دیجیتال مارکتینگ

شبکه‌ تبلیغاتی (Ad Network) یا اد نتورک چیست؟ + معرفی اد نتورک‌های ایرانی

یکی از مهم‌ترین انواع تبلیغات، تبلیغاتی است که یک کسب‌وکار برای انتشار و نمایش آن‌ها هزینه پرداخت می‌کند. واقعیت این است که هرچقدر هم محتوای جذاب تولید کنید و سئو داخلی و سئو خارجی سایت‌تان قوی باشد، باز هم برای جلو زدن از رقبا و توسعه کسب‌وکار خود به تبلیغات پولی برای بازاریابی نیاز خواهید داشت. استفاده از پلت‌فرم‌های شبکه‌های تبلیغی یا اد نتورک (Ad Network) راهی است که به شما برای راه‌اندازی و مدیریت کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ پولی کمک می‌کند. اگر می‌خواهید برای فعالیت اد نتورک خود در جای درستی هزینه کنید و بهترین نتیجه را از وقت و پولی که صرف می‌کنید به دست بیاورید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا زیر و بم حضور جدی در یک شبکه تبلیغاتی را یاد بگیرید.

اد نتورک چیست؟

شبکه‌ تبلیغاتی یا اد نتورک (Ad Network) پلتفرم‌ آنلاینی است که بین تبلیغ‌کنندگان، و وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که موافق میزبانی تبلیغات هستند ارتباط برقرار می‌کند. شبکه‌های تبلیغاتی یک مرکز برای کسب‌وکارها فراهم می‌کنند تا برای نمایش تبلیغات خود بهترین گزینه‌ها را پیدا کنند. 

این شبکه‌ها به پلتفرم‌های آنلاین کمک می‌کنند تا از نقاط تبلیغاتی موجود خود با تطبیق آن‌ها با نیازهای تبلیغ‌کنندگان، درآمد کسب کنند. تبلیغ‌کننده‌ها نیز می‌توانند علاوه بر پرداخت هزینه‌های متناسب با تعداد بازدید و کلیک روی تبلیغات‌شان، عملکرد کمپین‌های خود را ردیابی کنند.

بسیاری از شبکه‌های تبلیغاتی طیف گسترده‌ای از قالب‌های مختلف تبلیغی آنلاین، از بنر گرفته تا تبلیغات محلی در موتورهای جستجو را پشتیبانی می‌کنند. البته برخی اد نتورک‌ها هم فقط روی فرمت‌های خاص تبلیغی مانند تبلیغات ویدیو متمرکز هستند.

چرا اد نتورک‌ها مهم هستند؟

شبکه‌های تبلیغاتی به تبلیغ‌کنندگان کمک می‌کند تا به افرادی دسترسی پیدا کنند که ممکن است به محصولات یا خدمات آن‌ها علاقه‌مند باشند.

کسب‌وکارها می‌توانند با همکاری یک شبکه تبلیغاتی، آگهی‌های خود را بر اساس جمعیت‌شناسی و علایق خاص آن‌ها هدف قرار دهند و مطمئن باشند افرادی که به احتمال زیاد به آنچه که می‌گویند علاقه‌مند هستند پیام آن‌ها را می‌بینند.

درضمن شبکه‌های تبلیغاتی ابزارها و افزونه‌های مختلفی را به کسب‌وکارها ارائه می‌کنند تا بتوانند عملکرد تبلیغات خود را ردیابی کنند. بنابراین کسب‌وکارها می‌توانند نظارت کنند که کمپین‌هایشان چقدر مؤثر هستند و در صورت نیاز استراتژی‌های بازاریابی خود را تغییر دهند.

از نظر فنی هم شبکه‌های تبلیغاتی پرداخت‌ها و تراکنش‌ها را تسهیل می‌کنند. بدون کمک گرفتن از یک اد نتورک هر کسب‌وکار برای انتشار تبلیغات خود، باید با هر تبلیغ‌کننده جداگانه مذاکره و معامله کند؛ و از آنجایی که اد نتورک‌ها هم با تبلیغ‌کنندگان و هم با منتشرکنندگان تبلیغ رابطه دارند، اغلب می‌توانند قیمت‌های پایین‌تری نسبت به آنچه که خودتان می‌توانید انجام دهید، پیشنهاد دهند.

مزایای تبلیع در اد نتورک چیست؟

تا اینجا دیدیم که شبکه‌های تبلیغاتی خدمات ارزشمندی را ارائه می‌کنند که می‌تواند به کسب‌و‌کارها کمک کند تا به مخاطبان هدف خود برسند و اهداف بازاریابی‌شان را محقق کنند. اما به‌طور کلی مزایای استفاده از شبکه تبلیغاتی برای تبلیغات دیجیتال عبارتند از:

  • کمک به افزایش دیده شدن وب‌سایت و کسب‌وکار شما در فضای آنلاین و بالا رفتن ترافیک وب‌سایت‌تان.
  • کمک به افزایش فروش و صرفه‌جویی در زمان.
  • کمک به بهبود محتواها و صفحات سایت برای موتورهای جستجو و انجام سئو.

البته شبکه‌های تبلیغاتی همان‌قدر که می‌توانند راهی مناسب برای کسب‌وکارها برای تنظیم دقیق تلاش‌های تبلیغاتی باشند، می‌توانند جنبه‌های منفی نیز داشته باشند. برای مثال شبکه‌های تبلیغاتی معمولاً کنترل کمتری بر مکان ظاهر شدن تبلیغات دارند. بنابراین شرکت‌ها و کسب‌وکارها ممکن است برای تبلیغات در وب‌سایت‌هایی که ارتباط کمی با محصولات یا خدمات آن‌ها دارند، هزینه بپردازند.

اد نتورک چگونه کار می‌کند؟

به‌زبان ساده یک Ad Network اینگونه کار می‌کند که تبلیغ‌کنندگان فهرستی از وب‌سایت‌هایی را که می‌خواهند تبلیغاتشان در آن‌ها نمایش داده شود به شبکه می‌دهند و شبکه هم بهترین تطابق را پیدا می‌کند و تبلیغات را آنجا نمایش می‌دهد.

معمولا زمانی که یک شرکت در یک پلت‌فرم اد نتورک ثبتنام می‌کند، صاحب یک حساب کاربری می‌شود و باید مخاطبان هدف، بودجه و اولویت‌های تبلیغاتی خود را مشخص کند. سپس شبکه تبلیغاتی از این اطلاعات برای تطبیق کسب‌و‌کار با ناشران مناسب استفاده می‌کند. در نهایت هم شبکه تبلیغاتی عملکرد انتشار تبلیغات در سایت‌ها و فضاهای مختلف را زیر نظر دارد و گزارشی از تعداد نمایش، نرخ کلیک و نرخ تبدیل به صاحب اکانت (صاحب کسب‌و‌کار) ارائه می‌دهد.

البته حواستان باشد که یک شبکه تبلیغاتی با سرور تبلیغاتی (Ad Server) متفاوت است. اد نتورک شرکتی است که تبلیغ‌کنندگان را با وب‌سایت‌ها و برنامه‌هایی که موافق میزبانی تبلیغاتشان هستند، مرتبط می‌کند. اما سرور تبلیغاتی یک برنامه (اپلیکیشن) نرم‌افزاری است که تبلیغات را به وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد و عملکرد کمپین تبلیغاتی را دنبال می‌کند. سرورهای تبلیغاتی معمولاً با شبکه‌های تبلیغاتی کار می‌کنند تا به کسب‌و‌کارها کمک کنند کمپین‌های تبلیغاتی خود را مدیریت و نتایج کارشان را پیگیری کنند.

منبع درآمد یک Ad Network از کجاست؟

شبکه‌های تبلیغاتی با دریافت هزینه از شرکت‌ها برای انتشار تبلیغاتشان در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، درآمد کسب می‌کنند. در واقع هر بار که شخصی روی تبلیغ یک کسب‌و‌کار کلیک می‌کند یا تبلیغی را از برند خاصی مشاهده می‌کند، کسب‌وکار و برندی که تبلیغ مربوط به او بوده به اد نتورک هزینه پرداخت می‌کند.

همچنین اگر تبلیغ‌کننده‌ای محصولات را از طریق وب‌سایت خود بفروشد و شخصی روی تبلیغی که توسط شبکه تبلیغاتی قرار داده‌شده کلیک کند، شبکه ممکن است درصدی از فروش حاصل را هم سهیم شود. 

نحوه محاسبه هزینه تبلیغات در Ad Network

گفتیم که شبکه‌های تبلیغاتی معمولا از شرکت‌ها بر اساس پرداخت به‌ازای هر کلیک یا پرداخت به‌ازای نمایش هزینه دریافت می‌کنند. این شبکه‌ها کمپین را مطابق با تقاضای تبلیغ‌کننده تنظیم می‌کنند.

به‌طور کلی قیمت‌گذاری هزینه تبلیغ در اد نتورک براساس یکی از سه فرمول زیر انجام می‌شود:

  1. هزینه به‌ازای هر نمایش (CPM): یعنی کسب‌وکارها هر بار که هرکسی تبلیغ آن‌ها را می‌بیند، صرف نظر از اینکه روی این تبلیغ کلیک می‌کند یا خیر، به شبکه تبلیغاتی هزینه‌ای پرداخت می‌کنند. CPM معمولا هزینه به‌ازای هر هزار بار نمایش یا هر یک میلیون بار نمایش است.
  2. هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC): این هزینه بر اساس تعداد کلیک روی یک آگهی محاسبه می‌شود. اگر به کاربری تبلیغ نشان داده شود اما او روی آن کلیک نکند، هیچ هزینه‌ای از تبلیغ‌کننده دریافت نخواهد شد.
  3. هزینه به‌ازای هر تعامل (CPE): این هزینه در واقع مبلغی است که فقط وقتی شخصی یک اقدام از پیش تعیین‌شده در تبلیغ شما انجام می‌دهد، پرداخت می‌کنید. یعنی CPA هزینه بابت کلیک و تبدیل کاربر به مشتری و خریدار است.

نرخ‌های CPC و CPM بسته به شبکه تبلیغاتی، محل تبلیغات و مخاطبان هدف متفاوت است. پس قبل از پیدا کردن یک شبکه تبلیغاتی برای تبلیغات خود، باید تصمیم بگیرید که کدام معیار اندازه‌گیری برای تبلیغ شما بهتر است. برخی از شبکه‌های تبلیغاتی برای CPM مناسب‌تر هستند و در برخی دیگر تبلیغات CPA یا CPC نتیجه بهتری می‌دهد.

انواع مختلف Ad Network

به‌طور کلی همه شبکه‌های تبلیغاتی براساس نوع تبلیغات، میزبانان تبلیغات که با آن‌ها کار می‌کنند و همین‌طور گروه مخاطبان هدف‌شان در چهار گروه اصلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  • شبکه‌های عمودی (Vertical networks): این‌ دسته شامل شبکه‌های تبلیغاتی براساس موضوعات خاص هستند؛ مانند مد، خودرو یا ورزش. یعنی تبلیغات در این شبکه‌ها فقط توسط وب‌سایت‌هایی که با موضوع تبلیغ همخوانی دارند نمایش داده می‌شود.
  • شبکه‌های ممتاز (Premium networks): این گروه شبکه‌های تبلیغاتی هستند که معمولا فهرستی از ناشران محبوب را برای تبلیغات ارائه می‌دهند.
  • شبکه‌های موجودی ویژه (Inventory-specific networks): این دسته شامل شبکه‌های تبلیغاتی می‌شود که نوع خاصی از تبلیغات آگهی مانند ویدیو یا تبلیغات اپلیکیشن را پوشش می‌دهند.
  • شبکه‌های هدف (Targeted networks): این شبکه‌های تبلیغاتی همانطور که از نامشان هم پیداست، قابلیت‌های هدف‌گیری خاصی بر اساس جنسیت، منطقه جغرافیایی، سلایق، رفتار کاربران نسبت به تبلیغات گذشته و… را ارائه می‌کنند. معمولا هدف‌گذاری‌های مشخصی در سرور تبلیغات این شبکه‌ها تعبیه شده‌اند و کاربر می‌تواند براساس نیازها و اهداف خود، مخاطبان تبلیغاتش که در پلتفرم‌های Third party برایشان نمایش داده می‌شود را انتخاب کند.

در ادامه مقاله بد نیست برخی از اد نتورک‌های شناخته‌شده خارجی و ایرانی و ویژگی‌های هرکدام را با هم بررسی کنیم. 

انواع مختلف Ad Network اد نتورک

چند نمونه اد نتورک خارجی

شبکه‌های تبلیغاتی زیادی برای موضوعات، مخاطبان و قالب‌های مختلف وجود دارد. برخی از معروف‌ترین این پلتفرم‌ها عبارتند از Google Ads ،Microsoft Advertising و AOL Advertising. تقریبا هرکدام از شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام، توییتر و اینستاگرام هم ابزار اد نتورک محسوب می‌شوند. البته بازار اد نت ورک خارجی تنها به همین چند پلتفرم‌ بیشتر شناخته‌شده محدود نمی‌شود. در حال حاضر، شبکه‌های تبلیغاتی دیگری مثل تبلیغات جستجوی اپل (Apple Search Ads)، فناوری تبلیغات یاهو (Yahoo Ad Tech)، تبلیغات آمازون (amazon ads) و… هم وجود دارد که تبلیغ‌کنندگان می‌توانند آن‌ها را هم امتحان کنند. بیایید با هم نگاهی به چند پلت‌فرم اد نت‌ورک خارجی که بیشتر در ایران استفاده می‌شوند بیندازیم. 

تبلیغات گوگل (گوگل ادز و گوگل ادسنس)

گوگل ادز (Google Ads) و گوگل ادسنس (Google AdSense) دو مورد از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین شبکه‌های تبلیغاتی هستند. گوگل ادز و گوگل ادسنس به شما این امکان را می‌دهند که کمپین‌های هدفمند را بر اساس کلمات کلیدی ایجاد کنید. همچنین می‌توانید بودجه خود را طوری تنظیم کنید که بیش از توان مالی خود برای تبلیغات‌تان خرج نکنید.

یکی دیگر از مزایای گوگل ادز این است که برای مشاغل در هر اندازه‌ای قابل دسترسی و استفاده است. یعنی برای شروع به بودجه تبلیغاتی زیادی نیاز ندارید. علاوه‌براین، شبکه تبلیغات گوگل طیف گسترده‌ای از ابزارهای گزارش‌دهی و تحلیلی را ارائه می‌دهد تا بتوانید کمپین‌های خود را ردیابی کنید و عملکرد آن‌ها را زیر نظر داشته باشید.

می‌توانید برای آشنایی بیشتر با این پلت‌فرم و یادگرفتن نحوه کار با آن بلاگ‌پست آموزش تبلیغات گوگل ادز در رهنما کالج را بخوانید.

تبلیغات توییتر (توییتر ادز)

مانند گوگل ادز، پلتفرم تبلیغاتی توییتر نیز به شما امکان می‌دهد کمپین‌های هدفمندی را براساس کلمات کلیدی، علایق و جمعیت‌شناسی ایجاد کنید. اینجا هم می‌توانید بودجه خود را تنظیم کرده و نتایج خود را با ابزارهای گزارش‌دهی آن‌ها پیگیری کنید.

انواع تبلیغات توییتر شامل موارد زیر می‌شود:

  1. توییت‌های پروموت‌شده (Promoted Tweets)
  2. حساب کاربری پروموت‌شده (Promoted Accounts)
  3. ترندهای پروموت‌شده (Promoted Trend)
  4. تبلیغات خودکار (Automated ads)

یکی از اصلی‌ترین مزایای تبلیغات توییتر این است که یک پلتفرم بسیار سریع است، به این معنی که تبلیغات شما می‌تواند به سرعت از طریق دستگاه تلفن همراه توسط افراد زیادی دیده شود.

تبلیغات لینکدین

با استفاده از ابزار تبلیغاتی لینکدین هم می‌توانید کمپین‌های هدفمند را براساس کلمات کلیدی، علایق و جمعیت‌شناسی راه‌اندازی کنید. این اد نتورک به شما اجازه می‌دهد بودجه خود را تنظیم کنید و نتایج کارتان را با ابزارهای گزارش‌دهی مختلف پیگیری کنید.

تبلیغات در لینکدین مخصوصا یک گزینه عالی برای کسب‌و‌کارهای کوچکی است که به‌دنبال جذب مشتریان حرفه‌ای از طریق تبلیغات دیجیتال هستند. مثلا شرکت‌های مشاوره و مهندسی و نهادهای مالی معمولا با لینکدین بهترین نتیجه را از دیجیتال مارکتینگ می‌گیرند.

تبلیغات اینستاگرام

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های شبکه‌ اجتماعی است. بیش از یک میلیارد کاربر فعال و مخاطبان بالقوه زیادی دارد که فضای آن را برای بازاریابی مشاغل در هر اندازه کاربردی می‌کند. هرچند شرکت‌های کوچک ممکن است رقابت برای جلب توجه در چنین پلتفرم بزرگی را چالش‌برانگیز بدانند. با این حال، اینستاگرام گزینه‌های تبلیغات قدرتمند زیادی را در قالب‌های مختلف ارائه می‌کند که به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد تا به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. 

همه گزینه‌های تبلیغاتی اینستاگرام با انواع دستگاه تلفن همراه سازگار هستند. در ضمن تبلیغات اینستاگرام طیف وسیعی از گزینه‌های قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر را ارائه می‌دهد. به همین دلیل تبلیغات اینستاگرامی برای مشاغل در هر اندازه‌ای مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

اگر می‌خواهید یک اکانت اینستاگرام تجاری داشته باشید و فروشگاه آنلاین خود را آنجا تبلیغ کنید ولی نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید حتما بلاگ‌پست آموزش اینستاگرام مارکتینگ را در رهنما کالج بخوانید.

تبلیغات تلگرام

تبلیغ‌کنندگان می‌توانند از تبلیغات تلگرامی برای هدف قرار دادن تبلیغات خود در هر کانال تلگرام عمومی با بیش از ۱۰۰۰ عضو استفاده کنند. این کانال‌ها معمولا ماهانه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارند و هر ماه، کاربران تلگرام ۵۰۰ میلیارد بازدید از چندین کانال خواهند داشت. به همین دلیل نیز این پلت‌فرم یک گزینه عالی برای هرچه بیشتر در دسترس قرار دادن تبلیغات آنلاین است. مخصوصا که تلگرام در به‌روزسانی‌های مرتب خود همیشه امکانات و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای برای بازاریابی اضافه می‌کند.

نگاهی به چند اد نتورک ایرانی

با رونق گرفتن دیجیتال مارکتینگ در کشور و همین‌طور توجه بیشتر کسب‌وکارها به پتانسیل بازاریابی اینترنتی، چندین و چند شبکه تبلیغاتی ایرانی هم به‌وجود آمدند و چندین سال است که فعالیت می‌کنند. برخی از شناخته‌شده‌ترین‌‌ها گزینه‌ها در بازار اد نتورک در ایران عبارتند از:

کلیک یاب 

شبکه تبلیغی کلیک یاب امکان تبلیغ در بستر وب و موبایل را به تبلیغ‌دهندگان و ناشران می‌دهد. در ضمن این پلت‌فرم قابلیت نمایش ۳ میلیارد آگهی در ماه را دارد و به همین خاطر می‌تواند تعداد مخاطبان زیادی را برای کسب‌وکارها فراهم کند. کلیک یاب همچنین سایت جذاب و کاربرپسندی دارد که احتمالا برای ثبت‌نام و کار با پنل کاربری خود و مدیریت تبلیغات‌تان در آن مشکلی نخواهید داشت.

مدیا اد 

مدیا اد یک پلتفرم تبلیغات کلیکی است که امکان تبلیغات همسان، بنری، ریتارگتینگ و تبلیغات CPA را به کسب‌وکارها می‌دهد. این اد نتورک همچنین امکانات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی فقط برای تبلیغات در اپلیکیشن در اختیار شما قرار می‌دهد. بیش از ۱۰۰۰ وبسایت از جمله وب‌سایت‌های پربازدیدی مثل ورزش سه، خبرگزاری ایرنا، همشهری آنلاین و… با مدیا اد همکاری می‌کنند. تمام این‌ها باعث شده تا تقریبا ۵۰ میلیون کاربر حقیقی، تبلیغات منتشر شده توسط این پلت‌فرم مشاهده کنند. 

یکتانت 

یکتانت یک پلتفرم تبلیغات کلیکی است که امکان انواع تبلیغات ویدیویی، تبلیغات کلیکی (بنری، همسان، موضوعی و ریتارگتینگ)، تبلیغات هوشمند و هدفمند (موضوعی، رفتارمحور و کلیدواژه‌ای)، تبلیغات نصب اپلیکیشن، تبلیغات گوگل ادز و تبلیغات پوش نوتیفیکیشن را به کاربران می‌دهد.

این پلت‌فرم بیش از ۱۱۰ میلیون کاربر و ۷۰ هزار مشتری دارد و با بیشتر از ۸۲۰ وب‌سایت مختلف همکاری می‌کند. از همه مهم‌تر اینکه علاوه بر انتشار تبلیغات در معتبرترین رسانه‌های ایران از جمله انتخاب، خبرگزاری مهر، عصر ایران و… یکتانت مجموعه‌ای از انواع خدمات دیجیتال مارکتینگ نیز ارائه می‌دهد، مانند: رپرتاژ آگهی و ابزارهای سئو، ریتنشن مارکتینگ (پوش نوتیفیکیشن و ایمیل مارکتینگ) و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی.

صبا ویژن 

صبا ویژن یک آژانس تبلیغاتی آنلاین است که خدمات تبلیغاتی مختلفی از جمله تبلیغات بنری، ویدیویی، موبایلی و همچنین طراحی کمپین را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند.

این پلت‌فرم با چندین وبسایت با رتبه‌های بالا مثل خبرگزاری مهر، سیمرغ، خبرگزاری عصر ایران، و طرفداری به‌عنوان ناشر همکاری می‌‌کند و بیش از ۶۰۰هزار جایگاه تبلیغاتی در اختیار دارد. در ضمن امکان انتشار تبلیغات بنری در سایت‌هایی مثل آپارات و فیلیمو را هم به کاربران می‌دهد.

علاوه‌براین‌‌ها با پلت‌فرم تبلیغاتی صبا ویژن می‌توانید از امکاناتی مثل گزارش‌گیری پیشرفته، تعیین قیمت نمایش‌دهنده توسط آگهی‌دهنده، ساخت تبلیغ‌های نامحدود در کمپین و انواع هدف‌گذاری و… هم استفاده کنید.

سنجاق

شبکه تبلیغاتی سنجاق به شما امکان تبلیغات همسان، بنری، پری رول (Pre-roll) و پوش نوتیفیکیشن را می‌دهد. سنجاق همچنین یک اپلیکیشن مخصوص برای نمایش تبلیغات بنری و همسان در موبایل دارد.

تقریبا ۲۰ میلیون کاربر ماهانه در این اد نتورک فعالیت می‌کنند و بیش از ۲۰۰ وبسایت‌ از جمله طرفداری و رکنا نمایش‌دهنده تبلیغات آن هستند.

تپسل

این اد نتورک ایرانی ماهانه بیش از ۳ میلیارد نمایش تبلیغات دارد و با ۲۵هزار ناشر همکاری می‌کند. بیشتر خدمات این پلت‌فرم‌ تبلیغات کلیکی شامل تبلیغات بنری استاندارد، تبلیغات بنری بینابینی، تبلیغات بنری همسان، ویدیویی همسان، تبلیغات ویدیویی جایزه‌ای، تبلیغات ویدیویی بینابینی و پیش‌نمایشی (Pre-roll) می‌شود.

البته برای تبلیغات نصب اپلیکیشن، تبلیغات عضویت کاربر، Video Marketing، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و توییتر) و مدیریت کمپین‌ها نیز می‌توانید از تپسل استفاده کنید.

فراموش نکنید که شبکه‌های تبلیغاتی می‌توانند روشی نسبتاً گران برای تبلیغات باشند؛ بنابراین برای انتخاب هرکدام از این پلت‌فرم‌ها باید خیال‌تان راحت باشد که بازده خوبی از سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنید. به همین خاطر بهتر است با هم ببینیم که چه نکاتی را باید برای انتخاب یک اد نتورک مدنظر داشته باشید.

چگونه اد نتورک مناسب برای کسب‌وکار خود انتخاب کنیم؟

همان‌قدر که تبلیغات مبتنی بر وب در این دنیای در حال توسعه به‌شدت رشد کرده، تعداد شبکه‌های تبلیغاتی نیز در این دو دهه بی‌سابقه بوده است. همان‌طور که دیدیم عملا تعداد زیادی اد نتورک مختلف برای انتخاب وجود دارد. هرکدام از این شبکه‌ها نیز نقاط قوت و ضعف خود را دارند؛ بنابراین انتخاب گزینه مناسب برای کسب‌و‌کارها ضروری است تا مانع از هدر دادن وقت و هزینه‌های آن‌ها شود.

به‌طور کلی در انتخاب Ad Network برای تجارت خود باید با شبکه تبلیغاتی‌ای همکاری کنید که با دستاوردهای تجاری مورد هدف شما همخوانی دارد و تبلیغات‌تان را برای مخاطبان کاملا مرتبطی نمایش می‌دهد. با رعایت نکات زیر می‌توانید یک شبکه تبلیغاتی مناسب و بهینه را برای تبلیغ محصول و خدمات خود انتخاب کنید:

به بودجه خود نگاه کنید

تمام شبکه‌های تبلیغاتی در حوزه قیمت‌گذاری برابر نیستند. برخی بر اساس مدل پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) شارژ می‌شوند، درحالیکه برخی دیگر هر ماه نرخ ثابتی دریافت می‌کنند. تصمیم بگیرید که تا چقدر می‌خواهید برای کمپین تبلیغاتی خود هزینه کنید. سپس شبکه تبلیغاتی‌ای را انتخاب کنید که با بودجه شما متناسب باشد. اگر بودجه بالایی برای تبلیغ دارید، بهتر است از چندین شبکه تبلیغاتی مختلف برای افزایش هرچه بیشتر ترافیک نهایی وب‌سایت‌تان استفاده کنید.

اهداف تجاری خود را مشخص کنید

قبل از اینکه سراغ تبلیغات در اد نتورک بروید باید مشخص کنید که قرار است با اجرای کمپین تبلیغاتی خود به چه چیزی برسید؟ آیا می‌خواهید آگاهی عمومی از برند خود را افزایش دهید؟ آیا می‌خواهید تعداد زیادی مشتری بالقوه یا سرنخ (Lead) ایجاد کنید؟ یا برایتان مهم است که ترافیک وب‌سایت‌تان افزایش پیدا کند؟

وقتی هدف تبلیغاتی شما مشخص باشد، می‌توانید گزینه‌هایتان را محدود کنید و براساس نیازهای استراتژی بازاریابی خود یک شبکه تبلیغاتی را انتخاب کنید که با اهداف شما همسو باشد.

مخاطبان خود را بشناسید

قبل از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، شناخت مخاطبان هدف ضروری است. هنگامی که بدانید می‌خواهید به چه کسی دسترسی پیدا کنید، می‌توانید یک شبکه تبلیغاتی (یا چندین شبکه تبلیغاتی) را انتخاب کنید که متخصص در دستیابی به آن جمعیت است.

با شناخت مخاطبان همچنین می‌توانید براساس نیازهای تجاری خود حتی تبلیغات محلی یا لوکال هم داشته باشید و از شبکه‌های تبلیغاتی محلی نیز برای ارتباط گرفتن با مشتریان بالقوه در یک منطقه جغرافیایی خاص استفاده کنید. 

فهرست ناشران همکار با شبکه تبلیغاتی

ناشران یا همان وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که اد نتورک با آن‌ها کار می‌کند، نقش مهمی در موفقیت تبلیغات شما دارند. هر تبلیغی هرچقدر جذاب و کاربردی، اگر در مکان نامناسبی نمایش داده شود هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد. برای مثال اگر شما یک شرکت پخش مواد غذایی پروتئینی (سوسیس و کالباس و…) هستید، اگر هر یک از محصولات شما حتی در بهترین بنرهای تبلیغاتی یک سایت با موضوع گیاه‌خواری قرار بگیرد، هیچکس روی آن بنر کلیک نمی‌کند؛ زیرا مخاطب سایت میزبان تبلیغ، نسبت به مخاطبان هدف شما متفاوت است.

هر شبکه تبلیغاتی معمولا با ناشران زیادی همکاری می‌کند و شما فهرست بلندبالایی از آن‌ها در اختیار خواهید داشت. همیشه به‌یاد داشته باشید که باید به کیفیت نگاه کنید نه کمیت. یعنی به دنبال ناشران مرتبط با کسب‌وکارتان باشید نه اینکه صرفا آن نت‌ورک لیست پروپیمان‌تری از تعداد ناشران داشته باشد. مثلا اگر تبلیغات شما مربوط به بخش خودرو می‌شود، طبیعتاً باید ببینید که آیا اد نتورک شما با ناشران مرتبط با خودرو همکاری دارد یا خیر. لیست سایت‌هایی که تبلیغات شما در آن‌ها نمایش داده می‌شود را بخواهید! این لیست به شما کمک می‌کند تا ایده بهتری در مورد میزان ارتباط ناشران و کسب‌وکار خود پیدا کنید.

اکنون تمام راه‌های انتخاب یک اد نتورک عالی برای تبلیغات خود را می‌دانید و می‌توانید کار خود را برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات پولی موثر در یک یا چند شبکه تبلیغاتی شروع کنید.

جمع‌بندی

ادنتورک‌ها بخش مهمی از اکوسیستم تبلیغات آنلاین هستند. آن‌ها با ایجاد ارتباط بین تبلیغ‌کنندگان و ناشران، به دیده‌شدن هرچه بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی کمک می‌کنند. شبکه‌های تبلیغاتی از فناوری‌های مختلفی برای تطبیق تبلیغات با مرتبط‌ترین سایت‌های ناشر استفاده می‌کنند، و همچنین ابزارهای گزارش‌دهی مختلفی برای پیگیری عملکرد کمپین‌ها در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارند.

بهترین شبکه‌های تبلیغاتی معمولا طیف گسترده‌ای از گزینه‌های پرداخت، قیمت‌های رقابتی، خدمات مشتری و سازگاری با دستگاه‌های تلفن همراه دارند. با انتخاب اد نتورک مناسب می‌توانید موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی خود را تضمین کنید.

با شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج می‌توانید تمام نکات لازم برای همکاری با اد نتورک‌ها را آموزش ببینید.

منبع
bloggingtipsgeekflare

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا