دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ بازاریابی دیجیتال به زبان ساده و جامع!

در ایران بیش از 12 میلیون نفر مشترک اینترنت پهنای باند ثابت هستند و 84 میلیون و 196 هزار نفر هم از اینترنت موبایل استفاده می‌کنند. به‌طور کلی تنها در آوریل 2022، پنج میلیارد کاربر اینترنت در سراسر جهان وجود داشته است. این اعداد و ارقام یعنی تعداد زیادی از مشتریان تقریباً دائما آنلاین هستند و بازاریابی دیجیتال امروزه یکی از روش‌های کاربردی برای جذب مشتری و فروش بیشتر است. این روزها یک بازاریاب، باید بلد باشد که چگونه از دنیای دیجیتال و تبلیغات آنلاین، برای معرفی و بهبود نام تجاری و برند مورد نظر خود استفاده کند. اما دیجیتال مارکتینگ چیست و نحوه طراحی و اجرای دیجیتال مارکتینگ پلن چگونه است؟ در این مقاله دیجیتال مارکتینگ به زبان ساده توضیح داده شده و همه آنچه برای آموزش دیجیتال مارکتینگ نیاز خواهید داشت فهرست شده است.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

معنی دیجیتال مارکتینگ تقریبا از همان نامش مشخص است. درواقع بازاریابی دیجیتال که به آن بازاریابی آنلاین هم می‌گویند، معرفی و تبلیغ برندها و ارتباط با مشتریان بالقوه با استفاده از اینترنت و سایر روش‌های ارتباطات دیجیتال است. پس هر نوع بازاریابی که از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده می‌کند و کمپین‌های تبلیغاتی‌اش را برای نمایش در کامپیوتر، تلفن همراه (موبایل)، تبلت یا دستگاه‌های الکترونیکی دیگر طراحی و اجرا می‌کند یک بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شود.

کمپین‌های تبلیغی برای بازاریابی دیجیتال می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، مثلا یک ویدیوی آنلاین باشد یا بنر نمایشی روی یک سایت پربازدید؛ حتی پست‌های معمولی در صفحات شخصی برندها و کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی هم نوعی از بازاریابی دیجیتال است. 

به عبارت دیگر بازاریابان دیجیتال وقت خود را صرف مطالعه نحوه ارتباط افراد آنلاین با یکدیگر، تولید محتوا برای مصرف آنلاین و تسلط بر رسانه‌های دیجیتال می‌کنند. با این کار بازاریابان دیجیتال به شرکت‌ها و کسب‌کارهای کوچک و بزرگ این امکان را می‌دهند تا به صورت آنلاین به مخاطبان جهانی دست پیدا کنند.

انواع کانال‌های دیجیتال مارکتینگ کدامند؟

گفتیم که یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ می‌تواند از کانال‌های دیجیتال مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و اپلیکیشن‌های موبایل یا هر نوع دستگاه الکترونیکی اجرا شود. به‌طور کلی کانال‌های مورد استفاده در بازاریابی دیجیتال در پنج گروه اصلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • بهبود بازاریابی آفلاین
  • بازاریابی رادیویی
  • بازاریابی تلویزیونی
  • بازاریابی تلفنی
  • کدهای QR

درواقع اجزای دیجیتال مارکتینگ شامل انواع کانال‌های ارتباطی دیجیتال چه آنلاین و چه آفلاین خواهد بود:

  • موتورهای جستجو
  • وب سایت‌ها
  • رسانه‌های اجتماعی
  • پست الکترونیک
  • برنامه‌های موبایل
  • پیامک 
  • تبلیغات مبتنی بر وب

بازاریابی دیجیتال B2B در مقابل B2C

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال برای هردو گروه شرکت‌های B2B (کسب‌و‌کار به کسب‌و‌کار) و همچنین B2C (کسب‌و‌کار به مصرف‌کننده) کار می‌کنند. منتها در شیوه‌ها و روش‌های اجرا برای این شرکت‌ها تفاوت قابل‌توجهی وجود دارد. 

مشتریان B2B معمولا فرآیندهای تصمیم‌گیری طولانی‌تری دارند و در نتیجه قیف‌ فروش‌شان هم طولانی‌تر خواهد بود. اصولا استراتژی‌های ایجاد رابطه برای این مشتریان بهتر عمل می‌کند. پس هدف استراتژی بازاریابی دیجیتال‌ این شرکت‌ها می‌تواند جذب  مشتریان بالقوه با بالاترین کیفیت برای فروشندگان خود از طریق وب‌سایت و پشتیبانی از کانال‌های دیجیتال باشد.

اما مشتریان B2C بیشتر تمایل دارند به پیشنهادات و پیام‌های کوتاه پاسخ بدهند. در تجارت (B2C) معمولا بسته به قیمت محصولات و خدمات، احتمالاً هدف دیجیتال مارکتینگ جذب افراد به وب‌سایت و بالا بردن احتمال خرید مستقیم مشتری‌ها از سایت بدون نیاز به صحبت با آن‌هاست. پس برای شرکت‌های B2C، کانال‌هایی مانند اینستاگرام و تلگرام اغلب بهتر از پلتفرم‌های متمرکز بر تجارت مانند لینکدین عمل می‌کنند.

مثلا در بازاریابی دیجیتال B2C احتمالاً کمتر روی «مشتریان بالقوه» به معنای سنتی آن تمرکز خواهید کرد و احتمالاً از زمانی که شخصی وارد وب‌سایت شما می‌شود تا زمانی که خرید می‌کند، یک فرایند سریع خرید برای او ایجاد می‌کنید. پس احتمالا لازم باشد از فراخوان‌های اقدام قوی‌تری (CTA) برای تشویق کاربرانِ وارد شده به سایت برای خرید استفاده کنید. 

از طرف دیگر تراکنش‌های بازاریابی B2B معمولاً مبتنی بر منطق و شواهد است، درحالیکه محتوای B2C به احتمال زیاد مبتنی بر احساس است و بر ایجاد احساس خوبی در مشتری نسبت به خرید تمرکز دارد. البته همیشه استثنا هم وجود دارد. مثلا یک شرکت B2C با محصولی که قیمت بالایی دارد، مانند ماشین یا کامپیوتر، باید محتوای آموزنده و جدی‌تری ارائه دهد. پس فراموش نکنید که استراتژی بازاریابی دیجیتال شما همیشه باید به سمت پایگاه مشتری‌هایتان باشد، فرقی نمی‌کند که تجارت‌تان B2B است یا B2C.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

به طور کلی، بازاریابی دیجیتال راه حل مقرون به‌صرفه‌ای است و فرصت‌های منحصر به فردی را فراهم می‌کند تا کسب‌وکارها مطمئن شوند در تبلیغات خود بیشترین سود را به دست می‌آورند. مثلا با دیجیتال مارکتینگ، می‌توانید تعداد دقیق افرادی را که صفحه اصلی وب سایت شما را در زمان واقعی مشاهده می‌کنند، با استفاده از نرم افزار تجزیه‌وتحلیل دیجیتال موجود در پلتفرم‌های بازاریابی مانند Google Analytics یا الکسا ببینید و زیرنظر داشته باشید. همچنین می‌توانید بررسی کنید که کاربران سایت شما از چه تعداد صفحه سایت و بلاگ‌تان بازدید کرده‌اند، یا از چه دستگاهی برای ورود به سایت استفاده می‌کنند و… .

این هوشمندی به شما کمک می‌کند کمپین‌هایتان را بر اساس تعداد افرادی که آن کانال‌ها به وب‌سایت شما می‌برند، اولویت‌بندی کنید. یعنی مشخص کنید برای کدام کانال‌های بازاریابی بیشتر یا کمتر هزینه و وقت صرف کنید. پس شما می‌توانید تلاش‌های بازاریابی خود را فقط روی مشتریان احتمالی برای خرید محصول یا خدمات‌تان متمرکز کنید. درواقع بازاریابی دیجیتال به شما امکان می‌دهد حتی با برندهای بزرگتر رقابت کنید.

با توجه به نکاتی که درباره مزایای دیجیتال مارکتینگ گفته شد احتمالا پاسخ به این سوال که چرا دیجیتال مارکتینگ مهم است راحت‌تر باشد. بیشتر کسب‌وکارهای امروزی برای سودآوری و فروش بیشتر حتما روی دیجیتال مارکتینگ حساب می‌کنند. چون با دیجیتال مارکتیگ مزایای زیر را به‌دست می‌آورند:

۱-سهولت هدف گیری مخاطب:

با بازاریابی دیجیتال، کسب و کارها می‌توانند از داده‌ها برای هدف قرار دادن مخاطبان بر اساس عواملی مانند جنسیت، سن، مکان، علایق و تحصیلات استفاده کنند. شرکت‌ها همچنین می توانند با استفاده از روش‌ها و پیام‌های مختلف برای هر مخاطب، مشتریان بالقوه‌ای را که از قبل با برند آن‌ها آشنا هستند، مجدداً هدف‌گیری کنند. 

۲-سرمایه‌گذاری کم، ROI بالا: 

از طریق بازاریابی دیجیتال، هزینه‌ای که بابت پیدا کردن و تبدیل مشتری بالقوه به خریدار و حتی مشتری همیشگی می‌دهید، 61 درصد کمتر از بازاریابی سنتی است. کسب‌وکارهایی که در رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند یا سایر استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را به کار می‌گیرند، به‌طور قابل‌توجهی برای کمپین‌های خود هزینه کمتری پرداخت می‌کنند. مخصوصا استراتژی‌هایی مثل پرداخت به‌ازای کلیک (PPC) برای کاهش هزینه‌ها و هدف قرار دادن مخاطبان خاص بهترین بازدهی را در دیجیتال مارکتینگ دارد. برای همین هم معمولا کمپین‌های بازاریابی دیجیتال، بازگشت سرمایه بیشتر و سریع‌تری دارند.

۳-دسترسی به کاربران موبایل: 

بیش از 14 میلیارد دستگاه تلفن همراه در سراسر جهان وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که این تعداد تا سال 2024 به تقریباً 18 میلیارد برسد. از آنجا که تقریباً همه تلفن‌های هوشمند به اینترنت دسترسی دارند، با دیجیتال مارکتینگ دسترسی کسب‌وکارها به مشتریان بالقوه در هر کجا و در هر زمان آسان‌تر از همیشه خواهد بود.

آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل نتیجه می‌دهد؟

بازاریابی دیجیتال می‌تواند برای هر کسب‌وکاری در هر صنعتی نتیجه‌بخش باشد. صرف نظر از اینکه شرکت شما چه چیزی می‌فروشد، بازاریابی دیجیتال همچنان برای افزایش خریداران‌تان و شناسایی نیازهای مخاطبان و ایجاد محتوای آنلاین به کمک‌تان خواهد آمد. البته این بدان معنا نیست که همه مشاغل باید یک استراتژی بازاریابی دیجیتال را به یک روش اجرا کنند. هر حرفه و شغلی باتوجه به فضای کاری و نوع مشتریان خود باید یک یا چند استراتژی اختصاصی برای بازاریابی دیجیتال مارکتینگ داشته باشد. 

یک بازاریاب دیجیتال چه می‌کند؟

به‌طور کلی برای موفق بودن در رشته دیجیتال مارکتینگ باید شناخت کاملی از تمام تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال داشته باشیم. بازاریابان دیجیتال مسئول معرفی برند و تولید سرنخ (lead) برای مشتریان بالقوه از طریق تمام کانال‌های دیجیتالی که در اختیار یک کسب‌وکار قرار دارند هستند. این کانال‌ها می‌تواند پولی یا رایگان باشد. مثلا صفحه رسمی کسب‌وکار در رسانه‌های اجتماعی، وب سایت خود کسب‌وکار رتبه‌بندی موتورهای جستجو، ایمیل، تبلیغات نمایشی و وبلاگ و… .

کار اصلی بازاریاب دیجیتال کنترل و بررسی مدام شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) هرکدام از این کانال‌هاست. به عنوان مثال، یک بازاریاب دیجیتال باید ترافیک ارگانیک وب سایت خود را به‌صورت روزانه و هفتگی و ماهانه زیرنظر داشته باشد و براساس آن محتواهای تولید شده را هدایت کند.

در شرکت‌های کوچک، معمولا یک نفر تمام کانال‌ها و تاکتیک‌های دیجیتالی را جلو می‌برد، اما در شرکت‌های بزرگ‌تر معمولاً چندین متخصص بازاریابی دیجیتال وجود دارد که بر روی یک یا دو کانال برند متمرکز است.

چرا باید دیجیتال مارکرتر شویم؟ درآمد مدیر دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟

شاید شغل دیجیتال مارکتینگ لزوماً شغل رویایی که در کودکی تصورش را می‌کردیم نباشد. اما فرصت‌ها و پویایی این حوزهٔ کاری نشان‌دهندهٔ یک چشم‌انداز شغلی عالی برای بازاریابی دیجیتال است. مدیران بازاریابی دیجیتال در ایالات متحده به طور متوسط سالانه بیش از 75000 دلار حقوق دریافت می‌کنند. در ایران هم بر اساس سابقه، تجربه و دانش فرد حقوق یک مدیر بازاریابی دیجیتال می‌تواند از 10 تا 15 میلیون تومان و بیشتر باشد. کارشناس دیجیتال مارکتینگ هم بسته به اینکه در بخش تولید محتوا فعال است یا سئو، ممکن است از 7 میلیون تومان تا 10 میلیون تومان درنظر گرفته شود. (اعتبار این دستمزدها متناسب با تاریخ انتشار این بلاگ‌پست‌ است و ممکن است با گذشت زمان کمتر یا بیشتر شود.)

دیگر نقش‌های پردرآمد بازاریابی دیجیتال شامل متخصصان بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، کارشناسان PPC، مشاوران بازاریابی دیجیتال، کارشناسان تجزیه و تحلیل دیجیتال و مدیران بهینه‌سازی موتورهای جستجو (SEO) هستند. وبلاگ‌نویسان و یوتیوبرها هم گروه دیگری از شاغلان در بازاریابی دیجیتال هستند.

آمارهای پلت‌فرم‌های تخصصی کسب‌وکار مثل لینکدین یا ایران تلنت و جاب ویژن هم می‌گوید درخواست شغلی متخصص بازاریابی دیجیتال با 860000 فرصت شغلی در میان 10 شغل پرتقاضا قرار دارد. بیشترین درخواست‌ها هم برای مختصصان شبکه‌های اجتماعی، استراتژی محتوا، سئو، تجزیه و تحلیل و موارد دیگر است.

خوشبختانه آموزش دیجیتال مارکتینگ از طریق بوت کمپ دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج به حرفه‌ای‌ترین نحو ممکن ارائه می‌شود. می‌توانید تمام آنچه را که باید در مورد رسانه‌های اجتماعی، PPC، SEO، تجزیه و تحلیل وب، ایمیل، محتوا و بازاریابی موبایلی بدانید، در بوت کمپ رهنما کالج یاد بگیرید تا بتوانید مسیر شغلی خود را به‌عنوان یک بازاریاب دیجیتال آغاز کنید و خیلی زود یکی از حرفه‌ای‌ترین افراد این شغل خوش‌آتیه شوید.

برای شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج کلیک کنید!

منبع
HubSpotCareerfoundry

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا