دیجیتال مارکتینگ

چگونه تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) انجام دهیم؟ 

اگر برای مدرسه و دانشگاه یک مقاله یا کنفرانس آماده کرده باشید، احتمالا با معنا و مفهوم کلمه کلیدی آشنا هستید. کلمات کلیدی در سئو هم دقیقا همان کارکرد کیوردها در مقاله‌های دانشگاهی و پایان‌نامه‌ها را دارند. با این تفاوت که اینجا نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله و تعداد کلمات کلیدی، می‌تواند روی موفقیت و سودآوری کسب‌وکارها اثر بگذارد. برای همین است که تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین تکنیک‌ها برای بهینه‌سازی محتواهای سایت و بلاگ و اساسا یک فرآیند مهم در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. اگر شما هم به فکر سروسامان دادن به مقاله‌های سایت خود هستید یا می‌خواهید بازاریابی محتوایی را شروع کنید، حتما این مقاله را بخوانید تا بتوانید محتواهایی کاربردی برای کسب‌وکارتان بنویسید که بر اساس کلمات کلیدی برنده نوشته شده‌اند.

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یا کیورد ریسرچ (keyword research) در واقع نوعی تحقیق بازار است، اما فرآیندی جزئی‌تر و تخصصی‌تر محسوب‌ می‌شود. به زبان ساده تحقیق کلمات کلیدی فرآیند کشف عبارت‌های جستجوی ارزشمندی است که مشتریان هدف شما در موتورهای جستجو مانند Google برای جستجوی محصولات، خدمات و اطلاعات تایپ می‌کنند. 

نتایج تحقیقات کلمات کلیدی حکم یک راهنما برای تنظیم استراتژی محتوای شما را دارد. یعنی بازاریابی کلمات کلیدی به شما امکان می‌دهد محتوای خود را بهینه کنید و کمپین‌هایی راه‌اندازی کنید که رتبه شما را به‌صورت آنلاین بهبود می‌بخشد و ترافیک، نرخ خرید و مشتریان بیشتری ایجاد می‌کند.

فرایند تحقیق کلمات کلیدی شامل پیدا کردن ارتباط کلمات کلیدی با یک وب‌سایت و صفحات تکی آن است تا کاربر بتواند بهترین صفحه را برای پاسخگویی به درخواست خود پیدا کند. به‌عنوان مثال، مخاطبان هدف این وبلاگ در درجه اول بازاریابان و مشاغل کوچک هستند که به‌دنبال آموزش‌هایی در مورد استراتژی‌های SEO و بازاریابی دیجیتال‌اند. پس نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله مدنظرتان باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی مخاطبان عبارات مرتبط با سئو و بازاریابی دیجیتال را جستجو می‌کنند، بتوانند پست‌های بلاگ مربوط به این موضوعات را در صفحات نتایج جستجو (SERP) ببینند.

چرا کیورد ریسرچ مهم است؟

هر بار که شخصی جستجویی انجام می‌دهد، موتور جستجو باید تصمیم بگیرد که چند نتیجه از صدها هزار صفحه ممکن نمایش داده شود. جایگاه صفحات مختلف در این نتایج، به الگوریتم‌های موتور جستجو بستگی دارد. این الگوریتم‌ها قرار است بهترین و مرتبط‌ترین محتواها را برای هر جستجو تعیین و فهرست کنند. به همین دلیل بسیار مهم است که کلمات کلیدی خود را با دقت انتخاب کنید تا موتورهای جستجو بتوانند سایت شما را در نتایج جستجو با مرتبط‌ترین کلمات کلیدی جستجوشده مطابقت داده و نمایش دهند. اگر صفحه‌ای را در مورد موضوعی منتشر کنید که هیچ‌کس آن را جستجو نمی‌کند، آن مقاله هیچ ترافیکی از Google (یا سایر موتورهای جستجو) دریافت نمی‌کند. این یعنی احتمالا نمی‌توانید مشتریان بالقوه را به وب‌سایت خود هدایت کنید یا نهایتا به‌‌‌دلیل محتوای اشتباه، نرخ پرش بالایی قبل از کلیک مشتری برای خرید خواهید داشت.

بررسی کلمات کلیدی به شما می‌گوید که مردم به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهند و با فرض استفاده از ابزار سئوی مناسب، چقدر آن موضوعات در بین مخاطبان شما محبوب هستند. پس کلمات کلیدی در سئو، به شما کمک می‌کند تا در بازاریابی محتوایی، معرفی محصول، پست‌های وبلاگ، و کپشن‌های ویدیوهای آموزشی خود را دقیقا هماهنگ با آنچه مردم می‌خواهند کشف کنند ایجاد کنید.

همه این‌ها یعنی انتخاب کلمات کلیدی در سئو، پایه و اساس چگونگی ارتباط یک کسب‌و‌کار با مشتریان و مخاطبان بالقوه خود است. به‌طور کلی تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می‌کند تا:

  • تقاضای جستجو را درک کنید تا بتوانید یک استراتژی سئو بهینه ایجاد کنید.
  • فهرستی از عبارات مرتبط ایجاد کنید که با اهداف بازاریابی شما مطابقت دارد.
  • سرمایه‌گذاری در کلمات کلیدی خود را اولویت‌بندی کنید تا ابتدا کلمات کلیدی با بازگشت سرمایه بالا را هدف قرار دهید.
  • آن دسته از کلمات کلیدی‌ که هیچ کسب‌وکاری برای ‌آن‌ها تولید محتوا نکرده را بشناسید و با تولید محتوا برای آن کلمات، مزیت رقابتی ایجاد کنید.

انواع کلمه کلیدی

کلمه کلیدی می‌تواند یک یا دو کلمه باشد، اما ممکن است به شکل یک عبارت کامل یا یک سوال هم مطرح شود. متخصصان دیجیتال مارکتینگ و بهینه‌سازی محتوا معمولا انواع کلمه کلیدی را در سه دسته گروه‌بندی می‌‌کنند. هرکدام از گروه‌های کلمات کلیدی اهداف مختلفی را برای بازاریابی محتوا فراهم می‌کنند و باید در برنامه‌ریزی استراتژی کلمه کلیدی درنظر گرفته شوند:

  1. کلمات کلیدی هدایت‌کننده (Navigational) که معمولا کاربرانی که می‌خواهند یک نام تجاری، سایت یا صفحه خاص را پیدا کنند دنبال آن‌ها هستند.
  2. کلمات کلیدی اطلاعاتی (Informational) که اغلب زمانی استفاده می‌شوند که کاربران می‌خواهند اطلاعاتی درباره برندها، محصولات یا خدمات مختلف پیدا کنند.
  3. کلمات کلیدی معاملاتی (Transactional) که شامل جستجوهای کاربران آماده برای تکمیل یک خرید و… می‌شود. 

البته می‌توان کلمات کلیدی محلی مثل عبارتی شامل شهر و منطقه‌های شهری که بیشتر برای نمایش جستجوها براساس یک منطقه جغرافیایی خاص استفاده می‌شود را هم دسته دیگری از انواع کلمات کلیدی در نظر گرفت.

عناصر تحقیق کلمات کلیدی

باتوجه به مطالبی که گفته شد، هدف از کیورد ریسرچ این است که بفهمید مخاطبان هدف شما به‌صورت آنلاین چه چیزی را جستجو می‌کنند و مشخص کنید که برای رتبه واقعی آن کلمات کلیدی در موتورهای جستجو چه چیزی لازم است. اما برای رسیدن به این هدف و انتخاب کلمات کلیدی در سئو باید چه مواردی را در نظر بگیرید؟ چند عنصر اصلی وجود دارد که باید هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی حتما به آن‌ها توجه کنید:

  • ارتباط 

گوگل محتوا را از نظر ارتباط رتبه‌بندی می‌کند. اینجاست که مفهوم هدف جستجو مطرح می‌شود. محتوای شما تنها در صورتی برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی می‌شود که نیازهای جستجوگران را برآورده کند. علاوه‌براین، محتوای شما باید بهترین منبع برای پرس‌و‌جو باشد. یادتان باشد که گوگل محتوای شما را اگر ارزش کمتری نسبت به سایر محتواهای موجود در وب ارائه دهد، در رتبه پایین‌تری قرار می‌دهد.

  • اعتبار 

گوگل به منابعی که معتبر می‌داند اهمیت بیشتری می‌دهد. پس شما باید تمام تلاش خود را برای تبدیل شدن به یک منبع معتبر با غنی‌سازی سایت‌تان با محتوای مفید اطلاعاتی و تبلیغ آن محتوا برای به‌دست آوردن سوشال سیگنال‌ها و بک‌لینک انجام دهید. علی‌رغم اینکه چقدر برای بررسی کلمات کلیدی وقت می‌گذارید، اگر برای موتورهای جستجو به‌عنوان مرجع معتبر معرفی نشوید، شانس کمتری برای رتبه‌های خوب در نتایج جستجو خواهید داشت، مگر اینکه محتوای شما استثنایی باشد. 

یکی از اشتباهاتی که می‌تواند روی اعتبار محتوای شما برای موتورهای جستجو اثر منفی بگذارد این است که تعداد کلمات کلیدی که در متن به‌کار می‌برید بیش از اندازه زیاد باشد. پس نگه داشتن تعادل چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density) در محتواها می‌تواند به شما برای نتیجه گرفتن از کلمات کلیدی کمک کند.

  • حجم جستجو (Search volume)

ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول رتبه‌بندی شوید، اما اگر هیچ‌کس این کلمه کلیدی را جستجو نکند، باعث ترافیک سایت شما نمی‌شود. انگار که فروشگاه و مغازه خود را در شهر ارواح باز کرده باشید! برای همین حجم جستجوی ماهانه یا به اختصار MSV هم باید در بازاریابی کلمات کلیدی درنظر گرفته شود. حجم جستجوی ماهانه تعداد دفعاتی است که در ماه یک کلمه کلیدی در موتورهای جستجو وارد و توسط مخاطبان مختلف جستجو می‌شود. 

ابزارهایی مانند searchvolume.io یا Google Trends می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشترین جستجوی کلمات کلیدی را از طریق خوشه‌های کلیدواژه مرتبط به‌صورت رایگان پیدا کنید. ممکن است نتیجه مربوط به حجم جستجوی ماهانه از ابزاری به ابزار دیگر کمی متفاوت باشد. چون هر ابزار این معیار را به روش‌های مختلفی محاسبه و به‌روز می‌کند. 

البته حواستان باشد که عدد نهایی MSV فقط تعداد جستجوها است، نه تعداد افرادی که این کلمه را جستجو کرده‌اند. مثلا خیلی وقت‌ها ممکن است یک نفر چندین بار در ماه یک کلمه کلیدی (برای مثال عبارت آب و هوای تهران) را جستجو کند. اینجا حجم جستجوی ماهانه این کلمه کلیدی بالاتر می‌رود ولی الزاما نشان‌دهنده اینکه تعداد افراد بیشتری آن را جستجو کرده‌اند نیست. پس فقط به این دلیل که یک کلمه کلیدی دارای MSV بالایی است به این معنی نیست که کلمه کلیدی مناسبی برای رتبه‌بندی شما است.

  • پتانسیل ترافیک 

حجم جستجو یک معیار مهم برای درک محبوبیت یک کلمه کلیدی است. اما دیدیم که نمی‌توانید پیش‌بینی کنید چه میزان ترافیک جستجو ممکن است از رتبه‌بندی برای آن به دست بیاورید. به عبارت دیگر هنگام تخمین ترافیک جستجویی یک کلمه کلیدی، نباید کورکورانه فقط به حجم جستجوی آن کلمه کلیدی تکیه کنید. بهتر است صفحات با رتبه بالا را برای آن کلمه کلیدی بررسی کنید و ببینید که در مجموع چه میزان ترافیک جستجو از همه جایگشت‌های آن کلمه کلیدی، دریافت می‌کنند. این مقیاس «پتانسیل ترافیک» (potential traffic) نامیده می‌شود و نشان می‌دهد که صفحه‌ای که بالاترین رتبه‌بندی را دارد، برای کلمه کلیدی شما چقدر ترافیک جستجو می‌گیرد.

چگونه تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟

تحقیقات کلمات کلیدی از قرار دادن خود به‌جای مشتریان شروع می‌شود. یعنی در قدم اول باید ببینید مشتریان و مخاطبان شما بیشتر از چه کلمات و عباراتی برای یافتن راه‌حل برای مشکلات خود استفاده می‌کنند؟ این فرآیند ساده است، اما برای انجام آن باید دانش کافی درباره صنعت یا حوزه‌ کاری خود داشته باشید و در ضمن نحوه عملکرد موتورهای جستجو را هم بشناسید. در ضمن بهتر است حتما استفاده از یکی یا دو تا از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را هم بلد باشید. برای انجام کیورد ریسرچ می‌توانید مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید:

۱-فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط بر اساس آنچه در مورد کسب‌و‌کار خود می‌دانید تهیه کنید

برای شروع این فرآیند، در مورد موضوعاتی که می‌خواهید با مخاطبان خود در میان بگذارید و توسط آن‌ها در موتورهای جستجو رتبه‌بندی شوید را مشخص کنید. مثلا حدود ۱۰ تا ۱۵ عنوان موضوعی اصلی را که فکر می‌کنید برای کسب‌و‌کارتان مهم هستند را لیست کنید. بعدا می‌توانید برای این موضوعات زیرمجموعه و زیرعناوین هم پیدا کنید.

موضوعات محتوایی که به سوال‌های مخاطبان پاسخ می‌دهند بسیار ارزشمند هستند. می‌توانید در همکاری با تیم فروش خود، داده‌های CRM و فروش را بررسی کنید تا سؤالاتی که مخاطبان‌تان می‌پرسند را جمع‌آوری کنید.

۲-برای موضوعات محتوایی خود کلمات کلیدی مشخص کنید

اکنون که چند عنوان و موضوع مختلف دارید که می‌خواهید روی آن‌ها تمرکز کنید، باید کلمات کلیدی مربوط به این موضوعات را هم شناسایی کنید. یعنی عبارت‌هایی را که فکر می‌کنید برای رتبه‌بندی در SERPها (صفحات نتایج موتور جستجو) مهم هستند و مشتری هدف شما احتمالاً با این عبارات خاص به‌دنبال موضوع مورد نظر شماست را فهرست کنید.

همیشه می‌توانید در یک جلسه طوفان فکری به موضوعات اصلی انتخابی برای وب‌سایت خود نگاه کنید و کلمات کلیدی مرتبط با آن موضوعات را یادداشت کنید. به این فکر کنید که افراد چه چیزی را در گوگل تایپ می‌کنند تا آنچه را که شما ارائه می‌دهید پیدا کنند؟ با یک لیست کلمات کلیدی و عبارات شروع کنید که برای مشتریان شما هم آشنا باشند. بنابراین سعی کنید از اصطلاحات تخصصی صنعت خود دوری کنید و در عوض از عباراتی استفاده کنید که مخاطبان شما از آن‌ها استفاده می‌کنند.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی برای موضوعات انتخابی همچنین می‌توانید از پلتفرم تجزیه‌و‌تحلیل وب‌سایت مانند Google Analytics یا حتی فهرست عبارت‌های پیشنهادی اضافی، که گوگل در پایین صفحه نتایج جستجوی هر کلمه کلیدی نشان می‌دهد، هم استفاده کنید.

چگونه تحقیق کلمات کلیدی انجام دهیم؟

در کل هدف این مرحله این نیست که فهرست نهایی عبارات کلیدی خود را تهیه کنید. شما فقط می‌خواهید در پایان عباراتی را که فکر می‌کنید مشتریان بالقوه ممکن است برای جستجوی محتوای مرتبط با آن موضوع خاص استفاده کنند، به دست آورید. این لیست در ادامه این فرآیند محدود می‌شود.

۳-پارامترهای متریک کلمات کلیدی انتخابی را اندازه بگیرید

وقتی لیستی از کلمات کلیدی آماده کردید باید تصمیم بگیرید که آیا شانسی برای رتبه‌بندی برای هرکدام از این کلمه‌ها دارید یا خیر. اما ابتدا باید رقبای خود را شناسایی کنید. اینجاست که لیست کلمات کلیدی طوفان فکری شما به کارتان می‌آید. کافی است یکی از کلمات کلیدی اولیه خود را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه کسی در صفحه اول رتبه‌بندی می‌شود.

در نهایت هم برای تجزیه‌و‌تحلیل کلمات کلیدی از نظر کمّی، باید معیارهایی مثل حجم جستجو و… را درنظر بگیرید. دیدیم که حجم جستجو به شما نشان می‌دهد که آیا کسی فعالانه این عبارت را جستجو می‌کند یا خیر. بهتر است برای یک استراتژی در مرحله اول، کلمات کلیدی با حجم متوسط و کمتر را برای موفقیت سریع هدف قرار دهید و سپس برای نزدیک شدن به شرایط رقابتی‌تر با حجم بالاتر، تلاش کنید.

۴-ببینید رقبا چگونه برای کلمات کلیدی مختلف رتبه‌بندی می‌شوند

رقبای شما یک معدن طلا از اطلاعات هستند زیرا ممکن است قبلاً در تحقیقات گسترده کلمات کلیدی سرمایه‌گذاری کرده باشند. یعنی با بررسی سایت و محتواهای آن‌ها، هم می‌توانید عبارت‌های مناسب برای کلمات کلیدی را پیدا کنید و هم ببینید که این کلمات کلیدی تا چه اندازه برای شما رقابتی محسوب می‌شوند. برای اندازه‌گیری میزان رقابت برای هر کلمه کلیدی و تعیین اهمیت کلمه کلیدی برای کسب‌وکارتان باید بررسی کنید کدام کلماتْ ترافیک جستجو را برای رقبای شما به ارمغان می‌آورند.

۵-از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

رقبا می‌توانند منبع خوبی برای ایده‌های کلمات کلیدی باشند. اما به احتمال زیاد کلمات کلیدی زیادی وجود دارد که رقبای شما هنوز آن‌ها را پوشش نداده‌اند. شما می‌توانید این کلمه‌ها را با استفاده از ابزارهای مختلف کیورد ریسرچ پیدا کنید. ابزار Google Keyword Planner) GKP) شاید شناخته‌شده‌ترین ابزار تحقیقات کلمات کلیدی باشد. در ادامه متن با دیگر ابزارهای تخصصی تحقیق کلمات کلیدی هم آشنا می‌شوید.

نحوه کار ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به این شکل است که شما یک کلمه کلیدی پایه و کانونی را وارد می‌کنید، و آن‌ها ایده‌های کلمه کلیدی مشابه و همسان را از پایگاه داده‌های خود بر اساس آن کلمه برایتان نمایش می‌دهند.

در نهایت اینکه احتمالا می‌توانید تحقیقات کلیدواژه اصلی را در چند ساعت تکمیل کنید، اما باید یک فرآیند مداوم برای نظارت بر روند کلمات کلیدی و ایجاد لیست‌های جدید بر اساس تغییر نیازهای کسب‌و‌کارتان هم داشته باشید. یعنی باید دست‌کم هر چند ماه یک بار وضعیت خود را از نظر رتبه و نرخ کلیک کلمات کلیدی بررسی کنید.

ابتدا باید روی کدام کلمات کلیدی کار کنید؟

بعد از انجام تحقیقات کلمات کلیدی شما فهرستی از کلمات دارید که کمک می‌کند روی موضوعات مناسب برای کسب‌و‌کار خود تمرکز کنید و سودهای کوتاه‌مدت و بلندمدتی را به‌دست آورید. اما ابتدا باید روی کدام از این کلمات کلیدی کار کنید؟ متأسفانه، هیچ پاسخ مستقیمی برای این سوال وجود ندارد. 

بد نیست بدانید که هیچ‌وقت بهترین کلمه کلیدی برای هیچ کسب‌وکاری وجود ندارد. مهم‌ترین و اصلی‌ترین معیار در بررسی کلمات کلیدی این است که توسط مخاطبان شما جستجو شوند. این شما هستید که باید برای نحوه انتخاب کلمات کلیدی در مقاله و محتوای خود استراتژی بسازید. آن هم استراتژی‌ای که به شما در رتبه‌بندی صفحات و افزایش ترافیک وب‌سایت کمک کند.

البته معیارها و فاکتورهایی هستند که با توجه به نوع کسب‌وکار و مخاطبان‌تان به شما کمک می‌کنند بهترین کلمات کلیدی را برای استراتژی سئو خود انتخاب کنید. مثلا باید توانایی‌هایتان را از نظر نیرو، بودجه و حتی کانال‌های دیجیتال مارکتینگ برای تولید محتوایی که از نظر کیفیت بالاتر از رتبه‌بندی فعلی است، در نظر بگیرید.

معمولا متخصصان SEO در اولویت‌بندی کلمات کلیدی به موارد زیر توجه می‌کنند:

  • آیا روی یک وب‌سایت کاملاً جدید کار می‌کنید یا یک کسب‌وکاری که چندین سال است تاسیس شده؟
  • پتانسیل ترافیک تخمینی این کلمه کلیدی چقدر است؟
  • سختی نتیجه گرفتن از این کلمه کلیدی چقدر است و با چه کسی رقابت می‌کنید؟
  • برای ایجاد یک محتوای عالی شامل این کلمه چه چیزی لازم دارید؟ آیا قبلاً محتوایی مربوط با آن دارید و فقط نیاز به بهبود دارد یا باید محتوای جدیدی برای آن آماده کنید؟
  • ارزش تجاری این کلمه کلیدی برای شما چیست؟ از گرفتن رتبه‌ خوب در صفحات جستجو با این کلمه کلیدی چه چیزی به‌دست می‌آورید؟

نکات مهم برای اولویت‌بندی انتخاب کلمات کلیدی

برای تعیین اولویت کلمه کلیدی باید حجم جستجو، پتانسیل ترافیک، دشواری رتبه‌بندی (Keyword Difficulty) و هدف جستجو را در نظر بگیرید. همچنین باید مشخص کنید که چه رتبه‌ای برای این کلمه کلیدی برای کسب‌و‌کار شما ارزش دارد. بیایید به‌صورت جزئی‌تر به نحوه استفاده برخی از این معیارها برای بررسی رتبه‌بندی اهمیت کلمات کلیدی نگاه کنیم:

  • تعیین دشواری رقابتی یک کلمه کلیدی براساس حجم جستجوی ماهانه

فیلتر کردن کلمات کلیدی با حجم بسیار بالا احتمالا بتواند برای اولویت دادن به کلمات کلیدی‌ کمک کند. واقعیت این است که قرار نیست بعد از صرف زمان و هزینه برای انجام تحقیقات کلمات کلیدی، وقت خود را برای تولید و انتشار محتوا مربوط به کلمات کلیدی‌ای کنید که برای شما بسیار رقابتی هستند و احتمالا سایت‌های قدیمی‌تر و شناخته‌شده‌تری رتبه بالایی در آن دارند. فراموش نکنید برای رتبه‌بندی کلمات کلیدی با Keyword Difficulty بالا، به بک‌لینک‌های زیادی نیاز دارید که نیازمند زمان و منابع زیادی است.

اگر کسب‌وکارتان را تازه راه‌اندازی کرده‌اید یا یک شرکت کوچک هستید، بهتر است از کلماتی با بیش از ۱۰ هزار جستجوی ماهانه صرف‌نظر کنید. به‌جای این کلمه‌ها می‌توانید روی کلمات کلیدی که رقابت کمی دارند کار کنید. کلمات کلیدی با حجم صفر شاید تعداد کمی بازدیدکننده در ماه همراه داشته باشند، اما اگر چندین مقاله با چنین کلمات کلیدی منتشر کنید، کل ترافیک سالانه شما ممکن است به چند هزار بازدیدکننده هم برسد. این یعنی اعتبار شما برای موتورهای جستجو بالاتر می‌رود و می‌توانید روی کلمات کلیدی با حجم بالاتر هم رتبه بهتری بگیرید.

  • هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC)

هزینه به‌ازای هر کلیک (CPC) نشان می‌دهد که تبلیغ‌کنندگان چقدر حاضرند برای یک کلیک بر روی تبلیغی که در بالای نتایج جستجو برای یک کلمه کلیدی نمایش داده می‌شود، بپردازند. این عدد بیشتر یک معیار برای مارکترها است تا SEOکارها، اما می‌تواند به عنوان یک معیار مفید برای تعیین ارزش یک کلمه کلیدی به‌کار گرفته شود.

(اگر می‌خواهید داده‌های CPC را در زمان واقعی دریافت کنید، بهتر است از ابزارهایی تخصصی‌تر مثل گوگل ادز (Google Ads) یا گوگل ادوردز (Google Adwords) استفاده کنید.)

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

کیورد ریسرچ بدون ابزارهای تخصصی عملا غیرممکن است. ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی و سئو می‌توانند به شما کمک کنند تا بر اساس کلمات کلیدی دقیق و عبارت‌های مشابه، ایده‌های بیشتری برای کلمات کلیدی پیدا کنید. برخی از محبوب‌ترین ابزارها برای بررسی کلمات کلیدی عبارتند از:

  • سرچ کنسول گوگل (Google Search Console): این ابزار تمام عبارت‌های جستجویی را که وب‌سایت شما در حال حاضر برای آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود و از آن‌ها کلیک می‌گیرد نشان می‌دهد.
  • Ahrefs Webmaster Tools: این ابزار بسیار شبیه به سرچ کنسول گوگل است. اما به‌غیر از اینکه به شما نشان می‌دهد که وب‌سایت‌تان برای کدام کلمات کلیدی رتبه‌بندی شده، نمرات دشواری کلمات کلیدی (KD) آن‌ها را نیز برایتان لیست می‌کند.
  • Google Keyword Planner: این افزونه گوگل ابزاری مفید برای کسانی است که می‌خواهند در گوگل تبلیغات کنند. اما سئوکارها نیز می‌توانند برای اولویت‌بندی کلیدواژه‌ها از آن استفاده کنند. 

البته تعداد و تنوع این ابزارها بسیار بیشتر از این همین چند مورد است. مثلا SEMrush، Ubersuggest، SECockpit، Keywords Everywhere، Moz KeywordTool.io و KWFinder هم می‌توانند برای انجام سریع‌تر و دقیق‌تر تحقیقات کلمات کلیدی در سئو کمک کنند. منتها متاسفانه بسیاری از این ابزارها در ایران قابل استفاده نیستند. (یا به‌دلیل فیلتر داخلی و خارجی امکان دسترسی به آن‌ها وجود ندارد و یا برای کلمات کلیدی فارسی به‌خوبی کار نمی‌کنند.)

جمع‌بندی

تحقیقات کلمات کلیدی اساس هر کمپین بازاریابی آنلاین محسوب می‌شود. پس باید درک کنید که تفاوت زیادی بین آنچه یک خریدار در گوگل تایپ می‌کند و آنچه یک محقق در گوگل جستجو می‌کند وجود دارد. کلمات کلیدی خود را هر چند ماه یکبار (سه ماه یک‌بار) مجدداً ارزیابی کنید. همزمان که رتبه بهتری در صفحات جستجو (SERPها) به‌دست می‌آورید، متوجه خواهید شد که می‌توانید کلمات کلیدی بیشتری را به لیست خود اضافه کنید تا بتوانید از زمینه‌های موضوعی جدیدتر هم برای بازاریابی دیجیتال خود استفاده کنید.

حتما باید اهداف رتبه‌بندی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشید. اگر فقط روی اهداف کوتاه‌مدت تمرکز کنید، هرگز برای پردرآمدترین کلمات کلیدی رتبه نخواهید داشت. اگر فقط روی اهداف میان‌مدت و بلندمدت تمرکز کنید، سال‌ها طول می‌کشد تا ترافیکی به دست بیاورید.

اگر همچنان درباره تحقیقات کلمات کلیدی سوالی دارید می‌توانید مقاله‌های مربوط به تحقیقات بازار و تحلیل رقبا و همچنین مطالب جامع درباره سئو داخلی و خارجی را در وبلاگ رهنما کالج بخوانید. علاوه‌براین، با شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنماکالج می‌توانید صفرتاصد مراحل دیجیتال مارکتینگ را به‌صورت عملی بیاموزید.

منبع
shopify

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا