دیجیتال مارکتینگ

آموزش صفر تا صد تولید محتوا به زبان ساده

آیا تولید محتوا بخشی از دیجیتال مارکتینگ است؟ بدون هیچ حرف اضافه‌ای، بله. امروزه در جامعه تحت سلطه دیجیتال، هر کدام از مواردی که به‌عنوان محتوای دیجیتال تهیه و منتشر می‌شوند، بخشی از بازاریابی دیجیتال هستند. واقعیت این است که همهٔ محتوا‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن ارتباط با مخاطبان است. موضوعی که دقیقا ابزار اصلی بازاریابی و فروش بیشتر محسوب می‌شود. اما اصلا منظور از محتوا چیست و تولید محتوا چگونه انجام می‌شود؟ اگر می‌خواهید بدانید چگونه بازاریابی محتوا را شروع کنید این مقاله برای شما نوشته شده است.

تولید محتوا به زبان ساده

تولید محتوا، تولید اطلاعات یا مطالب بازاریابی برای مخاطب است. تولید محتوا در بازاریابی اغلب شامل محتوای اطلاعاتی یا آموزشی همراه با اشاره به برند است. در واقع ایجاد محتوا فرآیند تولید ایده‌های موضوعی است که برای خریدار شما جذاب است و در عین حال اطلاعاتی که آن‌ها برای تصمیم‌گیری خرید نیاز دارند را ارائه می‌دهد. می‌توان گفت که هدف اصلی تولید محتوا جذب مشتریان جدید و همیشگی کردن مشتریانی است که یک‌بار از شما خرید می‌کنند.

به زبان ساده، تولید محتوا به تولید مواد بازاریابی برای مصرف مخاطبان شما خلاصه می‌شود. معمولا هم محتوا در بازاریابی پیام‌های مخصوص به هر برند را با نکات آموزشی عمومی صنعت مربوطه ترکیب می‌کند. به این ترتیب، در یک محتوا شما مخاطبان خود را در مورد یک محصول یا خدمات خاص خود آگاه می‌کنید، بدون اینکه به‌طور مستقیم بازاریابی برای آن انجام بدهید.

چرا تولید محتوای باکیفیت در دیجیتال مارکتینگ مهم است؟

محتوا سنگ بنای بازاریابی موثر است. در دنیای امروز بدون محتوا، چیزی وجود نخواهد داشت که برای بازاریابی کسب‌و‌کار، محصولات یا خدمات خود به مخاطب ایده‌آل استفاده کنید. حتی برخی معتقدند که تولید محتوا پایه و اساس تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتال مدرن است. چون وقتی محتوا تولید می‌کنید، اطلاعات رایگان و مفیدی را به مخاطبان خود ارائه می‌دهید، مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود جذب می‌کنید و مشتریان فعلی را از طریق یک تعامل باکیفیت و ارزشمند برای مخاطبان حفظ می‌کنید.

ایجاد محتوای آگاهانه، مفید و جالب به شما امکان می‌دهد اعتماد و وفاداری را در مخاطبان خود ایجاد کنید. حتی باعث می‌شود به‌عنوان یک متخصص در زمینه خود شناخته شوید که برای مشکلی پاسخی درست دارد. علاوه‌براین، محتوای آموزنده می‌تواند به آموزش مخاطبان شما در مورد محصول یا خدمات شما کمک کند و احتمال خرید از شما را افزایش دهد.

برای همین هم هست که بازاریابی محتوا یک ابزار عالی برای افزایش تعداد مشتریان بالقوه، درآمدزایی بیشتر از محصولات و خدمات، و ایجاد مخاطبین مشترک برای سایت یا بلاگ مربوط به کسب‌و‌کارتان خواهد بود. پس داشتن محتوای باکیفیت و منحصر‌به‌فرد باعث رشد و موفقیت کسب‌و‌کار شما می‌شود. بنابراین اگر به دنبال ایجاد یک رابطه قوی با مخاطبان هدف خود هستید، بازاریابی محتوا یک راه موثر و مقرون به صرفه برای ارتباط با مشتریان و ایجاد یک ارتباط پایدار است.

البته هر روز میلیون‌ها قطعه محتوا به صورت آنلاین منتشر می‌شود. برای متمایز شدن و تأثیرگذاری بر مخاطبان (و مشتریان بالقوه)، محتوای شما باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. یعنی نه تنها به خوبی نوشته و طراحی شده باشد، بلکه حتما به نیازهای مخاطبان هم پاسخ دهد. یادتان باشد که محتوای ضعیف در فضای سیاه‌چاله‌ای اینترنت ناپدید می‌شود.

انواع محتوا و افراد تیم تولید محتوا

انواع محتوا

گفتیم که برای دیجیتال مارکترها و برندها، تولید محتوا راه مهمی برای ایجاد و حفظ روابط با مشتریان فعلی و بالقوه است. اما محتوا شامل چه نوع مواردی می‌شود؟ تقریباً هر چیزی می‌تواند محتوا باشد، از پست‌های وبلاگ (همین نوشته‌ای که در حال خواندن آن هستید) گرفته تا ویدیوهای چند ثانیه‌ای TikToks و حتی معرفی کتاب. اساساً محتوا هر چیزی است که اطلاعات یا سرگرمی را فراهم می‌کند. قالبی که برای محتوای خود انتخاب می‌کنید باتوجه به توع تجارت و گروه مخاطبان‌تان می‌تواند یک پست وبلاگ، ویدیو، اینفوگرافیک، کتاب الکترونیکی، پادکست یا هر چیزی که ذهن خلاق شما می‌تواند تصور کند باشد. 

به‌طور کلی محتوا یک اصطلاح گسترده است که می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد. حتی جمع‌آوری و ارائه نظرات و بازخوردهای شخص ثالث از محصولات و خدمات شما هم اطلاعات مفیدی در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار می‌دهد و می‌تواند نوعی محتوا باشد. درضمن همزمان با رشد و توسعه فناوری‌های جدید، قالب‌های جدیدی از محتوا هم پدید می‌آیند. در حالت کلی می‌توان انواع محتوا را به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  • محتوای نوشتاری شامل پست‌های وبلاگ‌ و صفحات وب، کتاب‌های الکترونیکی، ایمیل‌ها و خبرنامه‌ها، پست‌های شبکه‌های اجتماعی.
  • تصاویر مثل پوسترها و اینفوگرافیک‌ها و گیف‌ها.
  • صدا از جمله پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی.
  • ویدیو شامل انیمیشن‌ها، استاپ‌موشن‌ها و وبینارها

کانال‌های مختلف توزیع و تبلیغ محتوا 

به‌همان اندازه که شکل و قالب محتوا متنوع و گسترده است، کانال‌ها و ابزارهایی که برای انتشار و توزیع محتواها از آن استفاده می‌شود هم مختلف هستند. توزیع محتوا در کانال‌های مناسب و تبلیغ محتوای توسعه‌یافته به مخاطبانِ مناسب، به‌اندازهٔ تولید ایده‌های مناسب برای محتوا و توسعه و تبدیل این ایده‌ها به قطعات محتوای ارزشمند که برای مخاطبان هدف جذاب باشد، مهم است.

در اصل یک توزیعِ خوب در کانالِ درست به شما کمک می‌کند تا محتوای خود را در معرض دید افراد مناسب قرار بدهید. مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید و از کانال‌های مناسب برای رساندن محتوای خود به آن‌ها استفاده کنید.

برخی از مهم‌ترین کانال‌هایی که می‌توانید برای توزیع و تبلیغ محتوا از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از:

  • شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و…
  • خبرنامه ایمیل
  • تبلیغات پولی یا پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) که می‌توانند در رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو یا سایر وب‌سایت‌ها اجرا شوند.
  • سندیکای محتوا (Content syndication) یا تبلیغ محتوا از طریق کانال‌های معتبر و شخص ثالث 

البته تبلیغ محتوا بسته به هرکدام از این رسانه‌ها متفاوت است و قوانین خاصی هم برای تولید محتوا و انتشار در هر کانال وجود دارد. در مباحث بعدی که به موضوعاتی مثل استراتژی محتوا و… می‌پردازیم بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

اهمیت سئو (بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو) در تولید محتوا 

وقتی محتوایی ایجاد می‌کنید، همیشه آن را برای دو مخاطب اصلی می‌سازید: مشتریان و الگوریتم‌های جستجو. درست است که انسان‌ها به‌عنوان گروه اول مخاطب شما بسیار پیچیده هستند، منتها الگوریتم‌های جستجو هم یک فناوری هوشمند محسوب می‌شوند که اطلاعات را بازیابی می‌کنند و براساس الگوهای رفتاری کاربران اینترنت و کلمات کلیدی محتواها را رتبه‌بندی می‌کنند.

امروزه موتورهای جستجوی مدرن مانند گوگل بسیار پیچیده‌تراز قبل عمل می‌‌کنند. شاید در روزهای اولیه شروع به‌کار گوگل، سازندگان محتوا می‌توانستند وب‌سایت‌های خود را فقط با کلمات کلیدی برجسته کنند تا صفحات خود را به بالای صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) برسانند. اما این روزها، دسترسی به رتبه‌‌های بالای نتایج جستجو در گوگل چندان ساده نیست. یعنی نمی‌تواند فقط روی کلمات کلیدی پرسود که نشان‌دهندهٔ قصد خرید هستند تمرکز کنید.

دسترسی به رنکینگ بهتر و بالاتر فرآیند زمانی پیچیده‌تری دارد. برای همین هم لازم است تا محتوای برتر شما مانند پست‌های وبلاگ و ویدیوها قبل از انتشار برای موتورهای جستجو بهینه‌سازی شوند تا کاربران بتوانند به راحتی اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند. به‌طور خلاصه، بهینه‌سازی محتوا یعنی انجام تغییرات و به‌روزرسانی صفحات محتوا برای جذاب‌تر کردن آن برای مشتریان و الگوریتم‌های جستجو.

مثلا شما می‌توانید هنگام نوشتن پست وبلاگ و توضیحات محصول، نحوه ساختار محتوا در فرمت HTML را بهینه کنید. یعنی از تگ‌های عنوان (H1، H2، H3، و غیره) برای عبار‌ت‌های کلیدی مناسب استفاده کنید تا الگوریتم‌های جستجو راحت‌تر موضوعات اصلی و موضوعات فرعی شما را تشخیص دهند و رتبه بهتری پیدا کنید. 

اگر کمی گیج شدید اصلا نگران نباشید. در مباحث مربوط به سئو توضیحات بیشتری درباره این موضوع می‌خوانید.

تیم تولید محتوا شامل چه افرادی می‌شود؟

یک تیم تولید محتوا صفر تا صد فرآیند تولید محتوا برای کسب‌و‌کار شما را پیش می‌برد. البته هیچ دو تیم تولید محتوا برای مشاغل مختلف یکسان نیستند. یعنی ممکن است براساس نوع کسب‌وکار و مخاطبان‌تان یا حتی بسته به بزرگی کسب‌وکارتان تیم تولید محتواهای شما شامل یکی از نقش‌های زیر باشد:

  • مدیر ارشد محتوا روی هرچیزی که به تولید محتوا برای کسب‌وکار شما مربوط می‌شود نظارت می‌کند. موضوعات پیشنهادی برای تولید محتوا را ارائه می‌دهد و از همسویی موضوعات محتوا با اهداف تجاری و اولویت‌بندی‌های آن مراقبت می‌کند.
  • مدیر محتوا یا مدیر پروژه که کارش مدیریت و سازماندهی تمام محتواهای تولید شده برای بازاریابی کسب‌وکار شماست. 
  • استراتژیست محتوا که ایده‌های مربوط به تولید محتوا و احتمالا جلسات طوفان فکری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند.
  • نویسنده محتوا و مترجم که متن‌ها و مقاله‌های سایت و وبلاگ شما را می‌نویسد.
  • ویرایشگر محتوا که محتواها را از نظر لحن و دقت در نگارش کنترل می‌کند تا از اشتباهات نگارشی در متن‌ها جلوگیری شود.
  • طراح گرافیک که وظیفه‌اش تولید و آماده کردن هرگونه تصویر مورد نیاز برای محتوای تهیه‌شده است.
  • توزیع‌کننده محتوا که وظیفه‌اش اشتراک‌گذاری محتواهای منتشر شده است تا افراد بیشتری آن را ببینند.

فرآیند تولید محتوا شامل چه مراحلی است؟

تولید محتوا از تحقیق در مورد اینکه درباره چه چیزی باید بنویسیم و تولید ایده‌های محتوا شروع می‌شود. اما توسعه این ایده‌ها به محتوای ارزشمند که برای مخاطبان هدف جذاب باشد و سپس توزیع آن‌ها در کانال‌های مناسب چگونه انجام می‌شود؟ خیلی ساده تولید محتوا شامل فرآیند زیر می‌شود:

۱-پیدا کردن کلمات کلیدی

تحقیق در مورد کلمات کلیدی یکی از بهترین راه‌ها برای درک واقعی نوع محتوایی است که برای مخاطبان هدف شما جذاب است. اساسا تحقیق در مورد کلمات کلیدی معمولاً یکی از اولین گام‌ها در ایجاد محتوایی است که منجر به جذب مشتری می‌شود. چرا؟ زیرا وقتی می‌دانید که مخاطبان شما چه کلمات کلیدی‌ای را جستجو می‌کنند، می‌توانید محتوای خود را طوری تنظیم کنید که متداول‌ترین اهداف جستجو را برآورده کند.

در بدترین حالت، تحقیق کلمات کلیدی آنچه که قبلاً در مورد مخاطبان خود می‌دانستید را تأیید می‌کند. در در بهترین حالت اما می‌تواند به بینش‌هایی منجر شود که تعامل با مشتری را افزایش می‌دهد و نرخ تبدیل‌هایتان را بالا می‌برد. یک راه سریع برای پیدا کردن کلمات کلیدی این است که بخش جستجوهای مرتبط را در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) بررسی کنید. یا می‌توانید از ابزارهای حرفه‌ای‌تر مثل گوگل آنالیتیکس استفاده کنید.

۲-ایده‌پردازی

بعد از اینکه تعیین کردید کدام کلمات کلیدی را باید در متن جای دهید، وقت آن است که برای نوشتن یا تهیه محتوا ایده‌پردازی کنید. می‌توانید از طوفان فکری و جلسه‌های ایده‌پردازی با دیگر هم‌تیمی‌ها برای رسیدن به یک محتوای خوب کمک بگیرید.

۳-نوشتن

محتوای شما ممکن است ویدیو یا اینفوگرافیک و پادکست باشد. اما نوشتن پایه و اساس اکثر تولید محتوا است. هر محتوایی که می‌سازید، نیاز به یک متن و سناریو دارد. مهم است که صدا و سبک یکسان و هماهنگ در تمام محتواها و کانال‌های تبلیغاتی داشته باشید. می‌توانید نکات کلیدی پست‌های وبلاگ‌تان را به ویدیوهای کوچک برای پست‌های رسانه‌های اجتماعی خود تبدیل کنید. یا از متن‌های محبوب‌ و پرخواننده وبلاگ خود به‌عنوان کتاب صوتی و محتوای پادکست استفاده کنید. یادتان باشد وبلاگ‌های طولانی محتوای فوق‌العاده‌ای برای یک مجموعه ویدیویی یا پادکست خواهند بود.

۴-بهینه‌سازی متن برای موتورهای جستجو

سئو باید بخش جدایی‌ناپذیر از گردش کار تولید محتوای شما باشد. زیرا تضمین می‌کند که محتوای شما به دست مخاطبان مناسب آن می‌رسد. پیاده‌سازی صحیح سئو همچنین به شما کمک می‌کند تا خوانندگان و دنبال‌کنندگان جدیدی را جذب کنید که احتمالا در غیراین صورت سایت یا وبلاگ شما آن‌ها را پیدا نمی‌کردند.

۵-ویرایش و بازبینی متن

ویرایش و بازبینی متن باید بعد از تمام شدن مطلب و قبل از انتشار انجام شود. ممکن است بخواهید کار ویرایش متن را روز بعد از نوشتن آن انجام بدهید. در هر صورت، هنگام اصلاح متن خود باید حتماً به مواردی مثل حفظ هماهنگی لحن محتواها، زبان واضح، کوتاهی جملات و نبودن فضای خالی زیاد بین پاراگراف‌ها توجه کنید. بهتر است غیر از نویسنده یک ویراستار یا مدیر محتوا نیز متن‌های آماده‌شده را بررسی کند.

۶-بارگذاری و انتشار محتوا

وقتی محتوای شما آماده شد، باید آن را در بلاگ یا روی سایت قرار دهید تا مخاطبان‌تان بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. سیستم مدیریت محتوا (CMS) نرم‌افزاری است که محتوای دیجیتال را میزبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد محتواهای خود را در وب سایت خود (یا هر جای دیگری در وب) نمایش دهید.

انتشار محتوا در ظاهر به سادگی کلیک روی یک دکمه است. اما همیشه هم انتشار به این سادگی‌ها نیست. موضوع مهم تعیین زمان مناسب برای منتشر کردن مطلبی است که برای نوشتن آن زحمت کشیده‌اید. می‌توانید بلافاصله پس از آپلود محتوای خود را منتشر کنید یا می‌توانید با انتظار برای زمان بهینه تأثیر آن را به حداکثر برسانید. 

می‌توانید بر اساس ایونت‌ها یا رویدادهای خاص تقویم مطالب خود را منتشر کنید. یا حتی برای خودتان یک تقویم محتوایی درست کنید تا به‌صورت سریالی محتواهایتان را در روزهای مشخصی از هفته برای مخاطبان روی سایت قرار دهید.

۷-تبلیغ محتوا

در نهایت، زمان تبلیغ محتوایی است که ایجاد کرده‌اید. محتوای خود را از طریق کانال‌های رسانه‌های اجتماعی، اینفلوئنسرها و ایمیل‌ها تبلیغ کنید. این فعالیت‌ها، علاوه بر سئوی عالی، مشتریان جدید و بازگشتی را به سایت شما هدایت می‌کنند.

برای تبلیغ محتوای خود به این فکر کنید که مخاطبان شما در چه کانال‌هایی هستند. آیا آن‌ها در توییتر و اینستاگرام هستند؟ یا فقط وبلاگ شما را می‌خوانند؟ مهم این است که محتوای خود را دقیقا در رسانه‌ها و کانال‌هایی که مخاطبان‌تان حضور دارند تبلیغ کنید.

نکاتی که باید هنگام نوشتن محتوا رعایت کنید

اگر می‌خواهید محتوای شما توسط افراد دیگری غیر از خودتان و چند دوست صمیمی دیده شود، باید اطمینان حاصل کنید که محتوا برای موتورهای جستجو بهینه شده‌ است. در ضمن محتوا باید به‌خوبی نوشته شده و با مخاطبان هدف شما مرتبط باشد. همچنین باید حاوی کلمات کلیدی باشد که افراد هنگام جستجوی اطلاعات در مورد موضوع شما به احتمال زیاد آن‌ها را جستجو می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام ایجاد محتوای بلاگ و مخصوصا شبکه‌های اجتماعی باید به خاطر بسپارید این است که زمان بسیار کمی برای جلب توجه خواننده خود دارید. پس حتما برای اینکه در کوتاه‌ترین زمان بتوانید توجه کاربران را به محتوای خود جلب کنید باید از کلمات کلیدی و هشتگ‌های مرتبط و تصاویر چشم‌نواز در متن‌ها استفاده کنید. علاوه‌براین‌ها چند ترفند ساده اما کارآمد وجود دارد که می‌تواند باعث بهتر شدن محتواهای شما شود:

  • قبل از اینکه شروع به نوشتن کنید در مورد کلمات کلیدی مرتبط با موضوع خود تحقیق کنید. عبارات، موضوعات و سوالات مفیدی را که مشتریان شما به‌صورت آنلاین جستجو می‌کنند را بررسی کنید. این کار به شما کمک می‌کند محتوایی با کیفیت بالا تولید کنید که برای مخاطبانتان جذاب باشد. 
  • محتواهایتان را براساس اهمیت کلمات کلیدی و ارزش سئوی آن‌ها با عنوان‌های H1، H2، H3، و H4 سرفصل‌بندی کنید. با این کار متن شما برای موتورهای جستجو بهتر قابل مشاهده خواهد بود.
  • بهتر است متن شما در مقدمه به خواننده توضیح دهد که در این مطلب قرار است چه چیزی بخواند و پست وبلاگ به کدام سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد. 
  • در محتواهای متنی طولانی‌تر از جملات و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید و یک ساختار منسجم برای متن خود ایجاد کنید. درضمن در متن حتما از نقل قول‌ها و دیدگاه‌های افراد شناخته‌شده در موضوعی که درباره آن نوشته‌اید استفاده کنید.
  • در انتهای متن حتما یک فراخوان (Call to Action) برای هدایت مشتری به کاری مثل خرید، اشتراک در لیست ایمیل یا تماس داشته باشید. این محتوا قرار است دست‌کم برای شما مشتریان بالقوه را افزایش دهد. پس باید بتوانید راه‌های ارتباط با آن‌ها را ثبت کنید.
  • اگر مطلب شما مربوط به مقایسه یک محصول یا خدمات است، تا جایی که می‌توانید واضح و شفاف بنویسید. تمام نکات مثبت و منفی احتمالی را که می‌توانید به آن‌ها فکر کنید فهرست کنید. سپس، در مورد اینکه چگونه به این نکات رسیدید، همراه با جزئیات توضیح دهید. البته در صورت امکان از اصطلاحات فنی پرهیز کنید و از مثال‌هایی استفاده کنید که تعداد بیشتری از مخاطبان با آن آشنا هستند.
  • پست‌های آموزشی یکی از محبوب‌ترین انواع محتوا هستند. اگر می‌خواهید از وبلاگ خود به‌عنوان یک ابزار آموزشی استفاده کنید، بهتر است به جای پوشش دادن یک موضوع گسترده در یک پست خاص، یک موضوع مشخص و محدودتر را انتخاب کنید. البته موضوعی که احتمالا افراد زیادی در حرفه شما درباره آن سؤال دارند. مثلا می‌توانید به‌جای نوشتن در مورد اصول طراحی وب‌سایت، به‌صورت اختصاصی نحوه طراحی صفحه اصلی سایت برای یک نمایندگی خودرو را توضیح دهید.

چگونه میزان موفقیت محتوا را اندازه‌گیری کنیم؟

همان‌طور که گفته شد آخرین و مسلماً مهم‌ترین مرحله در تولید محتوا، تجزیه‌ و تحلیل محتوایی‌ است که منتشر کرده‌اید. بدون داده‌های مربوط به تحلیل محتوا، نمی‌توانید بدانید چه نوع محتوا و کدام کانال‌های تبلیغاتی شما بهتر کار می‌کند و ارزش صرف هزینه بیشتری دارد. همچنین بدون این اطلاعات هیچ ایده‌ای نخواهید داشت که چگونه محتواهای ضعیف‌تر خود را بهبود دهید.

چندین روش مختلف وجود دارد که می‌توانید براساس آن‌ها نقاط قوت و ضعف محتوای خود را ردیابی کنید. در اینجا چند روش و راه‌حل برای ردیابی معیارهای استاندارد محتواها را با هم مرور می‌کنیم. فقط دقت داشته باشید که این اطلاعات را می‌توانید از طریق ابزارهایی که گوگل در اختیار شما قرار می‌دهد (مانند Google Analytics) به دست آورید:

  • بررسی تعداد بازدید از صفحه:

تعداد کاربرانی که از محتوای شما بازدید می‌کنند به‌نوعی نشان‌دهنده موفقیت آن محتواست. معمولا هم برای هر نوع محتوایی (پست‌های وبلاگ یا صفحات سایت صفحه) یک معیار مشخص برای شمارش بازدیدکنندگان وجود دارد که به شما اطلاع می‌دهد که محتوای شما چند بار و توسط چند کاربر منحصربه‌فرد مشاهده شده است. 

  • اندازه‌گیری ترافیک ارگانیک: 

میزان ترافیکی که از موتورهای جستجو به سمت محتواهای شما می‌آید نیز داده‌ٔ خوبی برای بررسی موفقیت محتوا محسوب می‌شود. مثلا گرفتن رتبه بالا در گوگل یا سایر موتورهای جستجو توسط یک پست وبلاگ نشان می‌دهد که این مطلب هم محتوایی جذاب برای کاربران بوده و هم کلمات کلیدی مناسبی در آن استفاده شده است.

  • بررسی نرخ پرش از صفحات محتوا: 

درصد بازدیدکنندگانی که پس از بازدید از یک صفحه، سایت شما را ترک می‌کنند یک معیار مهم برای ردیابی اثرگذاری محتواست. این معیار می‌تواند به شما اطلاع دهد که افراد علاقه‌مند به‌ کلیک کردن روی پست‌های شما هستند، اما پس از آن محتوا برایشان رضایت‌بخش نیست و باید کیفیت محتوای خود را بهبود دهید.

  • بررسی نرخ‌های تبدیل (Conversion Rate):

اینکه نسبت تعداد تبدیل‌ها به تعداد کل بازدیدکنندگان سایت شما چقدر است می‌تواند نشان‌دهنده میزان کیفیت و درستی محتواهای شما باشد. «تبدیل» می‌تواند هر اقدام یا عملی باشد که شما مایلید بازدیدکنندگان سایت بعد از ورود به صفحه پست بلاگ یا سایت شما آن را انجام دهند. چه پیشنهاد خواندن محتوای دیگر بلاگ باشد یا پر کردن یک فرم یا کلیک روی اعلان یا فراخوان تخفیف و… .

  • اندازه‌گیری نرخ‌های تعامل:

تعداد افرادی که از طریق لایک، اشتراک‌گذاری پست، نوشتن کامنت یا به روش‌های دیگر با محتوای شما تعامل دارند هم به شما در تحلیل محتواهایتان کمک می‌کند.

  • میزان رشد مخاطب: 

هرچقدر تعداد مشترکین یا مشتریان بالقوه جدید که با خواندن یا تماشای یک قطعه محتوا به کاربران سایت و بلاگ شما یا فالوئر‌ صفحه‌تان در شبکه اجتماعی اضافه می‌شوند بیشتر باشد، یعنی محتوای شما کارش را درست‌تر انجام داده است.

  • اندازه‌گیری زمان ماندن کاربر در صفحه: 

مدت زمانی که کاربر در صفحه محتوای مشخصی از سایت و بلاگ شما حضور دارد، چه یک پست وبلاگ باشد یا یک ویدیو، نشان‌دهندهٔ موفقیت آن محتوا محسوب می‌شود؛ یعنی مهم است که بررسی کنید آیا کاربران آنقدر در صفحه می‌مانند تا پست را بخوانند یا ویدیو را تماشا کنند یا خیر.

  • تحلیل نتایج کمپین‌های پولی: 

میزان ترافیکی که از کمپین‌های پولی برای محتواهای خود می‌گیرید نیز مهم است. اگر برای تبلیغات موتورهای جستجو هزینه می‌کنید، حتما باید میزان ترافیک برآمده از آن کمپین‌ها را پیگیری کنید.

جمع‌بندی

حالا که خیلی جدی با مفهوم و کارکرد محتوا آشنا شدید و دیدید چه عواملی باعث تولید محتوای خوب می‌شود، احتمالا می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره نوشتن و آماده کردن یک محتوای موثر داشته باشید. پس برای اینکه بدانید چرا و چطور باید یک استراتژی محتوا برای کسب وکار خود داشته باشد حتما مطلب بعدی در بلاگ رهنما کالج را هم بخوانید. همچنین تمام مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ را می‌توانید از طریق شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج بیاموزید!

منبع
hubspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا