دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادز Google Ads چیست؟ آموزش تبلیغات گوگل ادز

یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی دیجیتال این است که به‌کمک تبلیغات آنلاین بتوانیم نرخ کلیک و ترافیک سایت‌های کاری و فروشگاه‌های اینترنتی را بالا ببریم و کاربران را به مشتری و خریدار تبدیل کنیم. همیشه تولید محتوا و دریافت ترافیک و کلیک ارگانیک نمی‌تواند به‌تنهایی ما را به نتایجی که برای کسب‌وکارمان انتظار داریم برسانیم. بنابراین باید از تبلیغات پولی هم در استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ خود استفاده کنیم. یکی از مهم‌ترین ابزارها برای راه‌اندازی و اجرای تبلیغات پولی گوگل ادز (Google Ads) است. 

جی ادز یک پلت‌فرم تبلیغاتی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند ترافیک و فروش فروشگاه آنلاین شما را افزایش دهد. به مشتریان‌تان هم کمک می‌کند تا آنچه را که به دنبالش هستند سریع‌تر پیدا کنند. اما احتمالا اجرای تبلیغات گوگل ادز برای کسانی که تابه‌حال از این پلت‌فرم استفاده نکرده‌اند کمی گیج‌کننده است. برای همین هم ما با این مقاله اینجا هستیم تا هرچیزی را که برای راه‌اندازی اولین کمپین تبلیغات گوگلی خود نیاز دارید با هم مرور کنیم.

گوگل ادز چیست؟

Google Ads یک پلت‌فرم تبلیغاتی پولی است که تحت یک کانال بازاریابی به‌نام پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) کار می‌کند. یعنی تبلیغ‌کننده به‌ازای هر کلیک یا نمایش (CPM) روی یک تبلیغ بابت آن هزینه پرداخت می‌کند. از طریق این پلتفرم تبلیغاتی می‌توانید در گوگل و یوتیوب تبلیغ کنید. همچنین اگر می‌خواهید در سایر محصولات گوگل مثل جیمیل تبلیغ کنید نیز تنها راه استفاده از تبلیغات گوگل ادز است.

Google Ads راهی مؤثر برای هدایت مشتریان و ترافیک جستجوی محصولات و خدمات مشابه با شما به سمت کسب‌و‌کارتان است. یعنی با Google Ads می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را افزایش دهید، تماس‌های تلفنی بیشتری دریافت کنید و بازدید از فروشگاه آنلاین‌تان را افزایش دهید.

متداول‌ترین نوع تبلیغات Google Ads، تبلیغات جستجو است که در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) برای جستجوهای مرتبط با محصولات و خدمات تبلیغ‌کننده نمایش داده می‌شود. در Google.com، تبلیغات AdWords معمولاً در مکان‌های خاصی در بالا و سمت راست صفحه نتایج جستجو ظاهر می‌شوند. 

چرا در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

وقتی قرار است مبلغی را برای تبلیغات و دستیابی به مخاطبان هدف بیشتر هزینه کنید، بهتر است بودجه خود را برای اجرا و نمایش تبلیغات‌تان در مکان مناسب خرج کنید. در مورد تبلیغات پولی آنلاین هم گوگل با بیش از ۲.۹ میلیارد بازدید‌کننده منحصر‌به‌فرد ماهانه و ۵ میلیارد تعامل روزانه یک گزینه عالی محسوب می‌شود.

گوگل پر استفاده‌ترین موتور جستجو است که در هر ثانیه میلیاردها جستجو در آن انجام می‌شود و اکثر صفحات نتایج جستجو تبلیغات گوگل را هم شامل می‌شوند. با Google Ads دقیقاً زمانی که مردم در جستجوی انواع محصولات یا خدمات هستند، کسب‌وکار شما به آن‌ها معرفی می‌شود و وب‌سایت و شماره تلفن‌تان در اختیارشان قرار می‌گیرد.

در ضمن صدها هزار شرکت و از جمله رقبای شما از تبلیغات گوگل برای تبلیغ کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند. پس حتی اگر شما به‌صورت ارگانیک هم برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی شوید باز هم احتمالا نتایج مربوط به شما در پایین صفحه و زیر رقبای شما قرار می‌گیرد.

در یک کلام اگر از PPC برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنید، Google Ads باید حتما بخشی از استراتژی تبلیغات پولی شما باشد. 

اصطلاحات کاربردی Google Ads که حتما باید بدانید

نحوه کار با گوگل ادز ساده و راحت است. منتها قبل از اینکه بتوانید اکانت جی ادز کسب‌وکار خود را راه‌‌اندازی کنید و تبلیغات گوگل ادز انجام دهید، باید با چند اصطلاح و عبارت مهم و کاربردی که حین کار با آن‌ها سروکار خواهید داشت، آشنا شوید. 

این اصطلاحات رایج به شما کمک می‌کند تا تبلیغات Google خود را راه‌اندازی، مدیریت و بهینه کنید. برخی از این موارد مختص تبلیغات گوگل هستند، اما برخی دیگر به‌طور کلی مربوط به تبلیغات PPC هستند. در هر صورت، برای اجرای یک کمپین تبلیغاتی موثر باید حتما این اصطلاحات را بشناسید.

اد رنک یا رتبه تبلیغ (AdRank)

AdRank مکان تبلیغ شما را تعیین می‌کند. هرچه رنک و رتبه تبلیغ شما بیشتر باشد، رتبه بهتری در موتورهای جستجو کسب خواهید کرد، فرصت‌های نمایش تبلیغ شما بیشتر می‌شود و احتمال اینکه کاربران روی تبلیغ شما کلیک کنند بیشتر خواهد بود.

معمولا مقدار AdRank با حداکثر پیشنهاد ضرب‌شده در امتیاز کیفیت (QS) شما تعیین می‌شود. هرچه QS شما بالاتر باشد، رتبه و جایگاه شما در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) بهتر خواهد بود. اگر امتیاز کیفی شما پایین باشد، تبلیغ‌تان هم توجه کمتری می‌گیرد و شانس کمتری برای تبدیل کاربران جستجوگر به خریدار خواهید داشت.

مزایده یا بیدینگ (Bidding)

Google Ads بر اساس یک سیستم مزایده کار می‌کند. در واقع شما به‌عنوان تبلیغ‌کننده، حداکثر مبلغ پیشنهادی که مایلید برای یک کلیک روی تبلیغ خود بپردازید را انتخاب می‌کنید. هرچه قیمت پیشنهادی شما بالاتر باشد، جایگاه شما بهتر خواهد بود.

معمولا گوگل همه کلمات کلیدی را که برای تبلیغات مشابه مرتبط می‌داند در بیدینگ وارد می‌کند. ابتدا به هر کلمه کلیدی براساس ارتباط کلمه کلیدی با جستجو و سایر عوامل یک امتیاز کیفیت از ۱ تا ۱۰ می‌دهد. سپس، با ضرب امتیاز کیفیت تبلیغ (QS) در حداکثر پیشنهاد آگهی‌دهنده مربوطه، برای هر کلمه کلیدی یک امتیاز رتبه آگهی تعیین می‌کند. در نهایت تبلیغاتی که بالاترین امتیاز رتبه آگهی را دارند، برای کاربرانی که کلمات کلیدی مورد نظر را سرچ کرده‌اند نشان داده می‌شوند. 

نوع کمپین (Campaign Type)

قبل از شروع یک کمپین پولی در Google Ads، باید نوع کمپین خود را انتخاب کنید. تقریبا انواع کمپین‌های پولی جی ادز در هفت گروه دسته‌بندی می‌شوند:

  1. کمپین سرچ یا جستجو (Search Ads) 
  2. کمپین تبلیغات دیسپلی یا نمایشی (Display Ads) 
  3. کمپین ویدیویی (Video Ads) 
  4. کمپین شاپینگ یا فروش (Google Shopping Ads) 
  5. کمپین افزایش نصب اپلیکیشن‌ (App Ads) 
  6. کمپین هوشمند (Smart) 
  7. کمپین حداکثر عملکرد گوگل (Performance Max) 

فراموش نکنید تنوع تبلیغات مختلف در استراتژی توزیع محتوای شما می‌تواند کمک کند تا کمپین‌های بازاریابی و تبلیغات خود را همیشه کارا نگه دارید. بهتر است فرمت‌های مختلف تبلیغات جی ادز را امتحان کنید تا بتوانید افراد بیشتری را در مراحل مختلف قیف فروش خود هدف قرار دهید.

نرخ کلیک (Click-Through Rate)

CTR تعداد کلیک‌هایی است که هر تبلیغ به‌نسبت تعداد بازدیدهایی که داشته و دارد، دریافت می‌کند. CTR بالاتر نشان‌دهنده یک تبلیغ با کیفیت‌تر است و نشان می‌دهد محتوای تبلیغی شما با هدف جستجوی کاربران مطابقت دارد و کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار داده‌اید.

نرخ تبدیل (Conversion Rate)

CVR نشان می‌دهد که چه تعداد از کلیک‌ها باعث یک تغییر شده‌اند یا چه تعداد از بازدیدکنندگان، عمل موردنظر شما را انجام داده‌اند. برای مثال اگر در صفحه لندینگ یک فرم قرار داده باشید، نرخ تبدیل نشان‌دهندهٔ درصد افرادی است که فرم را پر کرده‌اند. به‌عبارت ساده‌تر، نرخ تبدیل بالا، یعنی صفحه لندینگ شما یک تجربه کاربری یکپارچه را ارائه می‌دهد که با هدف تبلیغ‌تان مطابقت دارد.

شبکه نمایش گوگل (Display Network)

تبلیغات گوگل را می‌توان در صفحات نتایج جستجو یا در یک صفحه وب در شبکه نمایش گوگل (GDN) نمایش داد. GDN شبکه‌ای از وب‌سایت‌هاست که فضایی را در صفحات وب خود برای Google Ads فراهم می‌کنند. تبلیغات می‌توانند مبتنی بر متن یا تصویر باشند و در کنار محتوای مرتبط با کلمات کلیدی موردنظر شما نمایش داده شوند. محبوب‌ترین گزینه‌های شبکه نمایش گوگل هم Display Ads، Shopping Ads و App Ads هستند.

افزونه‌های تبلیغات (Ad Extensions)

افزونه‌های تبلیغاتی به شما این امکان را می‌دهند که آگهی خود را بدون هزینه اضافی با اطلاعات اضافی تکمیل کنید. این افزونه‌ها معمولا تحت یکی از این پنج دسته قرار می‌گیرند: لینک به سایت، تماس، مکان، پیشنهاد یا اپلیکیشن. 

کلمات کلیدی (Keywords)

هنگامی که یک کاربر گوگل عبارتی را در قسمت جستجو تایپ می‌کند، گوگل صفحاتی را در فهرست نتایج نمایش می‌دهد که با هدف جستجوگر مطابقت دارند. کلمات کلیدی در واقع کلمات یا عباراتی هستند که کاربران معمولا یک موضوع یا محصول و خدمات را با آن‌ها جستجو می‌کنند. شما باید کلمات کلیدی را بر اساس عباراتی که می‌خواهید تبلیغ‌تان در نتیجه جستجوی آن‌ها نمایش داده شود انتخاب کنید. 

کلمات کلیدی منفی هم لیستی از اصطلاحات و کلیدواژه هستند که نمی‌خواهید سایت و محتواهای شما برای آن‌ها رتبه‌بندی شوند. با انتخاب این کلمات گوگل شما را از پیشنهاد به کاربرانی که آن‌ها را سرچ می‌کنند خارج می‌کند. معمولاً، این عبارات نیمه‌مرتبط با عبارات جستجوی مورد نظر شما هستند، اما در واقع ربط مستقیمی به محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهید یا محتوایی که می‌خواهید برای آن رتبه‌بندی شوید ندارند.

پرداخت به ازای کلیک یا PPC

پرداخت به ازای کلیک یا PPC نوعی از تبلیغات است که در آن تبلیغ‌کننده به‌ازای هر کلیک روی یک تبلیغ هزینه پرداخت می‌کند. PPC فقط مختص تبلیغات گوگل نیست، اما رایج‌ترین نوع کمپین پولی است. 

امتیاز کیفیت (Quality Score)

امتیاز کیفیت (QS) یک معیار است که کیفیت تبلیغ شما را براساس مواردی مثل نرخ کلیک (CTR)، مرتبط بودن کلمات کلیدی، کیفیت صفحه لندینگ و عملکرد گذشته شما در SERP اندازه‌گیری می‌کند. امتیازات کیفیت در مقیاسی از ۱ تا ۱۰ رتبه‌بندی می‌شوند. همان‌طور هم که گفتیم QS یک عامل تعیین‌کننده در AdRank شماست.

انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز

Google Ads می‌تواند در تمام پلت‌فرم‌های جانبی گوگل و شبکه وب‌سایت‌های شخص ثالث آن نمایش داده شود. به‌طور کلی سرویس‌های Google که می‌توانید تبلیغات خود را در آن‌ها قرار دهید، عبارتند از:

  • جستجوی گوگل (Google Search)
  • جیمیل (Gmail)
  • گوگل شاپینگ (Google Shopping)
  • گوگل مپ (Google Maps)
  • یوتیوب (Youtube)
  • گوگل دیسکاور (Google Discover)

اما برای اینکه در هرکدام از این افزونه‌ها و پلت‌فرم‌ها تبلیغاتی پولی داشته باشید باید نوع کمپین خود را مشخص کنید. بالاتر دیدیم که می‌توانید هفت نوع کمپین مختلف در جی ادز راه‌اندازی و اجرا کنید.

۱-تبلیغات سرچ یا جستجو (Search Ads) 

تبلیغات جستجو همان تبلیغات متنی (Text Ads) هستند و در بین نتایج جستجو در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می‌شوند.

تبلیغات سرچ یا جستجو (Search Ads) 

۲-تبلیغات نمایشی یا دیسپلی (Display Ads) 

این کمپین‌های تبلیغی معمولاً مبتنی بر تصویر هستند و در صفحات وب به‌صورت عکس یا بنر در شبکه نمایش Google نمایش داده می‌شوند. البته تبلیغات Google Display شما می‌تواند در قالب متن، ویدیو یا دیگر فایل‌های چندرسانه‌ای مثل استاپ‌موشن و… هم طراحی شوند.

تبلیغات نمایشی یا دیسپلی (Display Ads) 

۳-تبلیغات ویدیویی (Video Ads) 

معمولا کمپین‌های ویدیویی گوگل ادز بین ۶ تا ۱۵ ثانیه هستند و حین و قبل از ویدیوها در یوتیوب پخش می‌شوند. به این تبلیغات YouTube Ads هم گفته می‌شود.

تبلیغات ویدیویی (Video Ads) 

۴-کمپین‌های فروش یا شاپینگ (Google Shopping Ads) 

کمپین‌های فروش در واقع تبلیغات محصول یا Product Ads هستند و در نتایج جستجو و برگه خرید گوگل ظاهر می‌شوند. Shopping Ads معمولا شامل اطلاعات دقیق محصول مانند قیمت و تصاویر محصول می‌شوند. یعنی به شما امکان می‌دهد محصولات خاصی را تبلیغ کنید. مثلا وقتی کاربر محصول خاصی را در گوگل جستجو ‌کند، تبلیغات مربوط به مارک‌ها و برندهای مختلف این محصول را در بالا و/یا کنار نتایج جستجو مشاهده می‌کند.

این تبلیغات متفاوت از تبلیغات جستجوی معمولی عمل می‌کنند. مثلا نمی‌توانید کلمات کلیدی را در آن‌ها هدف قرار دهید. البته می‌توانید به گوگل بگویید که نمی‌خواهید تبلیغات شما برای کدام کلمات کلیدی نمایش داده شود. در عوض برای شاپینگ ادز باید یک کاتالوگ دقیق از محصولات خود داشته باشد تا گوگل اطلاعات آن را با جستجوها مطابقت دهد. 

کمپین‌های فروش یا شاپینگ (Google Shopping Ads) 

۵-کمپین‌های افزایش نصب اپلیکیشن (App Ads) 

این گروه از کمپین‌های جی ادز از اطلاعات برنامه شما برای بهینه‌سازی تبلیغات در سراسر وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنند. در واقع App Ads اپلیکیشن کسب‌وکار شما را از طریق تبلیغی که در شبکه جستجوی Google، YouTube، Google Play، Google Display Network و موارد دیگر نمایش داده می‌شود، تبلیغ می‌کنند. می‌توانید تبلیغاتی را اجرا کنید که مخاطبانتان را تشویق به نصب برنامه‌تان کنند یا اگر از قبل برنامه را روی گوشی خود دارند، اقدام خاصی را در اپلیکیشن‌تان انجام دهند. برخلاف سایر انواع تبلیغات، شما یک کمپین تبلیغاتی اپلیکیشن طراحی نمی‌کنید. در عوض، اطلاعات و مخاطبان برنامه خود را در اختیار گوگل قرار می‌دهید و گوگل بقیه کارها را انجام می‌دهد تا اپلیکیشن شما را در مقابل دید مخاطبان و کاربران درست قرار دهد.

کمپین‌های افزایش نصب اپلیکیشن (App Ads) 

۶-کمپین‌های هوشمند (Smart)

کمپین‌های هوشمند باعث می‌شوند گوگل بهترین هدف را پیدا کند و بیشترین سود را برای شما به ارمغان بیاورد. مثلا تبلیغات جستجوی واکنشگرا یا تبلیغات ریسپانسیو به شما این امکان را می‌دهد که چندین نسخه تبلیغاتی مختلف را برنامه‌ریزی کنید و گوگل برای نمایش به کاربران، تبلیغ با بهترین عملکرد را انتخاب کند. یعنی در تبلیغات ریسپانسیو شما یک تبلیغ پویا خواهید داشت که همیشه نسخه‌ای را که برای مخاطب هدف شما مناسب‌تر است (بیشترین کلیک را دریافت می‌کند) برایش نمایش می‌دهد.

۷-کمپین حداکثر عملکرد گوگل (Performance Max)

گروه آخر هم یک نوع کمپین جدید است و به تبلیغ‌کنندگان اجازه می‌دهد که از یک کمپین به تمام موجودی Google Ads دسترسی داشته باشند.

استراتژی‌های بیدینگ تبلیغات گوگل ادز

گفتیم که معمولا در Google Ads، تبلیغ‌کنندگان روی کلمات کلیدی خاصی پیشنهاد می‌دهند تا فرصتی برای قرار دادن تبلیغات خود در صفحات نتایج جستجو یا سایر وب‌سایت‌ها داشته باشند. یعنی هر زمان که کاربر چیزی را در جستجوی Google جستجو می‌کند یا از وب‌سایتی در شبکه گسترده‌تر بازدید می‌کند، یک مزایده یا حراج تبلیغاتی برگزار می‌شود. در این مزایده، گوگل برای هر آگهی حاضر در حراج، رتبه آگهی را محاسبه می‌کند تا مشخص شود آیا کاربران در رتبه‌های بالای نتایج جستجو تبلیغات شما را ببینند یا خیر.

به یاد داشته باشید توانایی شما برای رتبه‌بندی در تبلیغات گوگل به نحوه پیشنهاد شما بستگی دارد. مبلغ پیشنهادی شما نیز به بودجه و اهداف‌تان بستگی دارد. معمولا هزینه تبلیغات گوگل براساس عوامل متعددی از جمله رقابت کلمات کلیدی و صنعت، موقعیت جغرافیایی شما، کیفیت کمپین‌های تبلیغاتی و موارد دیگر متفاوت است.

اکنون بیایید نگاهی به انواع استراتژی برای راه‌اندازی کمپین‌های پولی در جی ادز بیندازیم. به‌طور کلی شما سه گزینه برای ارائه پیشنهاد دارید: 

  1. CPC یا هزینه به ازای هر کلیک، مبلغی است که برای هر کلیک روی تبلیغ خود پرداخت می‌کنید.
  2. CPM یا هزینه در هر میلیون، مبلغی است که برای هزار بار نمایش تبلیغات پرداخت می‌کنید. این پرداخت برای زمانی است که تبلیغ شما به هزار نفر نشان داده می‌شود.
  3. CPE یا هزینه به‌ازای هر تعامل، مبلغی است که وقتی شخصی یک اقدام از پیش تعیین‌شده براساس تبلیغ شما انجام می‌دهد، پرداخت می‌کنید.

اگر هم ایده خرج کردن پول برای تبدیل مشتریان بالقوه به خریدار شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید به جای آن یک استراتژی هزینه به‌ازای هر اقدام (CPA) تنظیم کنید. با این استراتژی فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربر مورد نظر به مشتری تبدیل شود. البته احتمالا این استراتژی مزایده هزینه بیشتری می‌برد، اما خیال شما را راحت می‌کند که فقط زمانی پولی پرداخت می‌کنید که مشتری نیز پولی به دست شما رسانده است. 

چگونه در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

حالا که همه چیز را درباره جی ادز یاد گرفتید، وقتش است که خودتان هم استفاده از تبلیغات گوگل را شروع کنید. نحوه کار با گوگل ادز ساده است، فقط باید مراحل زیر را برای راه‌اندازی اولین کمپین خود در Google Ads اجرا کنید:

۱-حساب Google Ads خود را تنظیم کنید

ابتدا به صفحه اصلی گوگل ادز بروید. در گوشه بالا سمت راست، روی «Start Now» کلیک کنید. البته باید یک حساب Google داشته باشید. اگر اکانت گوگل ندارید اولین کارتان ساخت یک حساب کاربری در گوگل است.

چگونه در گوگل ادز تبلیغ کنیم؟

۲-نام کسب‌وکار و وب‌سایت خود را مشخص کنید

بعد از اینکه با اکانت خود وارد سیستم گوگل ادز شدید، به صفحه‌ای هدایت می‌شوید که در آن باید نام کسب‌وکار و وب‌سایت خود را وارد کنید. نشانی اینترنتی (URL) که اینجا ثبت می‌کنید دقیقا جایی است که هرکسی با کلیک روی تبلیغ شما به آن سایت هدایت می‌شود.

۳-هدف تبلیغاتی خود را انتخاب کنید

در مرحله بعد، باید هدف تبلیغاتی خود را انتخاب کنید. چهار گزینه در اختیار شماست: تماس‌های بیشتر دریافت کنید، فروش‌های سایت یا ثبت‌نام‌های بیشتری داشته باشید، بازدیدهای سایت‌تان افزایش پیدا کند یا بازدیدها و تعامل بیشتری در YouTube داشته باشید.

گوگل ادز

۴-تبلیغ خود را بسازید

مرحله بعدی این است که متن و محتوای تبلیغ خود را آماده کنید. این کار نیاز به خلاقیت دارد و می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد. مهم‌ترین نکته این است که تبلیغی بنویسید که مخاطب شما را جذب و او را به مشتری و خریدار تبدیل کند.

گوگل ادز

۵-کلمات کلیدی خود را اضافه کنید

در ادامه کار باید کلمات کلیدی را انتخاب کنید که با برند شما مطابقت دارند. خود گوگل چند نمونه کلمه کلیدی را به شما پیشنهاد می‌دهد. اگر تحقیق کلمات کلیدی انجام نداده‌اید، می‌توانید از همین مواردی که گوگل برای شروع پیشنهاد کرده است به‌عنوان کلمات کلیدی استفاده کنید. پس از انتخاب کلمات کلیدی مناسب، روی گزینه Next کلیک کنید تا به صفحه بعدی بروید.

تبلیغات گوگل ادز چیست

۶-مکان تبلیغ خود را تنظیم کنید

در صفحه بعدی می‌توانید مکان‌هایی را که می‌خواهید تبلیغ شما در آنجا نمایش داده شود انتخاب کنید. این مکان می‌تواند نزدیک آدرس فیزیکی کسب‌وکار شما یا هر جای دیگری باشد.

جی ادز

۷-بودجه خود را تعیین کنید

در اینجا، هم می‌توانید از گزینه‌های بودجه ارائه‌شده توسط Google استفاده کنید و هم خودتان بودجه خاصی را وارد کنید.

جی ادز چگونه کار می‌کند

۸-پرداخت‌‌ انجام دهید

در نهایت، باید اطلاعات صورتحساب پرداخت خود را ارائه دهید و به همین سادگی اولین تبلیغ گوگل خود را ایجاد کرده‌اید!

راه‌اندازی کمپین‌های پولی در گوگل

همانطور که می‌بینید، راه‌اندازی کمپین‌های پولی در گوگل نسبتاً سریع است. خود پلتفرم شما را برای راه‌اندازی راهنمایی می‌کند و نکات مفیدی را در طول مسیر ارائه می‌دهد. اگر متن تبلیغاتی و تصاویر خود را آماده کرده باشید، راه‌‌اندازی و اجرای یک تبلیغ در گوگل ادز نباید بیشتر از ۱۰ دقیقه طول بکشد.

البته کار شما اینجا تمام نمی‌شود. کارهای اضافی و تکمیلی وجود دارد که باید انجام دهید تا مطمئن شوید تبلیغات شما بهینه تنظیم‌شده و به راحتی قابل ردیابی است.  پس از ارسال تبلیغات خود بهتر است کارهای زیر را نیز انجام دهید:

۱-حساب Google Analytics خود را به جی ادز متصل کنید

احتمالاً Google Analytics را روی وب‌سایت‌تان راه‌اندازی کرده‌اید تا بتوانید نرخ ترافیک، تبدیل‌ها، اهداف و معیارهای منحصربه‌فرد اهداف تجاری خود را ردیابی کنید. برای نتیجه‌گیری بهتر از هزینه‌ای که در جی ادز می‌کنید، باید حساب آنالیتیکس خود را با Google Ads مرتبط کنید. پیوند دادن این دو پلت‌فرم کاربردی گوگل ردیابی، تجزیه‌ و‌ تحلیل و گزارش‌دهی بین کانال‌ها و کمپین‌ها را بسیار آسان‌تر می‌کند. با این کار می‌توانید تمام اطلاعات مورد نیاز برای ردیابی کمپین‌های خود را در یک مکان مشاهده کنید.

حساب Google Analytics خود را به جی ادز متصل کنید

۲-کدهای UTM را اضافه کنید

کدهای ماژول ردیابی (UTM) توسط گوگل برای ردیابی هر فعالیت مرتبط با یک لینک خاص استفاده می‌شود. این کدها همان بخشی از URL هستند که حاوی علامت سؤال «؟» است. کدهای UTM به شما می‌گویند که کدام فراخوان یا تبلیغ شما منجر به تبدیل شده تا بتوانید مؤثرترین بخش‌های کمپین خود را ردیابی کنید. کدهای UTM بهینه‌سازی تبلیغات گوگل را هم آسان‌تر می‌کنند، زیرا دقیقاً به شما می‌گویند چه چیزی در تبلیغات شما کار می‌کند و کجا مشکل دارید.

می‌توانید هنگام تنظیم Google Ads خود، کدهای UTM را هم در بخش کمپین‌ها اضافه کنید. یعنی لازم نیست به‌صورت دستی برای هر URL تبلیغ کد UTM قرار دهید. 

کدهای ماژول ردیابی (UTM)

۳-نرخ تبدیل تبلیغات خود را ردیابی کنید

ردیابی تبدیل دقیقاً به شما می‌گوید که از کمپین‌های تبلیغاتی خود چه تعداد مشتری بالقوه یا سرنخ (Lead) به‌دست آورده‌اید. ترکینگ و بررسی نرخ تبدیل اجباری نیست، اما بدون این معیار احتمالا فقط ROI تبلیغات خود را حدس می‌زنید و عدد دقیقی نخواهید داشت. ردیابی تبدیل به شما امکان می‌دهد فروش (یا سایر فعالیت‌ها) را در وب‌سایت و اپلیکیشن خود زیر نظر داشته باشید. 

نرخ تبدیل تبلیغات

جمع‌بندی

Google Ads یکی از بهترین راه‌ها برای تبلیغات آنلاین مقرون‌به‌صرفه برای به دست آوردن مشتریان جدید، افزایش درآمد یا ایجاد یک برند آنلاین است. امروزه حضور قوی در گوگل ادز برای هر نوع کسب‌وکاری، از یک خدمات محلی گرفته تا یک شرکت بین‌المللی، حیاتی است. 

با گوگل ادز تعیین می‌کنید کدام سایت‌ها میزبان تبلیغات شما باشند و می‌توانید با توجه به مناطق و شهرهای خاص، بر بازار هدف خود تمرکز کنید. Google Ads به شما می‌گوید چه کسانی محصولات شما را جستجو می‌کنند و به مشتریان هم آنچه را که قبلاً جستجو کرده‌اند یادآوری می‌کند تا برند شما در ذهن آن‌ها باقی بماند.

برای آموزش‌های تکمیلی در زمینه تبلیغات گوگل ادز می‌توانید در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج شرکت کنید!

منبع
hubspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا