دیجیتال مارکتینگ

سوشال مارکتینگ چیست؟ چگونه استراتژی بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی تهیه کنیم؟

این روزها کمتر کسی را پیدا می‌کنید که دست‌کم در یک یا دو شبکه‌ اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، لینکدین و تلگرام عضو نباشد. حتی پدر و مادرها و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم پایشان به این پلت‌فرم‌ها باز شده است. همین فراگیری شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا دیجیتال مارکتینگ به این شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار کارآمد برای تبلیغات نگاه کند. تقریبا تمامی برندها و کسب‌وکارهای شناخته‌شده و حتی کوچکِ امروز، یک اکانت در اینستاگرام و توییتر دارند. اما واقعا همین که شرکت‌مان را عضو شبکه‌های اجتماعی کردیم یعنی سوشال مارکتینگ انجام داده‌ایم؟ مسلما نه. مثل هر کار دیگری در دیجیتال مارکتینگ، سوشال مدیا مارکتینگ هم قواعد و تکنیک‌های خودش را دارد. برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی باید مشخص کنید که چه نوع محتوایی را می‌خواهید به اشتراک بگذارید؟ چه نوع محتوایی (متن یا تصویر یا فیلم) مخاطب هدف شما را به بهترین شکل جذب می‌کند؟ محتوای شما باید آموزشی باشد یا سرگرم‌کننده؟ در این مقاله به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم و اگر می‌خواهید اکانت کسب‌وکارتان را در شبکه‌های اجتماعی راه‌اندازی کنید حتما تا انتها با ما همراه باشید.

سوشال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی (Social Media Marketing) یا SMM نوعی بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی است که از پلت‌فرم‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان یک ابزار بازاریابی برای دستیابی به اهداف بازاریابی و برندسازی استفاده می‌کند. در واقع یک سوشال مدیا مارکتر، رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، توییتر و اینستاگرام را برای بازاریابی محصولات و خدمات، تعامل با مشتریان فعلی و دستیابی به مشتریان جدید به‌کار می‌گیرد.

در این روش بازاریابی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها امکان می‌دهند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و برند خودشان را معرفی کنند، ترافیک کاربران اینترنت را به وب‌سایت خودشان هدایت کنند، افزایش فروش داشته باشند و جامعه‌ای از فالوئرها برای اشتراک‌گذاری و تعامل با محتواهای تبلیغاتی بسازند.

پس اگر کسب‌و‌کار شما یک محصول و خدمات جدید را عرضه می‌کند و خبر راه‌اندازی آن را در رسانه‌های اجتماعی اعلام می‌کنید، این کار نوعی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است. اگر از طریق نظرات با مشتریان خود در تعامل هستید، این هم نوعی سوشال مارکتینگ محسوب می‌شود. همچنین اگر محتوای جذابی ایجاد می‌کنید که ارزش‌ها و داستان برند شما را نشان می‌دهد، باز هم سوشال مدیا مارکتینگ انجام داده‌اید.

البته سوشال مارکتینگ علاوه بر ارائه راهی برای تعامل با مشتریان فعلی و رسیدن به مشتریان جدید، شامل تجزیه‌ و‌ تحلیل داده‌های هدفمند هم می‌شود. این تحلیل‌ها به بازاریابان امکان می‌دهد میزان موفقیت تلاش‌های تبلیغاتی و بازاریابی خود را ردیابی کرده و راه‌های بیشتری را برای تعامل با مشتریان بالقوه شناسایی کنند.

چرا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد؟

بدون شک بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یکی از موثرترین روش‌ها برای دستیابی به مخاطب هدف در بین انواع بازاریابی دیجیتال است. اما چرا؟ دلیل کارآمد بودن سوشال مدیا مارکتینگ چیست؟ قدرت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از ظرفیت بی‌نظیر این رسانه‌ها در سه حوزه اصلی بازاریابی یعنی ارتباط، تعامل و ثبت داده‌های مشتری ناشی می‌شود.

بیش از ۴ میلیارد نفر در انواع شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و روزانه به آن‌ها سر می‌زنند. فقط تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام بیش از ۴۰ میلیون نفر برآورد شده است. همچنین در حال حاضر نزدیک به ۴۵ میلیون کاربر ایرانی از پیام‌رسان تلگرام استفاده می‌کنند. این یعنی دنیایی از مشتریان بالقوه که هر کسب‌و‌کاری می‌تواند به سادگی با ایجاد محتوای درخشان به آن‌ها دسترسی داشته باشد. تولید محتوای مرتبط که کاربران در شبکه‌های به اشتراک بگذارند به برندها کمک می‌کند تا به‌طور رایگان در معرض دید عموم قرار بگیرند. همچنین هنگامی که این پلت‌فرم‌ها به‌عنوان یک ابزار فروش استفاده می‌شوند، دسترسی کسب‌وکارها را به طرفداران، مشتریان بالقوه و حتی کارمندان بالقوه گسترش می‌دهند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی همچنین سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا بازخورد مشتریان را دریافت کنند. رسانه‌های اجتماعی به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند تا با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند. یعنی کاربرانِ نهایی دسترسی مستقیم برای پرسیدن سؤالات، طرح شکایت و به‌طور کلی شنیده شدن خواهند داشت. کسب‌وکارها نیز براساس همین بازخوردها فرصت پاسخگویی، تطبیق و تنظیم فرآیندها یا محصولات تجاری‌شان با نیازهای روز را پیدا می‌کنند.

مزایا و معایب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

از آنجایی که کمپین‌های سوشال مدیا مارکتینگ به‌سرعت به طیف وسیعی از مخاطبان هدف می‌رسند، به وضوح برای هر کسب‌وکاری سودمند خواهند بود. هرچقدر هم مخاطبان شما در شبکه‌های اجتماعی درگیرتر باشند، دستیابی به اهداف بازاریابی برای شما آسان‌تر می‌شود. اما مانند هر محتوای شبکه‌های اجتماعی، کمپین‌های Social Media Marketing می‌توانند کسب‌وکارها را در معرض حمله و بدنامی نیز قرار دهند. به عنوان مثال، یک ویدیوی چند ثانیه‌ای که ادعا می‌کند یک محصول آرایشی و بهداشتی باعث بیماری یا آسیب می‌شود، می‌تواند روی ذهنیت کاربران نسبت به این محصول اثر بگذارد. حتی اگر این ادعا نادرست باشد و شرکت بتواند سلامت محصول خود را تضمین کند، چنین محتوایی می‌تواند باعث شود که مصرف‌کنندگان در آینده کمتر این محصول خاص را بخرند.

بنابراین بهتر است قبل از اجرای برنامه بازاریابی شبکه‌های اجتماعی حتما مزایا و معایب این روش را بشناسیم. مزایای استفاده از سوشال مدیا مارکتینگ عبارتند از:

  • به مخاطبان گسترده‌تری دست پیدا می‌کنید. با توجه به تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی، اشتراک یک پست می‌تواند به طور تصاعدی در معرض دید کاربران قرار گیرد. 
  • رضایت مشتری را جلب می‌کنید. سازمان‌ها فقط در رسانه‌های اجتماعی بازاریابی نمی‌کنند، بلکه با مشتریان فعلی و بالقوه نیز تعامل دارند. این ارتباط می‌تواند خدمات‌رسانی و پاسخگویی به مشتری را بهبود بخشد و مشتری را به مشتری وفادار تبدیل کند. به‌طور کلی، پست‌ها و تعاملات شما با کاربران، شخصیتِ قابلِ دسترسی از کسب‌وکارتان می‌سازد. یک عرضه‌کننده امن محصول و خدمات که مخاطبان‌تان می‌توانند به‌راحتی با آن ارتباط برقرار کرده و به آن اعتماد کنند.
  • شبکه‌های اجتماعی یک ابزار مقرون‌به‌صرفه برای بازاریابی و تبلیغات هستند. البته اگر برنامه‌ها و کمپین‌های شما در شبکه‌های اجتماعی به درستی اجرا شوند.
  • ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد. پست‌های کسب‌وکارها در شبکه‌های اجتماعی یک راه عالی برای هدایت ترافیک کاربران اینترنت به وب‌سایت کسب‌وکار هستند. تبلیغ محتوای وبلاگ، پیشنهادات صفحه‌های معرفی محصولات و خدمات و موارد دیگر می‌تواند کاربران را ترغیب کند تا روی این صفحات کلیک کنند و با بلاگ و سایت شرکت شما در تعامل باشند. به علاوه، سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی یک عامل غیرمستقیم موثر در سئو نیز هستند.
  • بینش بهتری نسبت به مشتریان‌تان به شما می‌دهد. با استفاده از نتایج تجزیه‌ و‌ تحلیل و گزارش‌های هر پلتفرم از رسانه‌های اجتماعی، داده‌های مهمی درباره اینکه دنبال‌کنندگان صفحات شما چه کسانی هستند، به چه محتوایی علاقه‌مندند و چگونه دوست دارند با یک برند تعامل داشته باشند، به‌دست می‌آورید.

معایب بازاریابی شبکه‌های اجتماعی نیز شامل موارد زیر می‌شود:

  • اجرای کمپین‌های بازاریابی دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی یک فرآیند زمان‌بر است. یعنی باید زمان زیادی را برای کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی خود صرف کنید تا از موثر بودن آن‌ها مطمئن شوید. در ضمن اعضای تیم‌ مارکتینگ باید دائماً محتوای جدید منتشر کنند و مرتب به سوالات کاربران پاسخ دهند. پس احتمالا بهره‌مندی کامل از قابلیت‌های سوشال مدیا مارکتینگ برای تیم‌های بازاریابیِ کوچک دشوار خواهد بود.
  • برای اجرای یک پلن بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به فرد یا تیم مناسب نیاز خواهید داشت. برنامه‌های سوشال مارکتینگ با کارمندان بخش اداری و ناآشنا به حوزه‌های تکنولوژی جلو نمی‌رود. یعنی باید حتما مارکترهای ماهر در حوزه رسانه‌های اجتماعی در شرکت حضور داشته باشند.
  • برای دیدن ROI باید صبر کنید. سوشال مارکتینگ یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی میزان بازگشت سرمایه بالایی دارند، اما نه به شکل نتایج فوری. موفقیت یک برنامه SMM توسط یک محتوا تعیین نمی‌شود، بلکه باید محتواهای باکیفیت در دوره‌های زمانی طولانی برای کاربران داشته باشید.
  • شهرت برند در شبکه‌های اجتماعی آسیب‌پذیر خواهد بود. ممکن است نظرات منفی کاربران درباره یک پست شما زیاد باشد. حواستان باشد به دلیل ماهیت عمومی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، هر چیزی که یک کسب‌وکار در این پلت‌فرم‌ها بگوید یا انجام بدهد (مثلا لایک مطالب دیگران) دیده می‌شود و کاربران هم به آن واکنش نشان می‌دهند. 

کدام کسب‌وکارها از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی سود می‌برند؟

تقریبا تمام شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند از مزایای یک کمپین بازاریابی موثر در شبکه‌های اجتماعی بهره‌مند شوند. اما برخی از مشاغل هستند که می‌توانند با اجرای درست سوشال مدیا مارکتینگ نتایج بیشتر و بهتری به‌دست آورند:

کسب‌و‌کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ابزاری عالی برای کسب‌و‌کارهای کوچک و استارتاپ‌هاست. همچنین روشی است برای کسب‌و‌کارهای جدید تا بتوانند تعداد بیشتری از مشتریان بالقوه را از شروع کارشان و نوع محصول و خدمات‌شان آگاه کنند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای فروش محصولات و خدمات به یک بازار جدید همیشه با پایگاه مشتری حاضر در شبکه‌های اجتماعی جواب می‌دهد.

شرکت‌های فروش مستقیم (B2C) 

این نوع کسب‌و‌کارها از جمله فروشگاه‌های کوچک و بزرگ لباس یا هر نوع کالایی بیشتر بر پایه معرفی دهان‌به‌دهان و ارتباط مستقیم با خریداران می‌چرخند. پس رسانه‌های اجتماعی می‌توانند به ایجاد اطمینان برای معرفی کسب‌وکار به دوستان، خانواده و آشنایان توسط مشتری‌های فعلی کمک کنند. با استفاده از برنامه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی این نوع کسب‌وکارها می‌توانند کالاها و خدمات خود را به نمایش بگذارند و بفروشند.

مشاورین املاک 

شرکت‌های املاک و مستغلات معمولا برای تبلیغ خانه‌ها و نمایش تصاویر املاک از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. ابزارهایی مانند استوری‌ها و لایو اینستاگرام و فیلم‌های ویدیویی بهترین گزینه مشاورین املاک برای ارتباط و تعامل با مشتریان‌شان است.

شرکت‌های B2B 

تیم‌های بازاریابی B2B می‌توانند بعد از مشخص کردن گروه مشتریان بالقوه کسب‌وکار، آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند و محتوایی مناسب برای آن‌ها منتشر کنند. یعنی با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی رسانه‌های اجتماعی، این دسته از تجارت‌ها می‌توانند در زمان مناسب، پیام مناسب را برای تصمیم‌گیرندگان اصلی درباره خرید محصولات و خدمات‌شان در اختیارشان بگذارند.

پنج اصل اساسی سوشیال مدیا مارکتینگ

پنج اصل اساسی سوشال مدیا مارکتینگ

هنگام توسعه برنامه‌های بازاریابی محتوا از جمله Social Media Marketing، یکی از نکات کلیدی که بازاریابان به آن اهمیت می‌دهند نحوه ارائه پیام‌ها و محتواهاست. رسانه‌های اجتماعی در واقع یک ابزار برای انتشار محتواهای آماده‌شده به افراد مناسب در زمان مناسب هستند. البته برای اینکه تیم مارکتینگ بتواند محتواهای بازاریابی مورد نظر را برای بهترین تعامل منتشر کند، باید حتما پلن بازاریابی شبکه‌‌های اجتماعی شما دارای پنج رکن اصلی باشد:

۱-استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

برای اجرای هر کمپین یا فعالیت بازاریابی، باید حتما یک استراتژی مناسب داشته باشید. یک استراتژی بازاریابی صحیح، ستون فقرات حضور شما در شبکه‌های اجتماعی است. بدون استراتژی، فقط زمان‌ و هزینه‌تان را تلف می‌کنید و بعید است به اهداف خود برسید. علاوه‌براین، حتی برای دستیابی به مخاطبان هدف خود هم دچار مشکل خواهید شد. یک استراتژی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی خوب، علاوه‌بر اینکه دارای اهداف مشخص و برنامه‌های مشخص برای رسیدن به آن اهداف است، قابل اندازه‌گیری نیز هست.

در واقع برای سوشیال مدیا مارکتینگ قبل از هر چیزی باید اهداف برنامه، کانال‌های مورد استفاده و نوع محتوای به اشتراک گذاشته‌شده را تعیین کنید. مثلا هدف شما از استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابی می‌تواند افزایش آگاهی عمومی از برندتان، هدایت ترافیک به وب‌سایت یا افزایش درآمد باشد.

در ضمن باید پلتفرم مناسب را از بین شبکه‌های اجتماعی انتخاب کنید. باید مخاطبان خود را بشناسید و پلتفرم‌هایی را برای سوشال مارکتینگ خود انتخاب کنید که تعداد بیشتری از مخاطبان مورد نظرتان در آن عضو هستند و فعالیت می‌کنند. نوع محتوا در هر پلتفرم اجتماعی هم متفاوت است؛ مثلا می‌تواند متن باشد یا ویدیو و عکس. بنابراین مهم است که در استراتژی سوشیال مارکتینگ‌تان مشخص کنید که می‌خواهید شخصیت بازاریابی شما در شبکه‌های اجتماعی بیشتر با چه محتوایی بیشتر شناخته شود.

در نهایت هم باید معیارهایی را مشخص کنید تا براساس آن‌ها بررسی کنید که اوضاع چگونه پیش می‌رود و آیا لازم است رویکرد خود را در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تغییر دهید یا نه.

۲-برنامه‌ریزی و انتشار

رسانه‌های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند، اما نمی‌توانید بدون برنامه‌ریزی سراغ انتشار محتواهایی که برایشان زحمت کشیده‌اید بروید. ارسال یک پست وبلاگ جدید، به اشتراک‌گذاری اطلاعات در مورد یک رویداد در آینده یا ارسال یک ویدیوی محصول جدید شاید کار ساده‌ای باشد. اما مهم است که این محتوا در زمان درست و برای افراد درست منتشر شود. پس اول از همه برای برنامه‌ریزی انتشار محتوا لازم است تا مخاطبان خود را از نظر سن و جنسیت و وضعیت شغلی و… بشناسید.

در ضمن، ثبات و تداوم در انتشار پست، کلید یک پلن سوشال مارکتینگ موفق است. برای ایجاد مخاطب، باید محتواهای شما به‌صورت مرتب پست شوند. مثلا پست کردن محتوای مرتبط به‌طور سریالی و قسمت‌بندی‌شده باعث می‌شود که مخاطبان برای اطلاعات بیشتر به اکانت شما در شبکه اجتماعی برگردند. البته تمرکز بر کیفیت محتوا هم به اندازه کمیت آن مهم است. قرار نیست فقط روزانه یک‌سری محتوای تکراری و بدون جذابیت منتشر کنید.

همچنین محتوایی که شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کند باید با سایر تبلیغات بازاریابی‌تان هماهنگ باشد. هم‌راستایی محتواها در شبکه‌های اجتماعی با ارزش‌های برندتان بسیار مهم است.

۳-گوش دادن و تعامل

گوش دادن و تعامل بخش مهمی از یک کمپین دیجیتال موفق هستند؛ به خصوص اگر قصد دارید تجربه خوبی برای مشتری‌هایتان باشید. کاربران روی پست‌های شما نظر می‌دهند و آن‌ها را به اشتراک می‌گذارند، یا کسب‌وکارتان را در پست‌های خود تگ می‌کنند. البته این بازخوردها ممکن است همیشه مثبت نباشد. باید به بازخوردهای منفی و تند هم به‌خوبی پاسخ دهید.

تعاملات شما در شبکه‌های اجتماعی مهم هستند زیرا کمک می‌کنند خدمات خوبی به مشتری ارائه دهید تا تجربه خوبی از خرید داشته باشد. این تعاملات همچنین به شما اجازه می‌دهد تا روندهای جدیدی برای بهبود بازاریابی‌تان پیدا کنید و جریان‌های جدید درآمدی برای کسب‌وکارتان را بشناسید.

۴-تجزیه و تحلیل و گزارش

با انتشار محتوای بیشتر و افزایش مخاطب، ارزیابی مداوم عملکرد صفحات تجاری شما در شبکه‌های اجتماعی ضروری است. واقعیت این است که موفقیت هر کمپین بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به تحلیل کمپین برای ردیابی و جمع‌آوری داده‌ها بستگی دارد. بدون این اطلاعات نمی‌توانید رفتار کاربران را درک کنید، استراتژی خود را اصلاح کنید، پیدا کنید که کدام پلتفرم برای برند شما بهتر کار می‌کند، و بهترین زمان برای پست کردن محتواهایتان چه روزها و چه ساعت‌هایی است. پس یک تیم بازاریابی می‌تواند از این اطلاعات برای تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در مورد کمپین‌های آتی استفاده کند و از آنچه کارآمد است بیشتر و بهتر استفاده کند.

البته هر پلتفرم اجتماعی داده‌های تحلیلی مخصوص به خودش را دارد، اما می‌توانید برای تجزیه‌وتحلیل‌های خود به‌صورت کلی بررسی کنید که کدام پست‌هایتان بیشترین لایک را گرفته‌اند و بیشتر به اشتراک گذاشته شده‌اند؛ یا ببینید که فالوئرهای برند رقیب بیشتر از کجا و کدام گروه‌های مخاطبان هستند.

۵-تبلیغات

ایجاد مخاطب و انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی رایگان، راهی عالی برای دستیابی به اهداف مارکتینگ است. با عضویت در شبکه‌های اجتماعی شما عملا از تبلیغات ارگانیک بهره‌مند خواهید بود. یعنی محتوا‌های شما با توجه به میزان کیفیت و تعداد مخاطبان‌تان بدون اینکه هزینه‌ای برایش پرداخت کنید به‌طور طبیعی بازدید خواهند داشت. برای استفاده بهتر از تبلیغات ارگانیک باید در گروه‌های مرتبط با کسب‌وکار خود عضو شوید و با افراد تأثیرگذار حوزه کاری خود تعامل داشته باشید. در ضمن باید تعداد فالوئرهای خود را بالا ببرید.

اما با رشد و توسعه برندتان احتمالا باید گزینه‌های بیشتری را به‌جز ابزارهای رایگان سوشال مارکتینگ امتحان کنید. ابزارهای بازاریابی پولی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند برای تبلیغ محتواهای کسب‌وکار شما بسیار ارزشمند باشد. این ابزارها می‌توانند تبلیغات شما را بر اساس عوامل کاربردی از جمله اطلاعات جمعیتی، هدف‌گیری مجدد و رفتارهای مخاطبان‌ برایتان تبلیغ کنند.

به‌طور کلی برای تبلیغ محتواهایتان باید با اینفلوئنسرها و متخصصان حوزه خود و البته مشتریان‌تان ارتباطات قوی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید.

چگونه یک استراتژی سوشال مارکتینگ تدوین کنیم؟

استراتژی بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی خلاصه‌ای از همه چیزهایی است که قصد دارید انجام دهید و امیدوارید با حضورتان در رسانه‌های اجتماعی به آن برسید. این استراتژی اقدامات شما را هدایت می‌کند و به شما امکان می‌دهد بدانید که آیا به آنچه خواسته‌اید رسیده‌اید یا نه. هرچه برنامه شما دقیق‌تر باشد، موثرتر خواهد بود. بهتر است استراتژی خود را مختصر نگه دارید. یعنی برنامه‌ها و اهداف خود را آنقدر بزرگ و گسترده نکنید که اندازه‌گیری‌ها دست نیافتنی یا غیرممکن باشد.

به زبان ساده برای ایجاد استراتژی سوشال مدیا مارکتینگ کافی‌ست مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. اهدافی را انتخاب کنید که با اهداف تجاری شما هماهنگ باشد؛ مثلا افزایش درآمد یا رشد مخاطب.
  2. تحقیق کنید و مخاطب هدف‌تان را تعریف کنید.
  3. ارزیابی رقابتی انجام دهید. مثلا ببینید رقیب‌تان در شبکه‌های اجتماعی چه کاری انجام می‌دهد؟
  4. در شبکه‌های اجتماعی عضو شوید و پروفایل‌هایتان را بهبود ببخشید.
  5. یک تقویم محتوایی تنظیم کنید. بهتر است به طور مداوم و مرتب محتوا منتشر کنید تا فالوئرهایتان به‌طور دائم با محتوای شما درگیر شوند. همچنین می‌توانید با استفاده از ابزارهای سوشال مدیا، به‌طور خودکار پست‌ها را منتشر کنید.
  6. عملکردتان را رصد کنید و داده‌های آماری مثل تعداد لایک‌ها و اشتراک‌گذاری‌ها را بررسی کنید. مثلا ببینید کدام پست‌ها بیشترین میزان تعامل را داشته‌اند یا کدام فالوئرها از شما خرید کرده‌اند.

کدام شبکه اجتماعی برای استراتژی بازاریابی سوشال مارکتینگ کسب‌وکار ما بهتر است؟

بیش از ۱۵ پلتفرم شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که کسب‌وکار شما می‌تواند از آن‌ها برای بازاریابی استفاده کند. اما لازم نیست برای همه این پلت‌فرم‌ها وقت بگذارید و نیازی نیست حتما در هر شبکه اجتماعی عضو باشید و فعالیت کنید. برای انتخاب، در نظر بگیرید که کدام پلتفرم‌ها بر اساس صنعت و مخاطبان هدف شما بیشترین بازدهی را خواهند داشت. می‌توانید برنامه‌های خود را روی مخاطبان رسانه‌های اجتماعی فعلی‌تان جلو ببرید و بهتر است روی شبکه‌هایی تمرکز کنید که مخاطبان اصلی شما از قبل در آن فعال هستند. 

ابزارهایی وجود دارد که نمای کلی از افرادی که شما را دنبال می‌کنند و نحوه تعامل آن‌ها با شما در هر شبکه اجتماعی را نشان‌تان می‌دهند. در ضمن با تجزیه‌ و‌ تحلیل داده‌های Google در گوگل آنالیتیکس و ایمیل‌ها، CRM، پلت‌فرم خدمات مشتری یا حتی محصولات پرفروش‌تان نیز اطلاعات ارزشمندی درباره شبکه‌های اجتماعی کاربردی برای تجارت‌تان پیدا می‌کنید. پس به‌راحتی می‌توانید تصمیم بگیرید که مخاطبان شما در کدام شبکه‌های اجتماعی بیشترین فعالیت را دارند، و زمان و هزینه خود را برای شبکه‌های مناسب مصرف کنید. 

جمع‌بندی

تقریبا کلیات لازم را برای شروع کار در بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یاد گرفته‌اید. منتها برای اینکه بتوانید اکانت‌ها و صفحات کاری‌تان را در شبکه‌های اجتماعی به یک اکانت شناخته‌شده و معتبر بین میلیون‌ها اکانت دیگر تبدیل کنید هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن و چیزهای بیشتری برای یاد گرفتن وجود دارد. برای تکمیل دانش‌تان در حوزه سوشال مدیا مارکتینگ توصیه می‌کنیم پست‌ بعدی رهنما کالج را درباره صفر تا صد بازاریابی اینستاگرامی بخوانید تا بهتر شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید. همچنین با شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج می‌توانید تمام نکات ریز و مهم سوشال مارکتینگ را بیاموزید!

منبع
sproutsocialneilpatel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا