلیدی و داده‌های رتبه‌بندی آنلاین استفاده می‌شود. Semrush به بازاریابان بینشی در مورد توسعه و حفظ استراتژی‌های کلمات کلیدی می‌دهد. همچنین می‌تواند برای اندازه‌گیری عملکرد SEO در طول زمان استفاده شود

  • Google Analytics and Search Console 

گوگل آنالیتیکس و سرچ کنسول داده‌هایی را در زمان واقعی در مورد اثربخشی SEO ارائه می‌دهد. با ترکیب این پلتفرم با سرچ کنسول گوگل، بازاریابان می‌توانند ترافیک وب‌سایت تحت نظر خود را کنترل کنند، رتبه‌بندی آن را بهینه کنند و تصمیمات آگاهانه‌ای در مورد ظاهر نتایج جستجوی سایت بگیرند. این دو ابزار بیشترین استفاده را در بین سئوکاران ایرانی دارند.

  • Yoast SEO 

Yoast SEO افزونه‌ای است برای وب سایت‌هایی که از وردپرس به‌عنوان CMS استفاده می‌کنند. این پلت‌فرم برای بهبود بهینه‌سازی صفحات یک سایت در نتایج جستجو استفاده می‌شود. کاربران می‌توانند در این افزونه URL Slug، توضیحات متا و عنوان صفحه را تعریف کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند نحوه عملکرد محتوای صفحه خود را در جستجوها ببینند. علاوه‌براین‌ها چک لیستی از داده‌ها به کاربران نشان می‌دهد تا مطمئن شوند صفحه‌های مورد نظر آن‌ها تا حد امکان بهینه شده است.

  • Ahrefs 

Ahrefs می‌تواند تشخیص دهد که کدام صفحات بهترین عملکرد را دارند و کدام یک نیاز به بهبود دارند.

  • SpyFu

SpyFu در واقع یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی رقیب برای تبلیغات گوگل است. علاوه بر تحقیقات کلیدواژه، این ابزار بینش دقیقی در مورد سئوی رقیب و داده‌های پرداخت به ازای کلیک هم به کاربر می‌دهد.

  • HubSpot Grader

HubSpot Grader یک ابزار رایگان است که گزارش‌‌هایی در مورد عملکرد SEO ارائه می‌دهد. مثلا می‌تواند نشان دهد که آیا یک وب‌سایت برای تلفن همراه بهینه شده است یا خیر. همچنین عملکرد وب‌سایت را اندازه‌گیری می‌کند و توصیه‌های امنیتی ارائه می‌دهد.

  • Google Trends 

گوگل ترندز، روندهای محتوا در کشورها یا مناطق مختلف جهان را دنبال و دسته‌بندی می‌کند. سپس موضوعات پرطرفدار و کلیدواژه‌های طولانی مرتبط با آن‌ها را پیدا می‌کند. همچنین می‌تواند ترندهای محتوا را در طول زمان با هم مقایسه کند.

  • وب مستر بینگ

Web master Bing به بازاریابان امکان می‌دهد تا پروفایل‌های بک‌لینک و تحقیقات کلمات کلیدی را ببینند. همچنین قابلیت اسکن داخلی سایت هم دارد تا بتوانید نقشه سایت و فایل Robots.txt را به‌خوبی آماده کنید.

چه مدت طول می‌کشد تا خدمات سئو نتیجه دهد؟

سئو یک مسیر سریع برای موفقیت نیست. هیچ‌وقت نبوده و نخواهد بود. در مورد سئو سایت باید یک برنامه بلندمدت داشته باشید. زیرا رتبه‌بندی اکثر کلمات کلیدی بین شش‌ ماه تا یک سال طول می‌کشد. در ضمن همان‌طور که گفته شد مدام باید معیارهای بهینه‌سازی را روی سایت و محتواهای خود ردیابی و تجزیه‌وتحلیل کنید تا بتوانید همیشه در لیست اصلی نتایج جستجو باقی بمانید.

چه خودتان روی سئو کار کنید، چه آن را به یکی دیگر از اعضای تیم محول کنید یا آن را به طور کامل برون‌سپاری کنید، باید با دانش هرچه بیشتر این تصمیم را بگیرید. پس حتما بعد از این مقاله، مطالب تکمیلی درباره سئو داخلی و خارجی و تحقیقات کلمه کلیدی را هم در وبلاگ رهنما کالج بخوانید. اگر در مسیر دیجیتال مارکتر شدن هستید با شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج می‌توانید تمام مهارت‌های لازم را کسب کنید.

منبع
hubspotdigitalmarketinginstitute

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا