دیجیتال مارکتینگ

مهم‌ترین نکات بهبود سئو داخلی یا On-page SEO

در سئو داخلی باید سایت و محتواهای صفحات سایت خود را از نظر فنی و کیفی برای موتورهای جستجو بهینه کنید. یک ویژگی سئو داخلی این است که کاملا به خود شما بستگی دارد و می‌توانید کنترل همه چیز را در دست بگیرید. اگر به‌فکر طراحی سایت برای کسب‌وکار خود هستید و می‌‌خواهید به‌قول ضرب‌المثل معروف خشت اول را درست بگذارید تا بهترین نتیجه را از هزینه‌ای که می‌کنید بگیرید، این مقاله برای شماست تا همه چیز را از طراحی فنی و معماری بهینه سایت گرفته تا نوشتن محتواهای باکیفیت و جذاب که مخاطبان به‌راحتی روی آن کلیک می‌کنند، به شما بگوید. در پست قبلی در مورد سئو و نکات کلیدی افزایش رتبه صحبت کردیم و در این پست می‌خواهیم با یکی از بخش‌های اصلی سئو آشنا شویم.

سئو داخلی چیست؟

سئو داخلی یا سئو آن-سایت (On-Site) به بهینه‌سازی ساختار و محتوای وب‌سایت مربوط می‌شود. یعنی هرچیزی که در صفحه باشد در این روش برای دسترسی سریع‌تر و بهتر موتورهای جستجو بهینه‌سازی می‌شود. برای همین گاهی به آن سئوی داخل صفحه (On-page SEO) هم می‌گویند.

به زبان ساده، سئو داخل صفحه فرآیند بهینه‌سازی بخش‌هایی از صفحات وب‌سایت است تا در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند و ترافیک بیشتری را دریافت کنند. این فرآیند شامل به‌روزرسانی محتوای صفحه، نوشتن تگ عنوان استاندارد، ایجاد لینک‌های داخلی و موارد دیگر می‌شود.

چرا باید روی سئوی داخلی کار کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید موتورهای جستجو مانند گوگل به کلمات کلیدی و دیگر نشانه‌های سئوی درون صفحه نگاه می‌کنند تا بررسی کنند که آیا یک صفحه با هدف جستجوی کاربر مطابقت دارد یا خیر. اگر هم موتور جستجو تشخیص دهد که صفحه برای کاربر مفید است، آن را در نتایج جستجو بالاتر نمایش می‌دهد. به همین دلیل نیز بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو هم محتوا را پوشش می‌دهد و هم موارد فنی مثل سرعت سایت و کاربر‌پسند بودن سایت برای موبایل‌ها و دیگر ابزارهای دیجیتال همراه.

در یک کلام سئو داخلی کمک می‌کند تا سایت شما هم برای چشم انسان و هم برای ربات‌های موتور جستجو بهینه شود و این قدرت را دارد که بازدیدکنندگان و مشتریان جدید بی‌شماری را مستقیماً به وب‌سایت شما بیاورد.

عناصر اصلی سئو داخلی کدامند؟

گفتیم که سئوی درون صفحه یا سئوی داخلی سایت، فرآیند بهینه‌سازی اجزای مختلف فرانت‌اند و بک‌اند وب‌سایت است تا بهتر در موتورهای جستجو رتبه‌بندی شود و ترافیک‌های جدیدی کسب کند. اجزای سئوی on page شامل بهینه‌سازی محتوا، بهینه‌سازی معماری و کدهای HTML سایت می‌شود.

به‌طور کلی کارشناسان سئو عناصر سئو داخلی را به سه دسته اصلی تقسیم می‌کنند:

  1. عناصر محتوا مثل داشتن محتوای صفحه با کیفیت بالا و استفاده درست و به‌اندازه از کلمات کلیدی یا نوشتن کپشن‌ها و تگ‌های مناسب برای تصاویر.
  2. عناصر HTML مثل انتخاب عنوان صفحه جذاب با تعداد کاراکتر محدود و استفاده از کلمات کلیدی در زیرعنوان‌ها یا نوشتن توضیحات متای باکیفیت شامل کلمه کلیدی متن.
  3. عناصر فنی و معماری سایت مثل انتخاب و جایگذاری آدرس‌های صفحه کوتاه و مناسب برای صفحات، استفاده از پیوندهای داخلی در محتواهای مرتبط، طراحی سایت با قابلیت نمایش و اجرا روی موبایل و بهبود سرعت سایت.

در ادامه هرکدام از این گروه‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

منظور از بهینه‌سازی محتوا برای سئو داخلی چیست؟

منظور از محتوای بهینه‌شده برای سئو در واقع تولید یک محتوای باکیفیت و جذاب برای مخاطبان است که بتواند توسط موتورهای جستجو هم کشف و رتبه‌بندی شود. محتوای صفحه عملا قلب سئوی درون صفحه است. این محتوای یک صفحه است که به موتورهای جستجو و خوانندگان می‌گوید که وب سایت و کسب‌و‌کار شما در مورد چیست و چگونه قرار است به سوال‌ها و نیازهای آن‌ها پاسخ بدهد. پس مهم است که روی تولید محتوای باکیفیت بالا تمرکز کنید تا هم به بازدیدکنندگان و هم به گوگل بگوید که وب‌سایت شما ارزش ارائه در صفحات نتایج را دارد. در ادامه به چند عامل موثر در تولید محتوای باکیفیت اشاره می‌کنیم:

  • تحقیقات کلمات کلیدی انجام دهید

اولین قدم برای ایجاد محتوای با کیفیت بالا، انتخاب کلمات کلیدی و موضوعات مرتبط با کسب‌وکارتان و نیازهای کاربران است. با جستجوی عبارات در گوگل و مشاهده اینکه چه چیزی برای رقبا و سایر وب‌سایت‌ها در حوزه کاری شما مهم بوده، تحقیقات کلمات کلیدی (Keyword Research) را انجام دهید. 

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا ایده‌های جدید برای موضوع محتوا پیدا کنید و در متن‌ها از عباراتی استفاده کنید که کاربران با ‌آن‌ها خواسته‌ها و سوالات خود را جستجو می‌کنند. خیلی خلاصه تحقیقات کلمات کلیدی به شما می‌گوید که مردم به‌دنبال چه چیزی هستند و چه تعداد از آن‌ها درباره موضوعاتی که شما برای نوشتن انتخاب کرده‌اید سوال دارند.

برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی و پیدا کردن عبارت‌هایی که بیشتر در حوزه کاری‌تان جستجو می‌شود می‌توانید از ابزارهایی مانند Ahrefs ،AnswerthePublic و UberSuggest هم استفاده کنید. در مقاله بعدی تمام مراحل و ابزارهای انجام تحقیقات کلیدی را با هم مرور می‌کنیم.

همیشه هنگام برنامه‌ریزی محتوا، دسته‌های موضوعی یا گروه‌هایی از پست‌ها و صفحاتی را که حول یک موضوع اصلی می‌چرخند ایجاد کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا موضوعات دیگری را برای نوشتن محتوا و بررسی در جلسات طوفان فکری داشته باشید و مطمئن شوید که تمام موضوعات فرعی مرتبط با کلمات کلیدی اصلی را پوشش داده‌اید.

  • محتوای باکیفیت برای کلمات کلیدی انتخابی بنویسید

بعد از اینکه کلمات کلیدی مناسب را پیدا و دسته‌بندی کردید و تصمیم گرفتید که اول روی نوشتن محتوا برای کدام کلمات کلیدی تمرکز کنید، وقت آن است که محتوای صفحه خود را بنویسید. محتواهای شما می‌تواند یک مقاله پایه یا پیلار (Pillar content) باشد که یک پست طولانی با توضیحات جامع درباره موضوعی خاص است. همچنین ممکن است یک مقاله کوتاه‌تر به‌عنوان زیرمجموعه مقاله مادر یا کلاستر (Cluster content) باشد که قرار است موضوعات فرعی مقاله پایه را با جزئیات بیشتر توضیح دهد. 

برای نوشتن محتوای با کیفیت بالا بهتر است حتما حواستان به نکات زیر باشد:

  • مطمئن شوید که محتوای شما با هدف جستجوی کلمه کلیدی مورد نظرتان مطابقت دارد.
  • به‌طور کامل به سؤالات مخاطبان پاسخ دهید. محتوای شما باید برای کاربران مفید باشد.
  • محتوای منحصر به فردی بنویسید که چیزی را که رقبا ارائه نمی‌دهند ارائه می‌دهد.
  • عنوان جذابی برای مقاله خود بنویسید. البته این عنوان نباید خیلی طولانی باشد، چون گوگل عبارت‌های طولانی در عنوان را موقع نمایش کوتاه می‌کند.
  • کلمات کلیدی کوتاه و بلند را به‌طور طبیعی ترکیب کنید.
  • محتوای بصری جذاب و مرتبط به متن خود اضافه کنید.
  • برای پرسونای خریدار خاص خود بنویسید.
  • برای تبدیل کاربران خواننده به خریدار در متن‌ها با CTA به پیشنهادات و صفحات محصول لینک دهید. 

محتوای صفحه بهترین فرصت برای انتقال ارزش به گوگل و بازدیدکنندگان سایت شماست. پس نوشتن محتوا قلب فرآیند سئوی داخلی محسوب می‌شود.

  • طول محتوا و خوانایی محتوای خود را بهینه کنید

طول محتوا و خوانایی محتوا بسیار مهم است. شاید فکر کنید هرچه محتوای شما طولانی‌تر باشد، رتبه شما در صفحات جستجو بهتر می‌شود. همیشه این‌طور نیست. اما حقیقت این است که این تعداد کلمات نیست که رتبه‌های بالا برای یک محتوا را به ارمغان می‌آورد، موضوع فقط این است که پست طولانی معمولا موضوع را به جامع‌ترین شکل پوشش می‌دهد. برای همین هم معمولا گوگل محتواهای طولانی‌تر را معتبرتر و مهم‌تر ارزیابی می‌کند. البته شکی نیست که بین طول محتوا و رتبه‌بندی همبستگی وجود دارد. معمولا میانگین طول یک پست رتبه‌بندی شماره یک تقریباً ۲۰۰۰ کلمه است.

همیشه بهتر است به جای تعداد کلمات، روی ارائه بهترین پاسخ در متن خود تمرکز کنید. یعنی موضوع را به بهترین شکل ممکن پوشش دهید و موقع نوشتن به نیازهای کاربر فکر کنید. به‌طور مثال برای محتواهای صفحه محصول در یک فروشگاه آنلاین به هزاران کلمه نیاز ندارید. در این صفحات کاربر فقط به دنبال مهم‌ترین اطلاعات در مورد محصول به شکلی ساده است که به‌سرعت در دسترسش قرار بگیرد.

می‌توانید یک متن طولانی را با کارهای کوچک زیر خوانا‌تر کنید:

  • شکستن پاراگراف‌ها
  • پررنگ‌تر کردن و ایتالیک کردن برخی عبارت‌های مهم
  • استفاده از بولت‌ها برای بیان نکات مهم
  • استفاده از تصاویر/گراف‌ها/اینفوگرافیک
  • به‌کار بردن نقل قول‌ها

یادتان باشد که خوانایی متن یکی از مهم‌ترین عواملی است که بر سئو داخلی سایت شما تأثیر می‌گذارد. اکثر کاربران اینترنت متن یک صفحه را کلمه به کلمه نمی‌خوانند. آن‌ها فقط سعی می‌کنند مهم‌ترین اطلاعات را با اسکن کردن متن دریافت کنند. برای خواناتر شدن متن باید تمام جملاتی که بیش از حد طولانی هستند را کوتاه‌تر کنید و استفاده از قیدها و عبارات طولانی را با جایگزین‌های ساده‌تر بازنویسی کنید. همه این کارها مانع از خروج زودهنگام بازدیدکنندگان از سایت می‌شود و آن‌ها را به ادامه خواندن صفحه شما تشویق می‌کند.

بهینه‌سازی کد HTML برای سئو داخلی چگونه انجام می‌شود؟

عناصر HTML برای سئو داخل صفحه همان عناصر موجود در کد منبع شما هستند، مثل عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها و… . بیایید با هم هرکدام از عناصر HTML را بررسی کنیم:

عنوان صفحه یا تگ تایتل (Page Titles)

عناوین صفحه وب‌سایت شما (یا همان عبارت‌هایی که در مرورگرها نمایش داده می‌شوند) یکی از مهم‌ترین عناصر سئو داخل صفحه هستند. تایتل‌ها هم به بازدیدکنندگان و هم به موتورهای جستجو می‌گویند که در صفحات مربوطه چه چیزی را می‌توانند پیدا کنند. برای اطمینان از رتبه‌بندی صفحات سایت برای هدف مناسب، حتما باید کلمه کلیدی اصلی برای هر صفحه در عنوان وجود داشته باشد. 

برای نوشتن یک عنوان بهینه برای هر صفحه سایت باید نکات زیر را رعایت کنید:

  1. آن‌ها را کمتر از ۶۰ کاراکتر بنویسید. البته گوگل محدودیت دقیقی برای کاراکتر ندارد، منتها نگه داشتن عناوین صفحات در ۶۰ کاراکتر یا کمتر تضمین می‌کند که عنوان در نتایج جستجو بریده و نصفه نمایش داده نشود.
  2. عنوان را با کلمات کلیدی پر نکنید. استفاده زیاد از کلمات کلیدی در عنوان صفحه آن مطلب را برای گوگل به یک هرزنامه و مزاحم تبدیل می‌کند. 
  3. نام تجاری خود را در عنوان بنویسید، به‌عنوان مثال «راهنمای نهایی SEO داخلی – وبلاگ رهنما کالج».

فراموش نکنید که عنوان صفحه، ویترین محتوای شما برای مخاطبان و موتورهای جستجوست و همیشه عناوین جذاب که کاربران را از نظر احساسی قلقلک دهد انتخاب کنید.

سرصفحه‌ها یا هدرها (Headers)

هدرها که به‌عنوان تگ بادی (Body tag) در HTML نیز شناخته می‌شوند، همان زیرعنوان‌های <h1>، <h2>، <h3> و غیره در متن هستند.

این برچسب‌ها هم محتوای شما را برای خوانندگان سازمان‌دهی می‌کنند و هم به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا بسته به هدف جستجو، تشخیص دهند که کدام قسمت از محتوای شما برایشان مهم‌تر و مرتبط‌تر با موضوع جستجوی آن‌هاست.

کلمات کلیدی مهم را در هدرهای خود بگنجانید، اما کلمات کلیدی متفاوتی را نسبت به‌عنوان صفحه خود برای این تگ‌ها انتخاب کنید. همیشه مهم‌ترین کلمات کلیدی را در سربرگ <h1> و <h2> استفاده کنید.

توضیحات متا یا متادیسکریپشن (Meta Description)

توضیحات متا یا متادیسکریپشن توضیحات کوتاه درباره محتوای صفحه هستند که در نتایج جستجو پایین عنوان صفحه برای کاربر نمایش داده می‌شوند. اگرچه متادیسکریپشن یک فاکتور رتبه‌بندی رسمی برای موتورهای جستجو نیستند، اما می‌توانند روی کلیک یا عدم کلیک روی صفحه شما تأثیر بگذارد. بنابراین، هنگام انجام سئوی داخلی باید نوشتن متادیسکریپشن برای صفحه را هم جدی بگیرید.

برای نوشتن متادیسکریپشن بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

۱-توضیحات متا را کمتر از ۱۶۰ کاراکتر نگه دارید. اگرچه گوگل توضیحات متای طولانی‌تر را هم مجاز می‌داند اما نمایش کامل متا برای مخاطبان در متن‌های طولانی‌تر مشکل است.

۲-دست‌کم یک بار کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی خود را در توضیحاتی که برای متا دیسکریپشن می‌نویسید به کار ببرید.

۳-بهتر است توضیحات متا شامل یک جمله کامل و قانع‌کننده باشد.

۴-از کاراکترهایی مانند —، &، یا + در توضیحات متا استفاده نکنید.

توضیحات متا برای سئوی خارجی هم مهم هستند زیرا وقتی محتوای شما به اشتراک گذاشته می‌شود، این توضیحات را می‌توان در رسانه‌های اجتماعی کپی کرد، بنابراین می‌تواند کلیک‌های بیشتری را هم به این صفحه بکشانند.

متن جایگزین تصویر یا آلْت تصویر (Alt-text)

متن جایگزین تصویر حکم SEO کردن تصاویر شما را دارد. این متن‌ به گوگل و سایر موتورهای جستجو می‌گوید که تصاویر شما در مورد چه چیزی هستند. گوگل تقریباً به اندازه نتایج مبتنی بر متن، نتایج مبتنی بر تصویر هم ارائه می‌دهد. در واقع ممکن است مخاطبان موردنظرتان سایت شما را از طریق تصاویر کشف کنند. پس نوشتن متن جایگزین بهینه برای تصاویری که در صفحات سایت خود استفاده می‌کنید بسیار مهم است.

هنگام افزودن متن جایگزین تصویر، بهتر است حتما حواستان به موارد زیر باشد:

  1. متن جایگزین یا همان کپشن تصویر را توصیفی و مشخص بنویسید.
  2. متن مربوط به تصاویر را از نظر متنی با محتوای صفحه مرتبط کنید.
  3. بهتر است طول متن را کمتر از ۱۲۵ کاراکتر نگه دارید.
  4. از کلمات کلیدی فرعی برای نوشتن متن جایگزین تصور استفاده کنید.

بهینه‌سازی فنی سایت برای سئو داخلی چه مواردی را شامل می‌شود؟

سئوی فنی به تمام عناصر سئو اشاره دارد که در رویه‌های On page و Off page گنجانده نشده‌اند و عملا بخش‌های فنی‌تر سئو محسوب می‌شوند. مانند داده‌های ساختاریافته، سرعت سایت، و پشتیابی از نمایش در موبایل و… .

دسترسی به سایت شما اساس سئو فنی است. موتورهای جستجو برای فهرست کردن و رتبه‌بندی صفحات وب در سایت‌ها و صفحات مختلف آن‌ها می‌خزند (Crawl). این ربات‌ها صفحات سایت‌ها را در پایگاه داده خود فهرست می‌کنند تا در زمان جستجو مرتبط‌ترین نتایج را به کاربران نشان دهند. پس اولین قدم برای بهینه‌سازی فنی سایت این است که سایت شما برای موتورهای جستجو قابل دسترسی باشد.

برای اینکه دسترسی ربات‌های موتورهای جستجو و فهرست‌بندی صفحات گوگل را بهینه کنید باید کارهای زیر را انجام دهید:

۱- معماری سایت را بهینه کنید

قبل از هر چیزی یک ساختار سایت کامل بسازید. ساختار سایت یکی از مواردی است که حتی قبل از راه‌اندازی وب‌سایت باید به آن فکر کنید. زیرا ممکن است بعد از راه‌اندازی و بالا آمدن سایت ویرایش آن دشوار باشد.

داشتن ساختار خوب و قابل فهم صفحه به دو دلیل مهم است:

  • کمک می‌کند تا سایت و صفحات آن برای ربات‌های جستجو قابل دسترسی یا به‌اصطلاح قابل خزیدن باشند (سایت شما Crawlable باشد)
  • تجربه کاربر از حضور در سایت را بهبود می‌دهد

برای داشتن یک معماری وب‌سایت بهینه‌سازی شده باید اول نقشه سایت (sitemap) را آماده کنید. مخصوصا اگر یک وب‌سایت بزرگ با هزاران صفحه دارید، بهتر است حتما از سایت مپ استفاده کنید. نقشه سایت یک فایل ساده (معمولا xml.) با URL‌های تمام صفحات سایت است. البته داشتن نقشه سایت مستقیم یک‌ عامل رتبه‌بندی نیست و هیچ امتیاز اضافی از طرف گوگل به شما نمی‌دهد. اما این فایل به ربات‌های جستجو کمک می‌کند تا تمام صفحاتی را که می‌خواهید برای نمایش به کاربران جستجو و در یک مکان ایندکس شوند را پیدا کنند. در ضمن ساختار سایت نباید خیلی عمیق باشد تا موتورهای جستجو بتوانند تمام محتوای مهم را به راحتی جستجو کرده و افراد بتوانند محتوای مورد نظر را به سرعت پیدا کنند. معمولا طراحان سایت و مختصصان سئو هنگام طراحی نویگیشن وب‌سایت، از قانون به‌اصطلاح سه کلیک پیروی می‌کنند: کاربر وب‌سایت باید بتواند هر گونه اطلاعاتی را با حداکثر سه کلیک از صفحه اصلی پیدا کند.

بهینه‌سازی فنی سایت برای سئو داخلی

برای رسیدن به معماری سایت بهینه با عمق مناسب از دو نوع لینک استفاده می‌شود:

  1. Structural links یا لینک‌های ساختاری (مانند پیمایش در منو و پاورقی، فراخوان به اقدام یا CTA) که به‌صورت عمودی بر اساس سلسله مراتب صفحات عمل می‌کنند. 
  2. Contextual links یا لینک‌های متنی (مثل لینک‌های داخلی یا درون متنی از جمله لینک‌های بیشتر بخوانید). لینک‌های داخلی یک راه عالی برای نگه داشتن خواننده در سایت شما هستند. آن‌ها تعامل کاربر را افزایش می‌دهند و با ارائه منابع یا صفحات مرتبط، ارزش افزوده به ارمغان می‌آورند. درضمن به موتورهای جستجو می‌گویند که کدام صفحات سایت مهم هستند و ربات‌های جستجو چگونه می‌توانند به آنجا برسند.

البته توجه داشته باشید خود این لینک‌ها باید با استفاده از عبارت‌های مناسب برای لینک‌دهی بهینه‌سازی شوند. یعنی مهم است که با چه عبارت و کلماتی به صفحات دیگر در یک مقاله لینک می‌دهید. معمولا بهتر است انکر تکست‌ها (anchor text) شامل کلمات کلیدی مرتبط با محتوای متنی باشند که قرار است به آن مربوط شوند.

انتخاب آدرس‌های صفحه (URL) بهینه هم قدم بعدی برای بهینه‌سازی معماری سایت است. URL‌های صفحه شما باید برای خوانندگان و موتورهای جستجو ساده باشد؛ یعنی باید یوآرال‌های کوتاه و ساده ایجاد کنید. همچنین بهتر است URLها شامل کلمه کلیدی اصلی باشد و از ارقام یا سایر کاراکترهای خاص استفاده نکنید. 

۲- سرعت بارگذاری صفحات سایت را بهبود دهید

سرعت صفحه یک عامل مهم در رتبه‌بندی است. دلیل اهمیت سرعت‌ بارگذاری صفحه برای موتورهای جستجو هم واضح است. در دنیای مدرن همه‌چیز به سرعت بستگی دارد، همیشه اگر گزینه‌های سریع‌تر دیگری وجود داشته باشد، هیچ کس حاضر نیست منتظر اطلاعات از یک سایت باشد.

اگر مخاطبان شما یک صفحه را باز کنند و بیش از، مثلاً سه ثانیه طول بکشد تا متن و عکس‌های آن نمایش داده شوند، چه اتفاقی می‌افتد؟ احتمالاً کاربر دکمه برگشت را فشار می‌دهد و به دنبال نتیجه دیگری می‌رود. گوگل تمام این سیگنال‌ها را جمع‌آوری می‌کند و آن‌ها را در الگوریتم خود در نظر می‌گیرد.

برای پایبندی به این قانون و حفظ سرعت وب‌سایت در سطح رضایت می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • یک هاست مناسب انتخاب کنید. هاست تاثیر قابل‌توجهی بر سرعت صفحه دارد، بنابراین مطمئن شوید که یک ارائه‌دهنده قابل اعتماد برای میزبانی سایت خود انتخاب می‌کنید. لازم نیست نگران میلی‌ثانیه باشید، اما از ارائه‌دهندگانی که میزبانی را با قیمت خیلی پایین ارائه می‌دهند، انتظار عملکرد عالی نداشته باشید.
  • تصاویر صفحات سایت را بهینه‌سازی کنید. سئوی تصویر یکی از مهم‌ترین موارد برای حفظ سرعت صفحه است. بارگذاری فایل‌های تصویری که خیلی بزرگ هستند، زمان زیادی طول می‌کشد. بنابراین، شما باید اندازه‌های تصویر را بهینه کنید و تعادل ایده‌آل بین اندازه و کیفیت را پیدا کنید. 
  • کش مرورگر را فعال کنید. هر بار که شخصی از وب سایت شما بازدید می‌کند، همه عناصر بارگذاری می‌شوند. این عناصر در حافظه موقتی در مرورگر به نام کش (Cash) ذخیره می‌شوند. اگر کاربر دوباره از وب‌سایت شما بازدید کند، وب‌سایت می‌تواند از حافظه پنهان بارگیری شود تا سرعت بیشتر شود. اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های کش بسیار خوبی وجود دارد که می‌توانید برای استفاده از مزایای کش مرورگر و افزایش سرعت سایت خود نصب کنید. در ضمن انواع دیگری از کش وجود دارد که می‌تواند زمان بارگذاری صفحه شما را به‌شدت کاهش دهد، مثلا، کش کردن صفحه سمت سرور.
  • یک CDN برای کاربران خارج از جغرافیای کسب‌وکار خود بگیرید. فرض کنید یک هاست از ایران دارید، اما بازدیدکنندگان زیادی از عراق یا افغانستان هم دارید. چگونه می‌توانید مطمئن شوید که صفحات سایت برای همه با سرعت خوبی بارگذاری می‌شود؟ برای این کار باید از یک شبکه تحویل محتوا (CDN) برای هاست تصاویر یا حتی صفحات خود استفاده کنید. ارائه‌دهندگان CDN سرورهایی در هر قاره دارند و تصاویر یا صفحات شما را از نزدیک‌ترین سرور به بازدیدکننده ارائه می‌کنند تا بارگذاری صفحه در سریع‌ترین زمان ممکن انجام شود.

چگونه سرعت سایت را چک کنیم؟

برای تست سرعت صفحه، می‌توانید از PageSpeed Insights گوگل استفاده کنید. البته ابزار PageSpeed Insights فقط نتایج را برای یک صفحه در یک زمان به شما نشان می‌دهد. بنابراین، نتایج فقط برای همین صفحه اعمال می‌شود. چندین نوع صفحه (صفحه اصلی، پست وبلاگ، صفحه محصول) را انتخاب کنید و سرعت همه آن‌ها را در این ابزار بررسی کنید.

ابزار رایگان PageSpeed Insights Google برای دریافت امتیاز عملکرد کلی برای تلفن همراه و دسکتاپ، عوامل زیر را درنظر می‌گیرد:

  • Largest Contentful Paint) LCP) یا مدت زمانی که طول می‌کشد تا محتوای اصلی بارگذاری شود.
  • تاخیر ورودی اول یا First Imput Delay) FID) که مدت زمانی‌ست که طول می‌کشد تا وب‌سایت به اولین تعامل کاربر پاسخ دهد (مثل کلیک روی یک لینک).
  • تغییر چیدمان تجمعی (Cumulative Layout Shift) که تجربه کاربر از تعامل با سایت را اندازه‌گیری می‌کند. معمولا تمرکز CLS روی بارگیری محتوای بیشتر (به‌عنوان مثال، بنرها و تصاویر) است.

نکته دیگر اینکه اگر سایت شما از موبایل و تبلت هم پشتیبانی می‌کند، گوگل ابتدا به سرعت صفحات سایت در دستگاه تلفن همراه نگاه می‌کند. بنابراین، توجه ویژه‌ای به سرعت صفحه در تلفن‌های همراه داشته باشید. البته تقریباً غیرممکن است که در دستگاه‌های تلفن همراه امتیاز عالی یا ۱۰۰ را کسب کنید. بنابراین زیاد نگران این موضوع نباشید و فقط سعی کنید به‌طور مداوم سرعت‌تان را بهبود ببخشید.

۳-وب‌سایت خود را برای بارگذاری روی موبایل بهینه کنید

همانطور که بالاتر گفته شد، در بیشتر موارد، معمولا فهرست جستجوهای گوگل به‌نفع سایت‌های بهینه‌شده برای موبایل است. برای اینکه سایت شما به‌خوبی از موبایل و تبلت و… پشتیبانی کند می‌توانید یا یک سایت جداگانه برای موبایل طراحی کنید یا از طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو (Responsive Web Design) برای سایت اصلی خود استفاده کنید. خبر خوب اینکه اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، اکثر تم‌های WP به‌صورت واکنشگرا (RWD) ساخته می‌شوند.

طراحی واکنش‌گرا یا ریسپانسیو برای سئو داخل صفحه

اگر هم سایت شما سازگار با موبایل نیست، در چند مرحله می‌توانید صفحات آن را برای بارگذاری روی انواع موبایل بهینه کنید:

  • یک تم واکنش‌گرا (Responsive Theme) نصب کنید. یا از یک توسعه‌دهنده وب درخواست کنید تا روی ریسپانسیو بودن وب‌سایت شما کار کند.
  • منوهای سایت را ساده کنید.
  • اندازه‌های تصاویر را برای بهبود سرعت صفحه در موبایل‌ فشرده‌سازی کنید.
  • متن‌ها را بهینه کنید. مثلا از نوشتن پاراگراف‌های طولانی خودداری کنید و مطمئن شوید که فونت متن در تلفن همراه قابل خواندن است.
  • پنجره‌های بازشو یا پاپ آپ‌های (Pop-Up) اضافی و غیرکاربردی را حذف کنید.
  • از AMP استفاده کنید. ابزار AMP یک فناوری است که توزیع سریع‌تر محتوا را در دستگاه‌های تلفن همراه امکان‌پذیر می‌کند. 

به‌طور خلاصه انتخاب یک سرویس هاست، طراحی سایت، و طرح‌بندی محتوایی که در دستگاه‌های تلفن همراه قابل خواندن و پیمایش باشد، بسیار مهم است. 

۴- امنیت وب‌سایت را بالا ببرید

از سال ۲۰۱۴، پروتکل امنیتی HTTPS یک سیگنال رتبه‌بندی برای گوگل محسوب می‌شود. پس اگر هنوز از https:// استفاده می‌کنید احتمالا برای فهرست‌شدن و گرفتن رتبه در موتورهای جستجو مشکل خواهید داشت. به‌طور کلی، داشتن یک وب‌سایت امن می‌تواند به شما در گرفتن رتبه بهتر کمک کند. به‌خصوص اگر صفحه شما با صفحه دیگری با کیفیت مشابه اما بدون گواهی SSL مقایسه شود.

فرآیند سئو داخلی برای امن کردن سایت - گواهی SSL

علاوه بر رتبه‌بندی، یک وب‌سایت ناامن می‌تواند تأثیر منفی بر نرخ کلیک، نرخ پرش و اعتبار سایت شما نیز داشته باشد. بنابراین مهم است که به‌عنوان بخشی از فرآیند سئو داخلی برای امن کردن سایت خود یک گواهی SSL دریافت کنید (تمام ارائه‌دهنده‌های سرویس‌های هاست این گواهی را صادر می‌کنند). 

برای پیاده‌سازی کامل تمام موارد فنی، ممکن است علاوه‌بر متخصص سئو، به یک توسعه‌دهنده وب هم نیاز داشته باشید.

چگونه سئو درون صفحه را انجام دهیم؟

با انجام مرحله به مرحله چک لیست زیر می‌توانید برای انجام سئو درون صفحه‌ای خود برنامه‌ریزی کنید:

۱-وب‌سایت خود را برای موتورهای جستجو قابل خزیدن کنید.

یک نمای کلی از تمام صفحات وب‌سایت که موتورهای جستجو ایندکس کرده‌اند، دریافت کنید. برای اینکه بفهمید آیا صفحات شما برای موتورهای جستجو ایندکس شده‌اند یا خیر، می‌توانید از سرچ کنسول گوگل استفاده کنید. البته اول باید با یک حساب Google در Google Search Console ثبت‌نام کنید و دامنه سایت خود را وارد کنید. سپس کافی‌ست سرچ کنسول را باز کنید و از منوی اصلی، گزینه Excluded را انتخاب و بررسی کنید که کدام صفحات سایت شما در لیست ایندکس گوگل فهرست شده‌اند.

چگونه سئو درون صفحه را انجام دهیم؟

۲-معماری سایت خود را تعریف کنید.

بعد از اینکه از ایندکس شدن صفحات اصلی و مهم سایت خود مطمئن شدید، باید صفحات سایت‌تان را سازماندهی و اولویت‌بندی کنید. یعنی باید محل قرارگیری صفحات موجود در معماری سایت را مشخص کنید. توجه کنید که آیا یک صفحه، صفحه اصلی شماست یا یک صفحه در منوی navigation اصلی و فرعی یا یک صفحه داخلی و… .

۳-URL‌ها، عنوان صفحات و توضیحات متا را به‌روز کنید.

URL‌های فعلی، عناوین صفحات و توضیحات متای خود را بررسی کنید تا ببینید آیا نیاز به بروزرسانی و بهینه‌سازی براساس نکاتی که در بالا گفته شد را دارند یا خیر. برای مثال مطمئن شوید که کلمه کلیدی‌تان در URL قرار دارد. یا کیفیت متن‌های محتوا و وجود کلمات کلیدی اصلی و فرعی در هدینگ‌ها و بدنه متن و تصاویر را چک کنید. همچنین چک کنید طول متادیسکریپشن برای نمایش کامل در صفحات جستجو مناسب باشد.

۴-کلمه کلیدی را در سراسر محتوا قرار دهید.

علاوه بر URL، مطمئن شوید که کلمه کلیدی اصلی شما در سراسر صفحات محتوایی استفاده شده است. حتما در عنوان و هدر هم باید کلمه کلیدی وجود داشته باشد. پس کلمه کلیدی خود را در جاهایی از متن که به‌طور طبیعی مناسب به‌نظر می‌رسد پخش کنید. فراموش نکنید که پر کردن بیش‌ازحد متن با کلمات کلیدی می‌تواند به سئو داخلی وب‌سایت آسیب بزند و برای خوانندگان آزاردهنده باشد.

۵-محتوای قبلی صفحه را در صورت نیاز بررسی و ویرایش کنید.

یک محتوای خوب باید کامل، واضح و همراه با راه‌حل به مخاطب ارائه شده باشد. بنابراین برای مخاطبان هدف خود بنویسید و در مورد اینکه چگونه می‌توانید به آن‌ها کمک کنید محتوا تولید کنید. سعی کنید حداقل ۵۰۰ کلمه در هر صفحه متن داشته باشید و محتوا را قالب‌بندی کنید تا خواندن و هضم آن با استفاده از هدرها و زیرعنوان‌ها آسان‌تر شود. در نهایت هم نگارش و دستور زبان محتواها را دوباره بررسی کنید تا متن تمیز و خوانایی داشته باشید.

۶-محتوای تصویری خود را بهینه کنید.

قبلاً در مورد متن جایگزین تصویر صحبت کردیم. قرار است محتوای بصری خود را با یک کپشن خوب بهینه کنید و مطمئن شوید که کلمه کلیدی محتوای اصلی را در متن آلت تصویر هم قرار داده‌اید. این کار به سئوی صفحه کمک می‌کند و پتانسیل رتبه‌بندی در جستجوی تصویر سایت را بالاتر می‌برد.

آلت تصویر برای سئو آن سایت

۷-لینک‌های داخلی اضافه کنید.

استفاده از لینک‌ها برای مشخص کردن ارتباط محتوایی صفحات مختلف سایت ضروری است. در این مرحله مطمئن شوید که انکرتسکت‌های لینک‌های متن، کلمات کلیدی را شامل می‌شوند و توضیح درستی درباره محتوایی که به آن لینک می‌دهند دارند. اینجا هدف این نیست که تا حد امکان لینک‌های داخلی را وارد کنید، بلکه می‌خواهید افراد بتوانند به راحتی در سایت شما حرکت کنند.

۸-لینک‌های خارجی در متن صفحات قرار دهید.

لینک‌های داخلی بیشتر برای سئوی درون صفحه اهمیت دارند؛ با این حال، لینک‌های خارجی نیز در این مرحله مهم هستند. لینک خارجی به سایت‌های معتبر و قابل اعتماد، به گوگل می‌گوید که صفحه شما نیز معتبر و قابل اعتماد است. نه فقط گوگل، که بازدیدکنندگان شما هم وقتی لینک خارجی داشته باشید بیشتر به متن محتوا اعتماد می‌‌کنند.

۹-متن‌ها و صفحات را برای نرخ تبدیل بیشتر بهینه‌ کنید

اگر در سئو سایت خود صفحات محتوا را برای افزایش تعداد سرنخ‌ها (Lead)، مشترکین یا مشتریانی که جذب می‌کنید بهینه ‌کنید، چندان نتیجه خوبی نخواهید گرفت.

به یاد داشته باشید که هر صفحه از وب سایت شما یک فرصت برای تبدیل کاربرهای گذری به مشتری و خریدار است. یعنی هر صفحه از وب‌سایت شما باید حداقل شامل یک فراخوان برای اقدام (CTA) باشد. حتی برخی صفحات ممکن است چندین CTA هم داشته باشند.

چه زمانی باید سئو داخلی را انجام دهید؟

با توجه به آنچه که درباره بهینه‌سازی فنی و محتوایی سایت برای سئوی داخل صفحه گفته شد، برخی از مراحل سئو داخلی فقط یک‌بار و در شروع طراحی و پیاده‌سازی وب‌سایت انجام می‌شوند؛ مانند تعیین ساختار صفحه، اضافه کردن پروتکل HTTPS، بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت و… اما برخی دیگر از  فعالیت‌های مرتبط با سئو داخلی باید هر چندوقت یکبار تکرار شود؛ مثلا هر بار که یک بلاگ‌پست را منتشر می‌کنید باید بهینه‌سازی محتوایی و بهینه‌سازی تگ‌های HTML و  کپشن‌های تصاویر را در صفحه انجام دهید.

در هر صورت سئوی داخلی باید به‌طور مرتب برای صفحات مختلف سایت شما انجام شود، حتی اگر رتبه ۱ را در نتایج جستجو داشته باشید باید در یک فرآیند مداوم بهینه بودن این صفحات را زیرنظر داشته باشید.

می‌توانید در دو مقاله بعدی رهنما کالج همه چیز را درباره تحقیقات کلمه کلیدی و سئوی خارج از صفحه هم یاد بگیرید تا بهینه‌سازی کاملی برای سایت خود انجام دهید. همچنین بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج فرصت خوبی برای یادگیری عملی تمام نکات سئو خواهد بود.

منبع
mangoolshubspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا