دیجیتال مارکتینگ

گوگل تگ منیجر (GTM) چیست؟

در محیط رقابتی کسب‌و‌کار امروز، اندازه‌گیری و گزارش داده‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ برای به‌دست آوردن سهم بیشتر از بازار و گرفتن توجه بیشتر از مصرف‌کنندگان ضروری است. بدون بینش‌های دقیق تجاری درباره موفقیت استراتژی‌های بازاریابی، احتمالا نه تنها از رقبا عقب می‌افتید بلکه بقای کسب‌وکارتان هم در معرض خطر قرار می‌گیرد. گوگل تگ منیجر یک انقلاب برای سلطه بیشتر بازاریابان به داده‌های تخصصی و فنی سایت‌ها درباره رفتار کاربران و کیفیت محتوا محسوب می‌شود. این ابزار نیازی به دانش فنی و کدنویسی زیادی ندارد اما باز هم برای مواردی مثل نحوه جایگذاری و مدیریت تگ‌ها نیاز به آموزش تگ منیجر خواهید داشت. این پست یک جزوه جامع و کامل شامل همه نکاتی است که برای استفاده درست و کاربردی از تگ منیجر نیاز خواهید داشت.

گوگل تگ منیجر چیست؟

Google Tag Manager یا GTM یک سیستم مدیریت برچسب یا همان تگ (Tag) رایگان است که به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به تغییر کد، تگ‌های بازاریابی (قطعه کد یا پیکسل‌های ردیابی که در یک وب‌سایت یا برنامه قرار داده می‌شوند و در صورت فعال شدن، می‌تواند داده‌های ردیابی را به پلتفرم‌های شخص ثالث مانند Google Analytics ارسال کند) را در وب‌سایت خود (یا اپلیکیشن‌ها) مدیریت و اجرا کنید. این ابزار به کاربران اجازه می‌دهد تا به راحتی تگ‌های GTM را بدون تغییر کد پیاده‌سازی کنند و در عین حال میزان و نوع اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره وب‌سایت خود را بهبود ببخشند.

قبل از GTM، کدهای ردیابی Google Analytics باید حتما توسط یک توسعه‌دهنده وب در هر صفحه کدگذاری می‌شدند. برای همین هم داشتن صدها تگ زمانی که نوبت به نگهداری و به‌روزرسانی آن‌ها می‌رسید بسیار دشوار و هزینه‌بر می‌شد. اما گوگل تگ منیجر این مشکل را حل کرده است؛ زیرا تمام تگ‌های شما در یک مکان، یعنی حساب GTM شما ذخیره می‌شوند.

در واقع از طریق Google Tag Manager اطلاعات یک منبع داده (وب‌سایت شما) با منبع داده دیگری (Google Analytics) به اشتراک گذاشته می‌شود. GTM زمانی بسیار کاربردی می‌شود که تگ‌های زیادی برای مدیریت داشته باشید. زیرا با استفاده از این ابزار می‌توانید به همه کدها در یک مکان دسترسی داشته باشید. 

Google Tag Manager همچنین به شما امکان می‌دهد تگ‌های خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید هنگام بارگیری صفحه موردنظرتان یا کلیک روی دکمه خاصی فعال می‌شوند. یک مزیت عالی دیگر این پلت‌فرم هم این است که می‌توانید تگ‌ها و نحوه کار آن‌ها را بدون تغییر کد منبع وب‌سایت خود تغییر دهید. یعنی شما فقط باید تگ‌های هر صفحه را در زمان مورد نیاز ویرایش کنید. سپس این تغییرات با کلیک بر یک دکمه در رابط کاربری GTM شما اجرا می‌شود.

گوگل تگ منیجر چه تفاوتی با گوگل آنالیتیکس دارد؟

گوگل تگ منیجر چه تفاوتی با گوگل آنالیتیکس دارد؟

گوگل تگ منیجر (GTM) و گوگل آنالیتیکس (GA) هر دو محصولات گوگل هستند که محبوبیت زیادی بین وب‌مسترها و دیجیتال مارکترها دارند. برخی افراد گوگل تگ منیجر را با گوگل آنالیتیکس اشتباه می‌گیرند و می‌پرسند بهتر است از کدام یک استفاده کنند؟ پاسخ این است که برای نتیجه‌گیری بهتر در دیجیتال مارکتینگ باید از هر دو این ابزارها استفاده کنید. گوگل تگ منیجر به‌خصوص زمانی که همراه گوگل آنالیتیکس استفاده می‌شود ابزار بسیار مفیدتری خواهد بود.

در عمل GTM و GA هیچ شباهتی از نظر کارکرد و نحوه کار با هم ندارند اما هر دو به‌صورت هماهنگ کار می‌کنند تا ردیابی و گزارش داده‌های در دسترس برای بازاریابی آنلاین را در دسترس کسب‌وکارها قرار دهند. این دو ابزار در کنار هم تجزیه‌ و‌ تحلیل‌های مهمی را برای اندازه‌گیری و بهبود وب‌سایت شما ایجاد می‌کنند.

یکی از تفاوت‌های مهم گوگل تگ منیجر و گوگل آنالیتیکس این است که GTM بیشتر برای ایجاد و استقرار تگ‌ها استفاده می‌شود، درحالیکه کارکرد اصلی Google Analytics بیشتر نظارت داده‌ها و گزارش آن‌ها به مدیران سایت و کارشناسان سئو برای اندازه‌گیری عمیق کمپین‌های دیجیتال و بازاریابی است. 

به‌ زبان ساده Google Analytics مرکز تجزیه‌ و‌ تحلیل داده‌های وب‌سایت است و Google Tag Manager ابزاری برای انتقال این داده‌ها به گوگل آنالیتیکس محسوب می‌شود. یعنی GTM کنترل می‌کند که چه اطلاعاتی به Google Analytics ارسال شود تا تجزیه‌ و‌ تحلیل دقیق‌تری در اختیار مدیر سایت قرار دهد. 

مزایای استفاده از تگ منیجر چیست؟

از آنجایی که گوگل تگ منیجر یک پلت‌فرم و ابزار بازاریابی دیجیتال با امکان استفاده آسان و پوشش کامل انواع تگ‌های بازاریابی است، مزایای زیادی برای کسب‌و‌کار و تیم بازاریابی شما فراهم می‌کند. به‌‌طور کلی شش مزیت اصلی که باعث محبوبیت Google Tag Manager شده است عبارتند از:

۱-به دانش کدنویسی نیاز ندارد

گوگل تگ منیجر به کاربرانی مانند دیجیتال مارکترها اجازه می‌دهد تا بدون دانش گسترده کدنویسی تگ‌ها را پیاده‌سازی کنند. رابط کاربرپسند این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا کد رهگیری GTM را بدون کمک توسعه‌دهندگان وب ویرایش، حذف یا اضافه کنند. 

۲-اجرا و آزمایش ایده‌های جدید بازاریابی آنلاین را ممکن می‌کند

از آنجایی که GTM نیازی به توسعه‌دهنده وب ندارد، این فرصت را برای بازاریابان فراهم می‌کند تا استراتژی‌ها یا ایده‌های مختلف دیجیتال مارکتینگ را آزمایش کنند. این ویژگی انعطاف‌پذیری خوبی را برای اجرای سریع کمپین‌های آزمایشی و بهبود استراتژی‌هایی که با روندهای بازاریابی دیجیتال جدید همسو می‌شوند فراهم می‌کند. 

۳-سرعت بارگذاری صفحات سایت را بیشتر می‌کند

Google Tag Manager طوری تنظیم شده است که تگ‌ها به‌صورت غیرهمزمان فعال شوند. این بدان معناست که هر تگ به‌محض لود شدن، به‌جای اینکه منتظر بارگذاری برچسب‌های قبل از خود باشد، برای اجرا فعال می‌شود. یعنی اگر یک تگ ویژه دارید که احتمالا با سرعت کمتری بارگذاری می‌شود باعث کندی اجرای سایر تگ‌ها نمی‌شود. 

قبل از گوگل تگ منیجر تنها راه برای ردیابی رویدادها، تعریف کد جاوا اسکریپت مخصوص برای هر رویداد بود. بنابراین، برای ردیابی تعداد زیادی از رویدادها، خطوط کد زیادی مورد نیاز بود که سرعت سایت را کاهش می‌داد.

پس سرعت کلی صفحه وب‌سایت با کمک این ابزار افزایش می‌یابد. همان‌طور هم که می‌دانید سرعت سایت به‌عنوان یک فاکتور مهم رتبه‌بندی سایت برای موتورهای جستجو محسوب می‌شود.

۴-همه تگ‌ها را در یک نقطه مدیریت می‌کند

اشاره کردیم که GTM از انواع تگ‌های شخص ثالث مانند فیس‌بوک پیکسل، توییتر، Crazy egg و Hotjar پشتیبانی می‌کند. در حال حاضر می‌توانید بیش از 80 تگ شخص ثالث را با این ابزار مدیریت کنید. مهم‌تر اینکه می‌توانید تمام کدهای رهگیری GTM را به جای ایجاد و مدیریت در پلتفرم‌های مختلف در یک پلت‌فرم واحد کنترل کنید. یعنی تگ منیجر گوگل کل فرآیند استفاده از برچسب‌ها را ساده و بهینه می‌کند و کارایی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. درضمن ایجاد و مشاهده تمام تگ‌های مستقر در یک رابط ساده، احتمال تکرار و خطا را از بین می‌برد.

۵-بررسی و اشکال‌زدایی از تگ‌ها در حالت پیش‌نمایش 

بررسی خطاهای کدهای رهگیری سایت‌ها هرگز آسان نبوده است. اما با تگ منیجر می‌توانید قبل از استقرار برچسب‌ها در وب‌سایت، برچسب خود را در حالت پیش‌نمایش بررسی کنید تا ببینید آیا تگ به‌درستی برای جمع‌آوری داده‌های مورد نظر عمل می‌کند یا خیر. بررسی خطا بسیار مهم است زیرا استقرار اشتباه تگ یا وجود خطا در برچسب‌ها می‌تواند مانع از جمع‌آوری داده‌ها شود. 

۶-امکان دسترسی به نسخه‌های قبلی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر مکانیزم کنترل نسخه است. هنگامی که تگ‌ها یا هر یک از متغیرها را اضافه، حذف یا به‌روز می‌کنید، نسخه جدیدتری از فضای کاری با تنظیمات جدید ایجاد می‌شود. این نسخه حاوی تمام تغییرات اعمال‌شده است. با این حال، می‌توانید هر زمان که خواستید به نسخه قبلی خود برگردید و پیکربندی قبلی را برای استفاده فعلی بازیابی کنید. کنترل نسخه، دست‌کم برای اصلاح و پیاده‌سازی تگ، انعطاف‌پذیری زیادی برای مدیر وب‌سایت فراهم می‌کند.

گوگل تگ منیجر برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

گوگل تگ منیجر از نظر فنی معمولا برای نصب گوگل آنالیتیکس، قرار دادن تگ‌های بازاریابی مورد نیاز در هدر سایت، قرار دادن تگ‌های خاص در صفحات مختلف سایت بدون کدنویسی و تغییر کدها، تاییدیه گوگل سرچ کنسول و انتقال داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط تگ‌ها به گوگل آنالیتیکس و ابزارهای تحلیلی مشابه استفاده می‌شود.

GTM پتانسیل ردیابی حجم بی‌پایانی از فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال را دارد، اما چند مورد کاربردی‌تر وجود دارد که تقریبا همه مشاغل از آن استفاده می‌کنند:

پیگیری محتواهای قابل دانلود‌

بسیاری از کسب‌وکارها فایل‌های PDF یا پادکست‌ و اینفوگرافیک قابل دانلود در وب‌سایت‌های خود ارائه می‌کنند. محتواهایی مثل راهنماها یا کاتالوگ‌ها همیشه بخشی از استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال هستند. اما اگر به داده‌های مربوط به دانلود این محتواها دسترسی نداشته باشید، نمی‌توانید روی موفقیت و موثر بودن استراتژی خود حساب باز کنید.

Google Tag Manager می‌تواند برای ردیابی فایل‌های قابل دانلود و تجزیه‌ و تحلیل عملکرد آن‌ها استفاده ‌شود. هنگامی که بتوانید دانلودها را ردیابی کنید، داده‌های جمع‌آوری‌شده می‌تواند یک بینش عملی برای بهینه‌سازی محتواهای این فایل‌ها به شما بدهد. مثلا می‌توانید محبوب‌ترین یا کم‌دانلودترین محتواهای خود را تعیین و همچنین بررسی کنید که چرا یک فایل بیشتر از بقیه دانلود شده است. 

ردیابی رفتار پیمایش (Scrolling Behavior)

یکی دیگر از کاربردهای استفاده از GTM ردیابی رفتار اسکرول در وب‌سایت و صفحات شماست. درک اینکه کاربران چگونه از وب‌سایت شما بازدید و با محتواها ارتباط برقرار می‌کنند، بینش قابل‌توجهی در مورد فعالیت سایت ارائه می‌دهد.

تگ منیجر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربرانی که وارد سایت‌تان می‌شوند معمولاً با چه بخش‌هایی از سایت و کدام صفحات محتوا تعامل برقرار می‌کنند. می‌توانید بررسی کنید که کدام محتواها کم و بیش برای مخاطبان‌تان قانع‌کننده هستند و با کدام محتواها بازدیدکنندگان معمولاً چرخیدن در سایت را متوقف می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای گوگل تگ منیجر، ردیابی کلیک روی لینک‌ها، به‌ویژه لینک‌هایی است که بازدیدکنندگان هنگام حضور در وب‌سایت شما روی آن‌ها کلیک کرده‌اند. تجزیه‌ و تحلیل رفتار کلیک کردن کاربران اطلاعات ارزشمندی را در مورد حضور بازدیدکننده‌های شما فراهم می‌کند. برای مثال به شما می‌گوید بازدیدکنندگان چگونه از یک صفحه به صفحه دیگر سایت می‌روند. یا کدام CTAهای سایت‌تان منجر به کلیک بیشتر می‌شود.

پیگیری فرم‌های ارسالی 

فرم‌ها جنبه مهمی از وب‌سایت هر کسب‌و‌کار هستند. از فرم ثبت‌نام در خبرنامه و فرم پرسشنامه گرفته تا فرم ثبت‌نام در یک رویداد، هرکدام عملکرد و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. GTM تضمین می‌کند که فرم‌های ارسالی از طرف کاربران سایت به‌طور دقیق ردیابی می‌شوند.

با استفاده از Google Tag Manager برای ردیابی فرم‌ها می‌توانید گزارشی از مشتریان بالقوه که از طریق پر کردن فرم در سایت شما عضو می‌شوند داشته باشید. همچنین با تگ منیجر می‌توانید ROI یک کمپین را براساس تعداد فرم‌های ارسال‌شده اندازه‌گیری کنید.

پیگیری بازدید ویدیوها در سایت

ویدیوها یک استراتژی بازاریابی دیجیتال پرطرفدار هستند که این روزها به‌طور فزاینده‌ای محبوب شده‌اند. با افزایش محتواهای ویدیویی، درک نحوه تعامل کاربران با این نوع محتوا هم ضروری می‌شود. یعنی مهم است به‌عنوان تولیدکننده و منتشرکننده ویدیو بدانید که افراد چگونه این ویدیو را مشاهده کرده‌اند، چند دقیقه از ویدیو را تماشا کرده‌اند و چه زمانی تماشای ویدیو را متوقف کرده‌اند.

این اطلاعات جمع‌آوری‌شده درباره ویدیوها می‌تواند بر استراتژی‌های ویدیویی کسب‌وکارتان تأثیر بگذارد. ممکن است بخواهید بسته به اینکه مخاطب شما چه محتوایی را ترجیح می‌دهد، نحوه تولید ویدیوهای آینده را تغییر دهید. یا مدت زمان و حجم ویدیوها را برای بازدیدکنندگان سایت‌تان ایده‌آل کنید.

عناصر اصلی گوگل تگ منیجر 

Tag Manager از اجزای مختلفی تشکیل شده است. برای جمع‌آوری و ثبت مناسب داده‌ها باید این عناصر را در اکانت تگ منیجر پیکربندی کنیم. به‌طور کلی گوگل تگ منیجر پنج عنصر اصلی دارد:

۱-برچسب‌ها یا همان تگ‌ها (Tag)

برچسب‌ها تکه‌هایی از کد یا پیکسل‌های ردیابی از ابزارهای شخص ثالث هستند. این تگ‌ها به مدیر تگ منیجر می‌گویند که چه کاری انجام دهد. یعنی کدام داده‌ها را چگونه تجزیه‌ و تحلیل کرده و نمایش بدهد. معمولا برچسب‌ها شامل اطلاعاتی می‌شوند که نیاز دارد درباره رفتار کاربران و مشتریان جمع‌آوری کنید؛ مثلا نرخ کلیک روی دکمه خرید، تعداد کلیک‌ها روی لینک تماس با ما، تعداد کلیک روی CTAها یا لینک‌های محتواهای قابل دانلود و حتی مدت زمانی که طول می‌کشد فرم ثبت‌نام سایت شما پر شود.

برخی از تگ‌های رایج در Google Tag Manager عبارتند از:

  • کد رهگیری جهانی گوگل آنالیتیکس یا کد رهگیری GA4
  • تگ تبدیل تبلیغات گوگل (Google Ads Conversion Tag)
  • تگ بازاریابی مجدد تبلیغات گوگل (Google Ads Remarketing Tag)
  • کد پیکسل فیس‌بوک (Facebook Pixel code)
  • کد رهگیری کریزی اگ (Crazyegg tracking code)
  • کد ردیابی (Heatmap ،Hotjar و…)
  • هر کد سفارشی HTML/Javascript دیگر
  • Cookiebot و سایر اسکریپت‌های حفظ حریم خصوصی داده‌های GDPR

حواستان باشد جایگذاری درست این تگ‌ها در سایت و مدیریت‌شان بسیار مهم است. اگر در استفاده از کدهای موردنظر اشتباه کنید ممکن است اطلاعات نادرستی بگیرید و عملا نتیجه‌ای از کار خود نخواهید گرفت.

۲-کانتینرها یا مخزن‌ها (Containers)

کانتینرها مکانی در حساب GTM هستند که تمام تگ‌های تعریف‌شده برای ویژگی وب در آن وجود دارد. یک کانتینر به زبان ساده شبیه جعبه یا کمد اسباب‌بازی است که می‌تواند اسباب‌بازی‌های مختلف زیادی را در خود جای دهد. در واقع مخزن یک مکان مرکزی است که همه برچسب‌ها در آن قرار داده می‌شوند. 

یک حساب Google می‌تواند چندین کانتینر داشته باشد. معمولاً کسب‌وکارها از کانتینرهای مختلف برای ویژگی‌های مختلف وب استفاده می‌کنند. می‌توانید هر تعداد تگ را که می‌خواهید در Container اضافه کنید، اما بهتر است همیشه فقط برچسب‌هایی را اضافه کنید که از نظر جمع‌آوری داده‌ها ضروری هستند. 

۳-تریگرها یا محرک‌ها (Triggers)

محرک‌ها در واقع ردیابی‌کنندگان رویدادها هستند و به Google Tag Manager می‌گویند که چه زمانی، کجا یا چگونه یک تگ را اجرا کند. این تریگر است که به مدیر تگ دستور می‌دهد تا برچسب مربوطه را روی وقوع یک رویداد خاص اجرا کند. بدون تنظیم Trigger، تگ برای جمع‌آوری داده‌ها فعال نمی‌شود. هنگام ایجاد تگ می‌توانید از میان بسیاری از رویدادهای داخلی که در GTM از پیش تعریف شده‌اند، یکی را انتخاب کنید. 

خود تریگرها از دو جزء اصلی رویدادها و فیلترها تشکیل می‌شوند: 

  • رویدادها (Events) اقداماتی مانند مشاهده صفحه، کلیک روی دکمه، پیمایش (اسکرول) صفحه و کلیک روی پیوند هستند که در صفحات اتفاق می‌افتند.
  • فیلترها (Filters) هم دارای سه جزء به‌ نام‌های متغیرها (Variables)، اپراتورها (Operators) و مقادیر (Values) هستند. متغیرها در واقع اطلاعات اضافی هستند که ممکن است GTM برای اجرای تگ و تریگر نیاز داشته باشد. ابتدایی‌ترین نوع متغیری که می‌توانید در GTM ایجاد کنید، شماره UA گوگل آنالیتیکس (شماره شناسه ردیابی) برای یک سایت است.

شما همچنین می‌توانید محرک‌های مسدود‌کننده در GTM تعریف کنید. این کار برای زمانی مفید است که نخواهید تگ در صفحات خاصی فعال شود. البته حواستان باشد که همیشه هنگام اجرای تگ، تریگر مسدودکننده در اولویت قرار خواهد داشت.

۴-متغیرها (Variables)

همان‌طور که گفتیم متغیرها صرفاً محل‌هایی از مقادیری هستند که ارزیابی آن‌ها برای اجرای تریگرِ در نظر گرفته‌شده ضروری است. به‌طور کلی، متغیرها یک مقدار عددی را نشان می‌دهند اما در Tag manager، غیر از مقدار عددی و ثابت می‌توانید مقادیر متنی یا String مانند URL، نام صفحه و غیره را هم مشخص کنید. 

معمولا متغیرها دو نوع دارند: داخلی و سفارشی. متغیرهای داخلی متغیرهای از پیش تعریف‌شده موجود در GTM هستند و متغیرهای سفارشی مقادیری هستند که شما برای محرک خود تعریف می‌کنید. درضمن متغیرهای داخلی برای اپلیکیشن‌ها با متغیرهای وب‌سایت متفاوت هستند.

به‌طور کلی سه‌گانه «متغیرها، اپراتورها و مقادیر» یک قانون برای نحوه عملکرد تگ‌ها ایجاد می‌کند. به این معنی که براساس فیلترها و متغیرهایی که محرک یک تگ را مشخص می‌کنند، این تگ می‌تواند داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای ذخیره و پردازش به گوگل آنالیتیکس ارسال کند. برای مثال اطلاعات مربوط به کلیک روی یک لینک خاص برای کاربرانی که با موبایل صفحه سایت را می‌بینند جمع‌آوری کند.

۵-لایه داده (Data Layer)

Data Layer یک داده جاوا اسکریپت است که اطلاعات صفحه وب را که توسط GTM به آن دسترسی دارد ذخیره می‌کند تا بررسی کند که آیا یک تگ باید اجرا شود یا خیز. داده‌ها در لایه داده به‌صورت پویا از سرور بازخوانی می‌شوند و در قالبی استاندارد ساختار یافته‌اند که به‌راحتی توسط GTM قابل خواندن هستند. هنگامی که قطعه GTM را در سایت قرار می‌دهیم، لایه داده به‌طور خودکار راه‌اندازی می‌شود. 

گوگل تگ منیجر برای بررسی متغیرها و فیلترهای لازم برای اجرای تریگر تگ، به شدت به لایه داده متکی است. پس پیاده‌سازی لایه داده برای ردیابی‌های تخصصی بسیار مهم است.

تگ منیجر چگونه کار می‌کند؟

نحوه عملکرد گوگل تگ منیجر چندان پیچیده نیست. این ابزار شامل یک قطعه کد کانتینری (Container code) است که باید در تمام صفحات وب‌سایت قرار بگیرد. 

کد قرار داده‌شده روی عنوان (Head) یک اسکریپت است و کد روی بدنه (Body) هم یک کد iframe اسکریپت است که به‌عنوان پشتیبان برای کد داخل تگ head عمل می‌کند. کد فریم به‌ ردیابی کاربران غیر جاوا اسکریپت کمک می‌کند؛ به‌این معنی که وقتی کاربر از یک مرورگر یا دستگاه غیر جاوا اسکریپت از سایت بازدید کند، این کد کاربر را ردیابی می‌کند.

پس از قرار دادن کد کانتینر در وب‌سایت یا اپلیکیشن، شما آماده جمع‌آوری داده‌های دیجیتال از وب‌سایت یا اپلیکیشن خود هستید. می‌توانید چندین تگ شخص ثالث متنوع و متفاوت را همزمان در تگ منیجر خود ایجاد و مدیریت کنید. می‌توانید یک تگ سفارشی با کد جاوا اسکریپت هم بنویسید. 

به‌روزرسانی یا حذف تگ در GTM به‌طور هم‌زمان در کد کانتینر قرار داده‌شده در وب‌سایت اعمال می‌شود. همچنین باید متغیر و متحرک مشخصی را برای هر برچسب پیکربندی کنید تا داده‌ها همانطور که در نظر دارید برای ابزارهای تجزیه‌ و‌ تحلیل مثل آنالیتیکس ارسال شوند. 

چگونه تگ منیجر سایت‌مان را راه‌اندازی کنیم؟

حالا که به‌طور کامل با کارکردها و اجزای مختلف تگ منیجر و نحوه عملکرد این ابزار آشنا شدیم، مرحله بعدی یادگیری راه‌اندازی و نحوه استفاده از گوگل تگ منیجر است. 

همان‌طور که بارها در این متن اشاره شد، خوشبختانه آموزش تگ منیجر و استفاده از آن چندان سخت نیست. فقط باید زمانی که مراحل ساخت اکانت گوگل تگ منیجر و نصب آن را انجام می‌دهید دقت کنید تا کدهای تگ سایت شما به درستی در صفحات مختلف اجرا شوند.

پیکربندی گوگل تگ منیجر شامل چند مرحله می‌شود:

برای شروع کار باید یک اکانت گوگل تگ منیجر داشته باشید. متاسفانه احتمالا برای دسترسی به این ابزار با آی‌پی ایران مشکل خواهید داشت. اما نگران نباشید می‌توانید از ابزارها و نرم‌افزارهای تغییر IP استفاده کنید. 

چگونه تگ منیجر سایت‌مان را راه‌اندازی کنیم؟

بعد از اینکه وارد سایت گوگل تگ منیجر شدید، باید روی گزینه Create Account کلیک کنید. سپس مراحل ساخت اکانت را طبق دستورالعملی که به شما نشان می‌دهد انجام دهید. 

راه اندازی گوگل تگ منیجر

بعد از ساخت اکانت باید گوگل تگ منیجر را پیکربندی کنید. در مرحله اول باید نام مخزن (Container) تگ منیجر خود را انتخاب کنید. سپس آدرس سایت‌تان را به این مخزن اضافه کرده و روی دکمه Create کلیک کنید. خود کارشناسان گوگل می‌گویند بهتر است هر مخزن یک اکانت جداگانه داشته باشد، اما شما می‌توانید چند مخزن GTM را هم در یک اکانت GTM واحد مدیریت کنید.

برای ادامه کار لازم است تا قوانین و شرایط استفاده گوگل از این ابزار را قبول کنید. با کلیک روی Yes و پذیرش این قوانین و شرایط وارد محیط کاربری تگ منیجر می‌شوید.

محیط کاربری تگ منیجر

در مرحله آخر می‌توانید تگ‌ها و برچسب‌های موردنظرتان را ببینید و در سایت یا اپلیکیشن‌تان قرار دهید. از تگ‌های جاوا اسکریپت شروع کنید. این تگ‌ها معمولا باید در تمام صفحات سایت شما قرار داده شوند. سپس کدهای HTML iframe را برای صفحات مورد نظر جایگذاری کنید. 

نکته مهم اینکه اگر از جاوا اسکریپت استفاده نمی‌کنید، این تگ‌ها را حتما باید بعد از تگ ابتدایی بگذارید. در ضمن برای تگ‌های ویژه اپلیکیشن چه اندروید یا iOS باید مشخص کنید که از Firebase SDK یا Legacy SDK استفاده می‌کنید.

وقتی تمام این کارها را انجام دادید برای ثبت نهایی فضای کاری تگ منیجر سایت روی دکمه Publish کلیک کنید.

GTM

جمع‌بندی

گوگل تگ منیجر ابزار قدرتمندی است که روی یک پلتفرم متمرکز و با کاربری آسان ارائه شده است. این ابزار به دیجیتال مارکترها این امکان را می‌دهد تا از روندهای بازاریابی دیجیتال خود مطلع شوند و همزمان سرعت وب‌سایت را هم بهبود دهند.

GTM داده‌های قابل‌توجهی را برای بهبود کارایی و عملکرد وب‌سایت شما جمع‌آوری می‌کند. داده‌هایی شامل ردیابی فایل‌های قابل دانلود سایت، نحوه گشت‌زنی و اسکرول کاربران در سایت یا بررسی تعداد کلیک روی لینک‌ها، ارسال فرم، مشاهده محتواهای ویدیویی و موارد دیگر. در واقع این پلتفرم به کاربر توانایی اندازه‌گیری، تجزیه‌ و‌ تحلیل و ایجاد گام‌های عملی برای بهبود عملکرد بازاریابی و وب‌سایت را می‌دهد!

اگر همچنان درباره فرآیند تنظیم برچسب‌های Google، ادغام تگ منیجر با سایر ابزارها و… اطلاعات بیشتری نیاز دارید می‌توانید در بوت کمپ آموزش ابزارهای مارکتینگی گوگل رهنما کالج شرکت کنید.

منبع
infidigit

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا