دیجیتال مارکتینگ

تحقیقات بازار چیست و چگونه مارکت ریسرچ انجام دهیم؟

اگر به راه‌اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید فکر می‌کنید، اما مطمئن نیستید که مصرف‌کنندگان شما چه می‌خواهند، می‌توانید از خود مشتری‌ها و مصرف‌کنندگان کمک بگیرید. حتما می‌پرسید چگونه؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها و سوالاتی مثل اینکه چرا مشتریان شما محصولات شما را نمی‌خرند؟، می‌توانید داده‌هایی را از مشتریان‌تان جمع‌آوری کنید و براساس آن برای اجرای کمپین یا تولید محصول جدید تصمیم بگیرید. تحقیقات بازار یا همان مارکت ریسرچ یکی از مراحل دیجیتال مارکتینگ است که کمک می‌کند کسب‌و‌کارها برای طراحی و اجرای بهترین برنامه‌ها و استراتژی‌های تجاری‌شان، اطلاعات دقیق و به‌روزی از بازار و مشتری‌ها داشته باشند. تحقیقات بازار به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا در گردونه رقابت‌های اقتصادی باقی بمانند و منابع مالی خود را برای تاکتیک‌ها و تکنیک‌های جذب مشتری و توسعه کسب‌وکار مصرف کنند. در این مقاله، توضیح می‌دهیم که تحقیقات بازار چیست، انواع مختلف تحقیقات بازاریابی که می‌توانید استفاده کنید کدام است و چگونه می‌توان مارکت ریسرچ انجام داد.

تحقیقات بازار چیست؟ (Market Research)

تحقیقات بازار یا Market Research، تجزیه ‌و تحلیل‌ تقاضای بازار برای یک محصول یا خدمات است. یعنی تمام عوامل دخیل در بازار مثل قیمت، گروه خریداران، رقبای تجاری، نمونه‌های جایگزین و… که بر میزان تقاضای یک محصول یا خدمات خاص تأثیر می‌گذارند بررسی می‌شود. پس درواقع تحقیقات بازار (یا تحقیقات بازاریابی) شامل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات و درک بهتر یا کشف بازار هدفِ کسب‌وکار خواهد بود. معمولا کسب‌وکارها از این اطلاعات برای طراحی محصولات بهتر، بهبود تجربه کاربر و ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای جذب مشتریان با کیفیت و بهبود نرخ تبدیل استفاده می‌کنند.

به زبان دیگر محققان بازار از ابزارها و تحلیل‌های مختلفی استفاده می‌کنند تا مشخص کنند گروه‌های مختلف و مشخصی از مردم چگونه برای خرید تصمیم می‌گیرند یا اساسا مردم از محصولات و خدمات شرکت‌شان چه انتظاراتی دارند.

تحقیقات بازار می‌تواند مستقیماً توسط سازمان‌ها یا شرکت‌ها انجام شود یا به آژانس‌هایی که در این فرآیند تخصص دارند، برون‌سپاری شود.

تحقیقات بازار برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

به‌طور کلی چه در حال راه‌اندازی محصول جدیدی باشید، چه به دنبال راه‌هایی برای گسترش کسب‌وکار باشید یا به دنبال بهبود سود فروش یک شرکت باشید، تحقیقات بازار راهی بسیار مؤثر برای شکوفایی ایده‌ها، نوآوری و رشد است.

انجام درست این تحقیقات می‌تواند به شما کمک کند تا پیچیده‌ترین چالش‌های کسب‌وکار را با دستیابی به تصمیم‌های مبتنی بر داده‌ها حل کنید و با استفاده مداوم، می‌تواند به شما کمک کند تا در زمان‌های رکود هم سر پا بمانید و حتی رشد تجارت‌تان را تقویت کنید. با این حال معمولا کسب‌وکار از تحقیقات بازار برای موارد زیر استفاده می‌کنند: 

  • جمع‌آوری داده برای تجزیه و تحلیل SWOT شرکت یا درک بهتر نقاط قوت و ضعف یا تهدیدها و فرصت‌ها در عرضهٔ محصول و خدمات
  • مقایسه سیستماتیک رقبا و تعیین معیارهای رقابتی محصول و خدمات شما در مقابل دیگران
  • پیش‌بینی ترندهای آینده در حوزه کالا و خدماتی که عرضه می‌کنید مخصوصا برای بازارهایی که دارای نوسانات فصلی شدید هستند
  • شناخت بهتر و تحلیل مخاطبان بازاریابی و مشتریان بالقوه
  • انتخاب استراتژی و تاکتیک برای تقسیم بازار
  • تقسیم‌بندی درست جمعیتی برای محصول و کالای مورد نظر براساس ویژگی‌های مشترک اما خاص مخاطبان هدف 
  • طراحی و اجرای یک استراتژی بازاریابی و تصمیم‌گیری در مورد بودجه تبلیغ و کانال‌های تبلغاتی 
  • بهبود تجربه مشتری از خرید و استفاده محصول یا خدمات با گرفتن نظرات و احتمالا شکایت‌های آن‌ها

پیشنهاد مطالعه: استراتژی‌ دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + نمونه‌های موفق

سه هدف کلیدی تحقیق بازار

همان‌طور که گفته شد هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص، و تصمیم‌گیری در مورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. اطلاعات به‌دست‌آمده از انجام تحقیقات بازار می‌تواند برای تنظیم فعالیت‌های بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویت‌های نیاز خدمات مصرف‌کنندگان مورد استفاده قرار گیرد.

با این حال انجام تحقیقات بازار ممکن است با اهداف دیگری هم انجام شود. به‌طور کلی یک پروژه تحقیقات بازار ممکن است سه نوع هدف مختلف داشته باشد:

  1. کمک به برنامه‌ریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی برای توسعه یک شرکت یا کسب‌وکار. اینجا هدف اصلی این است که شرکت مورد نظر بتواند تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده کند.
  2. برآوردن نیازهای خاص مشتریان از طریق یک محصول یا خدمات مورد نیاز. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.
  3. تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت می‌تواند در حین ورود به بازار یا معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد. 

چرا همه کسب‌و‌کارها به مارکت ریسرچ نیاز دارند؟

تحقیقات بازاریابی یکی از مؤثرترین راه‌ها برای به دست آوردن بینش در مورد پایگاه مشتری، رقبا و داشتن دیدِ درست به وضعیت بازار است. این بینش برای تصمیم‌گیری آگاهانه و ثبات پیدا کردن در بازار ضروری است. بنابراین انجام تحقیقات بازار یکی از بهترین راه‌های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و ارتقای کسب‌وکار است. 

با انجام تحقیقات بازار می‌توان فرصت‌های بالقوه را برای عرضه محصولات یا خدمات جدید را شناسایی کرد. همچنین با یادگیری بیشتر در مورد مشتریان خود، می‌توانید بینش‌هایی را در مورد محصولات و خدمات مکمل کسب کنید و آن‌ها را گسترش بدهید. حتما می‌دانید که نیازهای مصرف‌کننده در طول زمان و تحت تأثیر فناوری جدید و شرایط مختلف تغییر می‌کند و ممکن است نیازهای جدیدی پیدا کنند که با کالا و خدمات قبلی برآورده نمی‌شوند. با تحقیقات بازار شما این نیازها را کشف می‌کنید و فرصت‌های جدیدی برای گسترش تجارت خود خواهید داشت. 

تحقیقات بازار همچنین ابزاری حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی است. یعنی انجام تحقیقات به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا رفتار رقبا را هم بررسی کنند و استراتژی‌های تجاری را طراحی کنند که به آن‌ها کمک کند از آن‌ها جلوتر بمانند. درضمن تحقیقات بازار به شما کمک می‌کند تا بزرگترین تهدیدات تجارت‌تان را شناسایی کنید و کمتر دچار چالش شوید.

در یک کلام تجزیه‌و‌تحلیل فقط «چی» را به شما می‌دهد، اما تجزیه‌و‌تحلیل بر اساس داده‌های تحقیقات «چرا» را هم مشخص می‌کند. تجزیه و تحلیل کاربران و داده‌های بزرگ (Big data) نهایتا می‌توانند به شما بگویند که مردم چه کاری انجام می‌دهند، اما فقط تحقیقات می‌تواند به شما بگوید که آن‌ها به چه فکر می‌کنند و چرا چنین کاری را انجام می‌دهند. به‌عنوان مثال، تجزیه‌و‌تحلیل می‌تواند به شما بگوید که مشتریان زمانی که به صفحه قیمت در سایت شما می‌رسند آن را ترک می‌کنند، اما تحقیقات دلیل و چرایی ترک صفحه خرید توسط مشتری‌ها را توضیح می‌دهند.

بنابراین Market Research مخصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک یا هر تجارتی که به دستیابی به بازار جدید فکر می‌کند و راه‌اندازی محصول یا خدمات جدید را جلو می‌برد بسیار مهم است. چون می‌تواند به آن‌ها کمک کند بفهمند آیا یک ایده تجاری جدید قابل اجراست یا خیر؟ 

مزایای تحقیقات بازار در فرایند دیجیتال مارکتینگ

تا اینجا دیدیم که تحقیقات بازار برای توسعه وفاداری به برند و رضایت مشتری ضروری است. اما یک برنامه تحقیقاتی قوی در بازار علاوه بر شناسایی جمعیت‌شناسی و بخش‌های بازار که احتمال بیشتری برای مصرف یک محصول خاص دارند چه مزیت‌های دیگری برای کسب‌وکار شما خواهد داشت؟

به‌طور کلی تحقیقات بازار اگر به‌درستی انجام شود می‌تواند به تجارت کمک کند تا:

  • بازار را به درستی بشناسید و تصمیمات تجاری آگاهانه بگیرید.
  • اطلاعات دقیق از مشتریان خود و رقیبان‌تان داشته باشد و برای هر گونه اتفاق ناگواری که ممکن است در آینده رخ دهد آماده باشید. 
  • اندازه بازار را تعیین کنید. یعنی مشخص کنید اندازه بازاری را که در صورت فروش یک محصول یا خدمات باید تحت پوشش قرار گیرد تا به سود برسد، چقدر است؟
  • ترجیحات مشتری خود را بشناسید و بفهمید که ترجیحات (و سلیقه) مشتریان چگونه تغییر می‌کند تا به‌موقع نوع محصولی را که باید تولید یا فروخته شود طراحی کنید.
  • یک سیستم فروش مناسب براساس ترجیحات، عادات خرید و سطح درآمد مشتریان خود انتخاب کنید.
  • جزئیات زیادی درباره درک مشتری از برندتان در دست خواهید داشت.
  • می‌توانید روش‌های ارتباط با مشتری خود را گسترش بدهید.
  • یک سرمایه‌گذاری مولد در کسب‌و‌کارتان داشته باشید.
روش‌های مختلف مارکت ریسرچ کدامند؟

روش‌های مختلف مارکت ریسرچ کدامند؟

تحقیقات بازار معمولا ترکیبی از اطلاعات اولیه (آنچه توسط شرکت یا فردی استخدام‌شده توسط شرکت جمع‌آوری می‌شود) و اطلاعات ثانویه (آنچه توسط یک منبع خارجی جمع‌آوری می‌شود) است.

تحقیقات اولیه معمولا به دو دسته اکتشافی و تحقیقات اختصاصی تقسیم می‌شوند. تحقیقات اکتشافی درواقع پرسش‌نامه‌ها و نظرسنجی‌های کمتر ساختار یافته هستند که از طریق سؤالات باز به‌دست می‌آیند. داده‌های این نوع تحقیقات می‌توانند مسائل شناسایی‌نشده را که شرکت باید برای رسیدگی به آن‌ها برنامه‌ریزی کند روشن می‌کنند. تحقیقات اختصاصی هم برای دریافت پاسخ‌هایی درباره موضوعات و مشکلاتی که قبلاً شناسایی شده‌اند استفاده می‌شوند.

انواع تحقیقات اولیه در Market Research:

  • نظرسنجی یا مجموعه‌ای کوتاه از سوالات باز یا بسته

این روش می‌تواند به صورت پرسشنامه روی سایت یا از طریق ایمیل از کاربران پرسیده شوند. این سوالات می‌تواند از این قبیل باشد که: چه مزایایی از این محصول می گیرید؟، این محصول در مقایسه با سایر محصولات مشابه که استفاده کرده‌اید چگونه است؟ روش اصلی ارتباط شما (برای پرسشنامه‌های آینده یا کمپین‌های بازاریابی بعدی) چیست؟، چه شد که این محصول را از شرکت ما خریداری کردید؟ و… . معمولاً هم برای ایجاد انگیزهٔ مشارکت در نظرسنجی یک کوپن تخفیف هم به دریافت‌کننده هدیه داده می‌شود.

  • مصاحبه یا گفتگوهای یک‌به‌یک با اعضای بازار هدف

این روش می‌تواند به‌صورت مصاحبه حضوری یا کنفرانس ویدیویی و مصاحبه‌های تلفنی انجام شود. مصاحبه می‌تواند عمیق باشد و در آن محقق سؤالات خاصی را در مورد موضوعات مشخص‌شده‌ای بپرسد. یا می‌تواند کاملا کلی و درباره خدمات و محصولات مختلف یک شرکت باشد.

  • گروه‌های متمرکز

منظور از گروه متمرکز درواقع تعداد کمی از مصرف‌کنندگان است که به‌نوعی نمایندهٔ بازار تجارت شما محسوب می‌شوند. این گروه برای آزمایش یک محصول یا تماشای یک تبلیغ انتخاب می‌شوند. سپس از آن‌ها درخواست می‌شود تا در مورد تصوراتشان از محصول، برند شرکت یا محصولات رقیب، بازخورد بدهند.

  • مشاهده مشتری

این روش می‌تواند شامل بررسی مشتریان فعلی در زمان خرید و استفاده از خدمات یا محصولات شرکت، یا مشتریان بالقوه محصول مشابه رقیب باشد.

انواع تحقیقات بازار ثانویه Market Research

تحقیقات بازار ثانویه هم درواقع تجزیه‌وتحلیل داده‌هایی است که یک نهاد خارجی قبلاً جمع‌آوری کرده است. کسب‌وکارها معمولاً زمانی از این شکل از تحقیقات بازار استفاده می‌کنند که بودجه کمتری دارند یا زمانی که تحقیقات بازار کافی در مورد یک موضوع خاص انجام شده است.

تحقیقات بازار ثانویه هم شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اطلاعات جمعیت از داده‌های سرشماری دولتی
  • گزارش‌های تحقیقاتی انجمن‌های صنفی 
  • تحقیقات ارائه‌شده از کسب‌وکار دیگری که در همان بخش بازار فعالیت می‌کند
  • تماس با سازمان‌های تجاری و پرسیدن سوالات خاص در مورد یک موضوع
  • مراجعه به کتابخانه مرجع برای انجام تحقیق
  • مقاله‌های مجلات تجاری
  • اینفوگرافیک‌ها از وضعیت بازار 

همچنین تحقیقات کیفی که بینش‌هایی در مورد احساس و تفکر مشتریان ارائه می‌دهد و تحقیقات کمّی که از داده‌ها و آمار استفاده می‌کند، مانند بازدید از وب‌سایت، مشارکت در رسانه‌های اجتماعی، و مشترکین هم نمونه‌های دیگری از محسوب می‌شوند.

حواستان باشد که لازم نیست خود را تنها به یک روش تحقیق محدود کنید. اما اینکه از کدام روش استفاده می‌کنید ممکن است بسته به نوع کسب‌وکار شما و همچنین هدف‌تان از انجام تحقیقات بازار متفاوت باشد. 

تحقیقات بازار چگونه کار می‌کند؟

اولین قدم برای تحقیقات بازار موثر، تعیین اهداف مطالعه است. هر مطالعه باید به دنبال پاسخگویی به یک مسئله واضح و کاملاً تعریف‌شده باشد. مثلا، یک شرکت ممکن است به دنبال شناسایی ترجیحات مصرف‌کننده، شناخت برند، یا اثربخشی نسبی انواع مختلف کمپین‌های تبلیغاتی باشد.

اولین قدم برای انجام Market Research این است که مشخص کنیم چه کسانی قرار است در تحقیق مشارکت کنند. یادتان نرود که تحقیقات بازار یک فرآیند پرهزینه است و هیچ شرکتی نمی‌تواند منابع مالی‌اش را برای جمع‌آوری داده‌های غیر‌ضروری هدر دهد. بنابراین مهم است که کسب‌وکار از قبل تصمیم بگیرد که چه نوع مصرف‌کنندگانی در تحقیق گنجانده شده و داده‌ها چگونه جمع‌آوری شوند. درضمن همیشه باید احتمال خطاهای آماری یا سوگیری نمونه‌گیری را هم در نظر داشته باشیم.

مراحل بعدی، جمع‌آوری داده‌ها و سپس تجزیه و تحلیل نتایج است. در نهایت باید حتما یک گزارش بازاریابی بر اساس نتایج تحقیقات آماده شود. این گزارش است که به مدیران شرکت کمک می‌کند از تحقیقات بازار خود برای تصمیم‌گیری‌های تجاری استفاده کنند. مثلا بسته به نتایج تحقیقات مدیران ممکن است نوع دیگری از مصرف‌کننده را هدف تبلیغاتی قرار دهند یا ممکن است قیمت یا سایر ویژگی‌های محصول خود را تغییر دهند. برای نتیجه‌دهی بهتر باید تحقیقات بازار در بازه‌های زمانی مختلف تکرار شود.

نحوه انجام تحقیقات بازار در چند گام ساده

با توجه به آنچه درباره نحوه عملکرد تحقیقات بازار گفته شد خیلی‌ها ممکن است فکر کنند که با یک فرآیند بسیار پیچیده روبرو هستند. اما نگران نباشید تنها انجام شش مرحله زیر به شما درک کاملی از اینکه کاربران شما چه کسانی هستند و از کسب‌وکار شما چه می‌خواهند به شما می‌دهد. این کار همان مارکت ریسرچ است.

۱-موضوع تحقیق را تعریف کنید

با توضیح واضح این موضوع که به چه سوالی می‌خواهید پاسخ دهید شروع کنید. در این مرحله، باید اهداف تحقیق خود را فهرست کنید و سؤالاتی را ایجاد کنید که مشکلی را که در حال تحقیق هستید مشخص کند. این کار به شما کمک می‌کند تصمیم بگیرید که تحقیقات بازار خود را چگونه طراحی کنید. مثلا باید مشخص کنید اطلاعات کلیدی که دوست دارید تحقیق شما کشف کند چیست؟ و قرار است چه چیزی در مورد مشتریان یا بازار را در این تحقیق کشف کنیم؟ حتی بد نیست در این مرحله مشخص کنید نقاط ضعف و قوت اصلی رقبای شما چیست و قرار است چه تمایزی با آن‌ها ایجاد کنید؟

۲-شخصیت خریدار خود را تعریف کنید

پرسونای خریدار همان چیزی است که فکر می‌کنید مشتریان ایده‌آل شما آن ویژگی‌ها را دارند. ویژگی‌هایی مانند سن، درآمد، جنسیت، شغل، اندازه خانواده، موقعیت مکانی و… را برای مشتریان هدف خود تعیین کنید. زمانی که می‌خواهید تعیین کنید از چه قالب تحقیقی استفاده کنید، چگونه سؤالات را بپرسید و چگونه مخاطبان خود را سازماندهی کنید، از این مشخصات مشتری ایده‌آل خود استفاده خواهید کرد. اگر بیش از یک شخصیت خریدار متناسب با کسب‌و‌کارتان دارید، ممکن است بخواهید برای هر کدام تحقیقات بازار متفاوتی انجام بدهید. به‌عنوان نمونه در این مرحله باید مشخص کنید که سن و جنسیت مخاطبان شما چیست؟ مشتریان هدف شما چه کسانی هستند و چگونه رفتار می‌کنند؟ و اساسا مشخصات یک مشتری ایده‌آل برای کسب‌و‌کار شما چیست؟

۳-توسعه طرح تحقیق بازار

شما باید یک سیستم خاص برای انجام تحقیقات خود طراحی کنید. در این مرحله، تصمیم می‌گیرید که چگونه به پاسخ‌دهندگان خود دسترسی پیدا کنید، چه نوع سؤالاتی بپرسید و آن‌ها از چه قالبی برای پاسخ به سؤالات استفاده کنند. باید روش‌های تحقیق خود را بر اساس محدودیت‌های زمانی و بودجه، نحوه مشارکت بیشتر جمعیت هدف در تحقیقات بازار و مشکل یا موضوعی که در حال تحقیق هستید، انتخاب کنید.

۴-جمع‌آوری داده‌های تحقیق

سوالات شما باید واضح و بی‌طرف باشد. اگر شرکت‌کنندگان شما احساس کنند سؤالات اصلی درباره مشکلات‌شان را از آن‌ها نمی‌پرسید یا اگر فکر کنند که شما به آن‌ها پاسخ‌های مشخص‌شده‌ای را پیشنهاد می‌کنید، پاسخ قابل اعتمادی به شما نمی‌دهند. 

۵-تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها

تحقیقات بازار در مورد یافتن روندها و استفاده از آن‌ها برای هدایت تصمیمات تجاری شماست. حتی اگر همه موارد بالا به خوبی اجرا شود، اما تحلیل دقیقی از نتایج وجود نداشته باشد، تصمیمات اتخاذ شده مناسب نخواهد بود. شما باید با داده‌ها همانطور که ارائه می‌شود کار کنید. فراموش نکنید با بی‌طرفی، عینی و دقیق بودن در تحلیل خود، بیشترین بهره را از تحقیقات خود خواهید برد.

۶-یافته‌ها را گزارش دهید 

ممکن است گزارش را به یک سازمان صنعتی، تصمیم‌گیرندگان در شرکت یا مشتریان خود ارسال کنید. گزارش شما باید آنچه را که در داده‌ها پیدا کرده‌اید منعکس کند، و اگر شخص دیگری از داده‌ها و روش‌های شما استفاده کند، یافته‌های شما باید قابل بازتولید باشد.

پنج نکته درباره تحقیقات بازار برای مشاغل مختلف

کسب‌وکارهای موفق امروزی برای کاهش مشکلات احتمالی در فرایند تحقیق بازار، از نرم‌افزارها یا آژانس‌های نظرسنجی تحقیقات بازار کمک می‌گیرند که به آن‌ها کمک می‌کند تحقیقات جامع را تحت یک پلت‌فرم یکپارچه انجام دهند و راهکارهای عملی را بسیار سریع‌تر و با مشکلات کمتر به‌دست بیاورند.

علاوه بر این پلت‌فر‌م‌ها و مراکز تحقیقاتی، نکات زیر هم به کسب‌و‌کارها برای ایجاد یک استراتژی Market Research بهتر کمک می‌کند:

  1. هدف تحقیق خود را مشخص کنید و شفاف تعیین کنید که با این تحقیقات بازاریابی به دنبال افزایش ترافیک سایت خود هستید یا افزایش فروش؟ یا می‌خواهید مشتریان خود را از خریداران یکباره به مشتریان همیشگی تبدیل کنید. 
  2. درباره مشتریان هدف خود بیاموزید و مشتری خاص خود را تعریف کنید. وقتی برای تعریف مشتری هدف خود وقت بگذارید، می‌توانید بهترین محصولات و خدمات را نیز برای فروش به آن‌ها پیدا کنید. این کار همچنین به شما امکان می‌دهد بفهمید در هنگام طراحی کمپین‌های بازاریابی از چه نوع زبانی استفاده کنید و از کدام کانال‌ها روابط بیشتر و بهتری با مشتری بسازید.
  3. مشخص کنید قرار است در تجارت خود به چه کسی خدمت کنید تا مشخص شود چه کسانی به خدمات و محصولات شما نیازی ندارند. ابدا اشکالی ندارد که تصمیم بگیرید چه کسی بخشی از پایگاه مشتری هدف شما نیست. مخصوصا برای کسب‌وکارهای کوچک، دانستن اینکه به چه کسی خدمات نمی‌دهند، می‌تواند در کمک به رشد آن‌ها ضروری باشد. مثلا اگر می‌خواهید یک رستوران مخصوص استیک با تمرکز بر غذاهای گوشتی باز کنید، روشن است که به دنبال جذب گیاه‌خواران یا آن‌هایی که رژیم غذایی دارند نیستید. 
  4. از رقیبان خود درس بگیرید. یعنی به‌جای مشتری از خدمات و محصولات مشابه رقیب خود استفاده کنید تا چشم‌انداز جدیدی از تجارت‌تان به‌دست بیاورید. مثلا ببینید رقیب‌‌تان در مقایسه با شما چگونه کارها را تحویل می‌دهد؟ کیفیت محصول و خدمات مشتری آن‌ها چگونه است؟ آیا مشتریان آن‌ها راضی هستند؟
  5. مشتریان هدف خود را وادار کنید تا سر حرف را با شما باز کنند و همه چیز را درباره نقاط قوت و ضعف‌تان بگویند. می‌توانید این کار را با طراحی و ارسال یک نظرسنجی خوب برای مشتریان همیشگی خود انجام بدهید. فراموش نکنید که مشتری یکی از با ارزش‌ترین ابزارهای تحقیقات بازار است و شما این فرصت را می‌دهد که به دید درست‌تری از تجارت خود برسید. البته برخی از بازخوردها هم ممکن است خشن باشد، بنابراین به انتقادها و شکایت‌ها هم به‌عنوان یک ابزار یادگیری برای راهنمایی در مسیر درست نگاه کنید.

نگاهی به نمونه‌های تحقیقات بازار در برندهای موفق

برندها و کمپانی‌های شناخته‌شده که امروزه در تمام دنیا مشتری دارند نیز برای گسترش کار خود و افزایش دامنه مشتری‌هایشان تحقیقات بازاریابی مختلفی استفاده می‌کنند.

مثلا شرکت دیزنی به‌عنوان یک شرکت سینمایی که کارش تولید و پخش فیلم و کارتون برای کودکان و نوجوانان است از گروه‌های کانونی کودک‌محور برای آزمایش شخصیت‌ها و ایده‌های جدید خود استفاده می‌کند. معمولا چند بار در سال، مدیران دیزنی با کودکان پیش‌دبستانی و مهدکودک در گروه‌های کانونی کودک‌محور ملاقات می‌کنند تا نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها را در مورد برنامه‌های مختلف تلویزیونی، شخصیت‌های دیزنی و موارد دیگر به‌صورت حضوری ثبت کنند.

یا رستوران‌های زنجیره‌ای KFC در سال ۲۰۱۹ محصول بدون گوشت خود را قبل از عرضه در سراسر کشور در بازارهای منتخب آزمایش کرد. یعنی به جای عرضه فوری محصول در سراسر کشور، فروش این محصول را برای بخش کوچکی از مشتریان کوچک آغاز کرد و فقط در فروشگاه‌های منتخب در منطقه آتلانتا و جورجیا این محصول تازه را در منو قرار داد. این کار یک نمونه آسان و مؤثر از انجام تحقیقات بازار برای تعیین میزان فروش یک محصول جدید در مقیاس کوچکتر قبل از اختصاص منابع زیاد به آن است.

شرکت یاماها نیز یک نظرسنجی انجام داد تا بررسی کند آیا باید از دستگیره‌ها یا فیدرهای کشویی روی صفحه کلید Montage استفاده کند یا خیر. زمانی که شرکت ژاپنی یاماها، شروع به توسعه یک صفحه کلید جدید به‌نام Montage کرد، تیم تولید مطمئن نبود که آیا واقعا باید از دستگیره‌ها یا فیدرهای کشویی روی این محصول استفاده شود یا نه. برای همین هم تیم بازاریابی یاماها از Qualtrics برای ارسال نظرسنجی برای مشتریان خود استفاده کرد و در عرض چند ساعت 400 پاسخ دریافت کرد. استفاده از بازخورد نظرسنجی به یاماها کمک کرد تا مطمئن شود محصولی را طراحی می‌کند که دقیقاً مطابق با ترجیحات مخاطبانش است.

جمع‌بندی

در این راهنمای جامع با تعرف کلی تحقیقات بازار، مزایا، انواع تحقیقات بازار و نمونه‌های موفق اجراشده توسط برندهای بزرگ آشنا شدید. اگر می‌خواهید اطلاعات تکمیلی و بیشتری درباره مارکت ریسرچ کسب کنید و خودتان یک تحقیقات بازاریابی را در زمان درست و برای گروه مخاطب درست اجرا کنید، می‌توانید در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج شرکت کنید.

منبع
hubspot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا