دیجیتال مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی چیست؟ + تکنیک‌ها

تقریبا همه ما با تبلیغات ایمیلی آشنا هستیم. کیست که ماهانه دست‌کم دو سه ایمیل تبلیغاتی از شرکت‌ها و برندهای مختلف دریافت نکند؟ مخصوصا این روزها که بیشتر آنلاین خرید می‌کنیم و در فروشگاه‌های اینترنتی مختلف عضو می‌شویم، بیشتر هم ایمیل‌ تبلیغاتی دریافت می‌کنیم. اما بازاریابی ایمیلی فقط ارسال یک ایمیل برای فروش بیشتر نیست. متاسفانه خیلی‌وقت‌ها ناآشنایی با قواعد و قوانین ایمیل مارکتینگ باعث می‌شود مخاطبان ایمیل‌های تبلیغاتی آن‌ها را نخوانده حذف کنند. با این‌حال ایمیل مارکتینگ اگر به درستی انجام شود، می‌تواند موفقیت بزرگی برای کسب‌وکار شما فراهم کند. اگر می‌خواهید در استراتژی دیجیتال مارکتینگ خود، یک کمپین بازاریابی ایمیلی برای کسب‌وکار خود طراحی و اجرا کنید، در این مقاله می‌توانید انواع روش‌های بازاریابی ایمیلی و همچنین ترفندهای ضروری برای نوشتن یک متن ایمیل مارکتینگ خوب را یاد بگیرید. 

ایمیل مارکتینگ چیست؟

ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یا بازاریابی ایمیلی، شکلی از بازاریابی دیجیتال است که می‌تواند مشتریان لیست ایمیل شما را از محصولات جدید، تخفیف‌ها و سایر خدمات کسب‌وکارتان آگاه کند. در واقع ایمیل مارکتینگ یک کانال بازاریابی مستقیم است که به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهد محصولات جدید، فروش‌های ویژه و به‌روزرسانی‌های خدمات‌شان را با مشتریان ثبت‌شده در لیست تماس خود به اشتراک بگذارند. شما همچنین می‌توانید اطلاعات آموزشی، کوپن‌های تخفیف، تبلیغات ایونت‌ها و سایر محتوای جذاب را برای مخاطبان‌تان ارسال کنید. 

البته تبلیغات ایمیلی صرفا ارسال پیام‌های تبلیغاتی به تعداد انبوه برای گروه‌های مختلف مردم نیست. ایمیل مارکتینگ مدرن از ارسال نامه‌های انبوه یکسان فاصله گرفته است و به‌جای آن بر رضایت، تقسیم‌بندی و شخصی‌سازی تمرکز دارد. ممکن است این کار وقت‌گیر به‌نظر برسد، اما اتوماسیون بازاریابی بیشتر کارهای سنگین را برای شما انجام می‌دهد. 

چرا بازاریابی ایمیلی مهم است؟

ایمیل یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطات دیجیتال است، اما با وجود انواع کانال‌های ارتباطی مدرن دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی و… هنوز یکی از موثرترین استراتژی‌های بازاریابی دیجیتالی محسوب می‌شود. اگر همین الان صندوق ایمیل خود را باز کنید، به‌احتمال زیاد حداقل نیمی از پیام‌های صندوق اینباکس شما ایمیل تبلیغاتی هستند. اما چرا بازاریابی ایمیلی همچنان موثر است؟

در ایمیل مارکتینگ امکان شخصی‌سازی دارید

کمپین‌های بازاریابی ایمیلی را می‌توان به میزان بیشتری نسبت به کمپین‌های موجود در رسانه‌های اجتماعی شخصی‌سازی کرد. در بازاریابی ایمیلی شما گروه‌های مخاطبان خود را تقسیم‌بندی می‌کنید، یا می‌توانید از نام مشترکین در موضوع ایمیل و محتوای آن استفاده کنید. بنابراین پیام ایده‌آل را متناسب با هر مصرف‌کننده ارسال خواهید کرد. 

به‌عنوان مثال، فرض کنید شما یک فروشگاه کفش آنلاین دارید. در این فروشگاه پوتین، کفش‌های تخت، کفش‌های پاشنه‌دار، صندل، کتانی، کفش راحتی و ده‌ها نوع کفش دیگر می‌فروشید. در کمپین‌های ایمیل مارکتینگ خود می‌توانید براساس اطلاعاتی که از مشتریان قبلی و مخاطبان فروشگاه اینترنتی خود دارید براساس نیاز و سلایق آن‌ها ایمیل‌های معرفی کفش‌های مختلف را برایشان ارسال کنید. 

یا می‌توانید پیشنهادات ویژه برای تولد مشترکین برایشان بفرستید. هر زمان هم که بازدیدکننده کالایی را به سبد خرید خود اضافه می‌کند، اما آن را بررسی نمی‌کند، می‌توانید مثلا یک نظرسنجی درباره چرایی عدم تکمیل خرید برایش ایمیل کنید.

هزینه زیادی برای اجرای کمپین بازاریابی ایمیلی نیاز نیست

هزینه‌های انجام ایمیل مارکتینگ به‌طور قابل‌توجهی کمتر از سایر کانال‌های بازاریابی است. برای شروع یک کمپین ایمیل مارکتینگ نیازی نیست حتی یک ریال خرج کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک حساب ایمیل رایگان و یک فرم در وب‌سایت‌تان برای جمع‌آوری آدرس‌های ایمیل است. البته احتمالا همانطور که لیست ایمیل‌تان گسترده‌تر می‌شود، ممکن است مجبور شوید هزینه کمی برای استفاده از ابزارهای ویژه ارسال ایمیل گروهی بپردازید. پس به‌خصوص با توجه به دسترسی و نرخ تبدیل مرتبط با بازاریابی ایمیلی واقعا گزینه مناسبی برای دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود.

در بازاریابی با ایمیل دسترسی مستقیم به مشتری دارید

در نهایت، چیزی که بازاریابی ایمیلی را بسیار قدرتمند و پرسود می‌کند این است که به شما امکان دسترسی مستقیم و فردی به صندوق ورودی مخاطبانتان را می‌دهد. در واقع ایمیل مارکتینگ نوعی ارتباط یک‌به‌یک کسب‌وکارها و مشتریان‌شان است. مردم این روزها به هرکسی اجازه ورود به صندوق ورودی ایمیل خود را نمی‌دهند. معمولا فقط برندهای مورد علاقه‌ افراد می‌توانند برایشان ایمیل‌های تبلیغاتی ارسال کنند و این برگ‌ برنده این نوع بازاریابی است. برای همین هم یک ایمیل بازاریابی شخصی در صندوق ورودی ایمیل مخاطبان، از یک پست در رسانه شبکه‌های اجتماعی که احتمالا نمی‌توانید مطمئن باشید که آیا مخاطبان‌تان واقعاً پیام شما را می‌بینند یا نه، تأثیرگذارتر خواهد بود. 

مزایای بازاریابی ایمیلی

همان‌طور که دیدیم ایمیل مارکتینگ همچنان یکی از استراتژی‌های قدرتمند در دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شود. به‌طور کلی شما می‌توانید از بازاریابی ایمیلی برای دستیابی به مزایای زیر استفاده کنید:

  • توسعه روابط با مشتریان
  • افزایش فروش از طریق تبلیغات استراتژیک
  • ماندگار شدن برندتان در ذهن مشتریان از طریق مدام در معرض دید بودن
  • افزایش خریدهای مشتریان فعلی
  • افزایش وفاداری به برندتان

علاوه بر همه این‌ها، بازاریابی ایمیلی بازگشت سرمایه (ROI) بالایی دارد. برخی از کارشناسان بازگشت سرمایه بازاریابی ایمیلی را تا ۱۲۲ درصد هم تخمین می‌زنند. یعنی چهار برابر بیشتر از سایر کانال‌های بازاریابی. به همین دلیل داشتن استراتژی کلی دیجیتال مارکتینگ که شامل ایمیل مارکتینگ هم بشود برای همه کسب‌و‌کارها به‌ویژه مشاغل کوچک ضروری است.

انواع ایمیل بازاریابی کدامند؟

انواع ایمیل بازاریابی کدامند؟

انواع مختلفی از ایمیل‌های بازاریابی وجود دارد. هرکدام از این ایمیل‌ها هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند و مسیر متفاوتی را برای تعامل با مخاطبان خود در نظر می‌گیرند. بنابراین قبل از شروع کمپین ایمیلی خود باید تصمیم بگیرید به چه هدفی می‌خواهید برسید. اهداف شما به‌عنوان شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI شناخته می‌شوند. معمولا می‌توانید KPIهای خود را براساس رفتارهایی که می‌خواهید مشترکان ایمیل‌تان نشان دهند تعیین ‌کنید. پس از تنظیم KPIها و اهداف بازاریابی ایمیلی، باید محتوایی برای ایمیل‌تان ایجاد کنید که مشتریان را به سمت رفتار دلخواه ترغیب کند. 

محتوا و متن ایمیل مارکتینگ به‌طور کلی در گروه‌های زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

ایمیل‌های خوش‌آمدگویی

این نوع ایمیل از کاربران تازه عضو‌شده در سایت (مشتری جدید بالقوه) استقبال می‌کند و آن‌ها را تشویق می‌کند تا در مورد محصول یا خدمات شما اطلاعات بیشتری کسب کنند. معمولا هم یک جایزه یا پاداش در این ایمیل‌ها به مشتری ارائه می‌شود. 

ایمیل‌های تبلیغاتی

کمپین‌های ایمیل مارکتینگ برای تبلیغ پیشنهادات ویژه، معرفی محصولات جدید، ارائه محتوایی مانند کتاب‌های الکترونیکی و وبینارها استفاده می‌شود. این کمپین‌ها می‌توانند شامل ۳ تا ۱۰ ایمیل باشد که طی چند روز یا چند هفته ارسال می‌شوند. این نوع ایمیل‌ها معمولاً عمومی هستند و برای مخاطبان زیادی ارسال می‌شوند. 

فراموش نکنید که ایمیل‌های تبلیغاتی باید حتما یک فراخوان برای اقدام (CTA) واضح داشته باشند. CTA در واقع همان اقدام خاصی است که می‌خواهید خواننده بعد از باز کردن ایمیل و خواندن محتوای آن انجام دهد. مثلا بازدید از یک صفحه خاص در وب‌سایت شما یا استفاده از یک کوپن تخفیف برای خرید.

ایمیل‌های خبرنامه

یک خبرنامه همانطور که از نامش پیداست، اخبار مربوط به کسب‌وکار شما را به اشتراک می‌گذارد، مثلا قابلیت‌های محصول جدید یا ارائه یک خدمات تازه. این دسته از ایمیل‌ها همچنین می‌توانند شامل مقالات، پست‌های وبلاگ‌ و نظرات مشتریان هم باشند. به‌ زبان ساده، ایمیل خبرنامه فرصتی است برای به اشتراک گذاشتن بینش، افکار، نکات مربوط به کسب‌وکارتان و هر چیزی که دانستن آن برای مخاطبان شما ارزش داشته باشد.

خبرنامه‌هایی که در فواصل زمانی منظم ارسال می‌شوند (هفتگی، دو هفته یکبار، ماهانه) به حفظ تعامل و ارتباط با مشترکین ایمیل شما کمک می‌کنند. اینجا هم معمولاً فراخوان برای اقدام (CTA) برای تشویق خواننده به انجام کاری در متن ایمیل گنجانده می‌شود. مثل دعوت به خواندن یک پست وبلاگ جدید یا بررسی یک محصول جدید.

ایمیل‌های اطلاعاتی

این گروه ایمیل‌ها بیشتر شامل اطلاعیه‌ها مثل عرضه محصولات جدید، تغییرات در خدمات و غیره می‌شوند. در واقع راهی هستند برای اطلاع‌رسانی به مشتریان درباره خدمات و محصولات و هرآنچه که به مشتری و کسب‌وکار شما مربوط می‌شود.

خیلی وقت‌ها این ایمیل‌ها برای ارسال پیام‌های مهم مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثلا اگر مشکلی در وب‌سایت شما وجود دارد، یا تاخیر در ارسال سفارش مشتری یا قطع بودن سیستم/نرم‌افزار مربوط به کارتان به‌وجود آمده است، اطلاع‌رسانی به مخاطبین خود از طریق ایمیل بهترین راه برای حفظ ارتباط است. این راه ایمن و فوری است و می‌تواند با لحن رسمی و درعین حال دوستانه حتی مهم‌ترین چالش‌ها را برایتان حل کند.

ایمیل‌های تعامل مجدد

یکی دیگر از انواع مهم ایمیل بازاریابی، ایمیل تعامل مجدد است. همانطور که از نامش هم مشخص است، ایمیل‌های تعامل مجدد معمولا برای مشتریان یا مشترکینی ارسال می‌شود که اخیراً فعال نبوده‌اند و از سایت شما بازدید نکرده‌اند.

ایمیل‌های تقویت‌کننده لید (سرنخ)

این نوع ایمیل‌ها، مخاطبان خاصی را هدف قرار می‌دهد تا در نهایت آن‌ها را تبدیل به خریدار کند. به‌طور معمول، ایمیل‌های تقویت‌کننده سرنخ روی گروه مشخصی از لیست مخاطبان ایمیلی متمرکز می‌شوند که به یک محصول یا خدمات خاص علاقه دارند. یعنی ایمیل‌هایی که اطلاعات بیشتر یا تبلیغات مرتبط به علاقه‌مندی آن‌ها را برایشان ارسال می‌کنند. هدف این ایمیل‌ها این است که کاربران را از مرحله بررسی به مرحله خرید سوق بدهند.

ایمیل‌های تایید (Confirmation emails)

کسانی که اخیراً برای ایمیل‌ها یا خبرنامه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند، یا برای اولین بار کالایی را آنلاین خریداری کرده‌اند، ممکن است یک ایمیل تأیید دریافت کنند. با این کار آن‌ها خیالشان راحت می‌شود که اطلاعات‌شان دریافت شده و در لیست دریافت اطلاعات قرار دارند یا خریدشان ثبت شده است. 

پس معمولا متن این ایمیل‌ها به کاربران اطلاع می‌دهد که سفارش خرید آن‌ها دریافت شده یا ثبت‌نام آن‌ها موفقیت‌آمیز بوده است و می‌توانند به‌عنوان مشترک سایت از مزایای مربوطه استفاده کنند.

ایمیل‌های نظرسنجی

دریافت بازخورد از مشتریان یکی از بهترین ابزارها برای کسب‌و‌کار شماست. ارسال ایمیل‌های نظرسنجی به مشتریان شما نشان می‌دهد که برای نظر آن‌ها ارزش قائل هستید و می‌خواهید محصول یا خدماتی ارائه دهید که مشتریان‌تان از آن لذت ببرند و تجربه خوبی از استفاده‌اش داشته باشند.

ایمیل‌های بازاریابی فصلی و مناسبتی

بسیاری از شرکت‌ها از فصل تعطیلات یا مناسبت‌های خاص استفاده می‌کنند تا با مشتریان فعلی و مشتریان احتمالی خود اطلاعاتی در مورد فروش‌ و حراجی‌های احتمالی رد و بدل کنند. معمولا هم متن این ایمیل‌ها با مناسب‌هایی مانند عید نوروز، روز ولنتاین، روز مادر و روز پدر گره خورده‌اند.

چگونه بازاریابی ایمیلی انجام دهیم؟

به‌طور خلاصه برای راه‌اندازی کمپین بازاریابی ایمیلی اولین قدم این است که لیست ایمیل خود را بر اساس جمعیت هدف یا اقدامات مشترک تقسیم کنید. در مرحله بعد، یک ایمیل یا یک سری ایمیل ایجاد کنید که برای ترغیب مشتریان به انجام کاری (هدف شما) طراحی شد‌ه‌اند. در نهایت، از سرویس ارائه‌دهنده خدمات ایمیل (ESP) خود برای ارسال ایمیل و نظارت بر کمپین به صورت خودکار استفاده کنید.

پس اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر به سه عنصر ضروری نیاز دارد:

۱-فهرست ایمیل

لیست ایمیل پایگاه داده‌ای از مشترکینی است که با دریافت ایمیل از شما موافقت کرده‌اند و شما اجازه ارسال ایمیل به آن‌ها را دارید. برای ایجاد کمپین‌های تبلیغات ایمیلی موفق، به یک لیست ایمیل فعال و به‌روز نیاز دارید. در بخش‌های بعدی راه‌های مختلف دریافت لیست ایمیل برای بازاریابی را با هم مرور می‌کنیم.

۲-سرویس ارائه‌دهنده خدمات ایمیل

ارائه‌دهنده خدمات ایمیل (ESP) که به‌عنوان پلت‌فرم بازاریابی ایمیلی نیز شناخته می‌شود، نرم‌افزاری است که به مدیریت لیست ایمیل شما کمک می‌کند. همچنین طراحی و اجرای کمپین‌های ایمیل خودکار را برای بازاریابی ایمیلی انجام می‌دهد.

شاید بپرسید آیا نمی‌توانیم فقط با سرویس‌های ایمیل عمومی مثل Gmail، Outlook، Yahoo ایمیل‌های بازاریابی ارسال کنیم؟ آیا واقعاً باید برای داشتن یک سرویس ایمیل مارکتینگ پول پرداخت کنیم؟ بله، از نظر فنی، ارسال ایمیل انبوه با جی‌میل یا یاهو و اوت‌لوک امکان‌پذیر است. منتها احتمالا با محدودیت پهنای باند ایمیل، طراحی ایمیل و مهم‌تر از آن، مشکل در تحویل ایمیل‌ها مواجه خواهید شد.

درضمن ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) مانند Gmail، Outlook، Yahoo و غیره برای استفاده شخصی طراحی شده‌اند و برای ارسال ایمیل‌های انبوه مناسب نیستند. بنابراین هنگامی که یک تبلیغات ایمیلی از یک ISP ارسال می‌شود، به راحتی توسط فیلترهای هرزنامه علامت‌گذاری می‌شود و حتی اکانت ایمیل شما می‌تواند به دلیل فعالیت مشکوک غیرفعال شود.

مهم‌تر از همه اینکه استفاده از ESP همچنین به شما امکان می‌دهد زمانی که مخاطبان شما اقدامات خاصی را انجام می‌دهند، سرویس‌های خودکار ایجاد کنید؛ مانند ارسال ایمیلِ یادآوریِ تکمیل خرید، اگر کاربر موردی را به سبد خرید خود اضافه کند و تسویه‌حساب نکند. این محرک‌ها شما را قادر می‌سازند تا تعاملات با مشتریان‌تان را شخصی‌سازی کنید و فروش و نرخ تبدیل‌تان را بالا ببرید.

برخی از سرویس‌های ایمیل مارکتینگ ایرانی عبارتند از:

  • سرویس ایمیل مارکتینگ میل‌ چی
  • سرویس ایمیل مارکتینگ پاکت
  • سرویس ایمیل مارکتینگ ایمیل ایران
  • سرویس ایمیل مارکتینگ میل تاز
  • سرویس ایمیل مارکتینگ نجوا
  • سرویس ایمیل مارکتینگ آونگ
  • سرویس ایمیل مارکتینگ میلزیلا

با وجود صدها ESP در بازار، انتخاب ارائه‌دهنده خدمات ایمیل احتمالا سخت باشد. شما باید تصمیم بگیرید که کدام گزینه برای کسب‌و‌کارتان مناسب‌تر است. بهتر است برای محدود کردن گزینه‌هایتان ببینید بودجه‌تان برای بازاریابی ایمیلی چقدر است و قصد دارید چه نوع ایمیل‌هایی و هر چندوقت یکبار ارسال کنید؟ اینکه چقدر در طراحی ایمیل مهارت دارید نیز مهم است. اگر کاملا مبتدی هستید، باید یک سرویس ایمیل دارای ویرایشگر آسان بگیرید و اگر می‌خواهید ایمیل‌هایتان را با کدنویسی طراحی کنید، به ویرایشگر HTML نیاز خواهید داشت. 

در یک کلام، بسته به نیاز حال و آینده بازار کار خود، حجم ایمیل مورد نیاز (یعنی تعداد ایمیل‌های ارسالی) و مشتریانی که با آن‌ها سروکار دارید، ابزارها و امکانات سرویس ایمیل از جمله اتوماسیون بازاریابی ایمیلی یا قابلیت بخش‌بندی لیست مخاطبین را انتخاب کنید.

۳-هدف‌گذاری برای بازاریابی ایمیلی و بررسی عملکرد آن

تبلیغات ایمیلی می‌تواند به شما در دستیابی به اهداف مختلف تجاری مثل فروش بیشتر، افزایش آگاهی از برند برای مخاطبان، تولید مشتریان بالقوه، درگیر نگه‌داشتن مشتریان قدیمی، افزایش وفاداری مشتریان و… کمک کند. همان‌طور که گفته شد متن ایمیل مارکتینگ برای هرکدام از این اهداف می‌تواند متفاوت باشد. 

در نهایت موفقیت کمپین شما به چیزی بیش از ارسال ایمیل به مشترکین نیاز دارد. برای درک اینکه کدام استراتژی‌ها موثر هستند، باید عملکرد کمپین‌های خود را پیگیری کنید. این به‌معنای تعریف و ردیابی شاخص‌های عملکرد کلیدی مناسب (KPI) است.

شما باید برای تجزیه‌ و تحلیل میزان موفقیت ایمیل مارکتینگ خود، KPIهای مناسب را تعریف و ردیابی کنید. بسته به اهداف‌تان، KPI‌ شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نرخ ترافیک
  • نرخ کلیک
  • نرخ خرید در حراجی
  • نرخ ترافیک وبلاگ
  • نرخ لغو اشتراک

می‌توانید از نرم‌افزارهای آشنا برای ردیابی معیارهای ایمیل خود نیز استفاده کنید. Google Analytics یک انتخاب راحت و رایگان برای ترکینگ ایمیل‌ها ارائه می‌دهد. فقط کافی‌ست تا ایمیل را به‌عنوان منبع ترافیک تنظیم کنید. سپس در گزارش‌های آنالیتیکس سایت خود خواهید دید که از ایمیل‌هایی که ارسال می‌کنید چقدر ترافیک دریافت می‌کنید.

گوگل آنالیتیکس از چندین روش ارجاع استفاده می‌کند تا به شما در درک میزان موفقیت بازاریابی ایمیلی‌تان کمک کند. مهمترین داده‌هایی که این پلت‌فرم درباره تبلیغات ایمیلی‌تان به شما می‌گوید این است که آیا ایمیل شما آخرین تعامل با برند شما قبل از خرید محصول توسط مشتری بوده است یا خیر.

همچنین تعاملاتی را که در روزها یا هفته‌های منتهی به خرید اتفاق افتاده است را نیز اندازه‌گیری می‌کند. پس اگر ایمیل یکی از آخرین تعاملات یا آخرین کلیک غیرمستقیم باشد، ایمیل را به‌عنوان یکی از لینک‌های ارتباطی منجر به خرید ثبت می‌کند. 

حواستان هم باشد برای اجرای یک کمپین بازاریابی ایمیلی موثر، لیست ایمیل، ESP و اهداف شما باید همسو باشند

نحوه دریافت لیست ایمیل برای بازاریابی

کمپین‌های ایمیلی بدون اینکه مخاطبی را برای ارسال ایمیل داشته باشید، حتی شروع هم نمی‌شوند. پس اولین قدم شما این است که فهرستی از مشترکین درگیر و فعال برای کسب‌وکار خود ایجاد کنید. اما چگونه می‌توانید در وهله اول فهرستی از مخاطبان جمع‌آوری کنید تا به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بازاریابی اینترنتی خود به آن‌ها ایمیل ارسال کنید؟ خوشبختانه راه‌های زیادی برای ایجاد لیست ایمیل وجود دارد. 

همیشه بهترین شیوه‌های بازاریابی، به رفتار درست با مشتریان مربوط می‌شود. اینجا هم شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط کسب‌وکار و نوع مخاطبان‌تان یکی از استراتژی‌های فهرست‌سازی زیر را انتخاب کنید:

  • ارائه کوپن تخفیف: یکی از ساده‌ترین راه‌ها این است که در ازای دریافت آدرس‌ ایمیل‌ مشتری، چیزی به او هدیه بدهید، مانند یک کوپن تخفیف. معمولا پیشنهادها و تخفیف‌های ویژه راهی عالی برای جذب افراد به لیست مخاطبان شما هستند. مثلا با عضویت در خبرنامه سایت‌تان، ۱۰ درصد تخفیف برای اولین سفارش دریافت خواهند کرد.
  • قرار دادن یک محتوای باارزش قابل دانلود: در این روش بازدیدکنندگان در ازای پیوستن به لیست خبرنامه شما محتوای ارزشمندی دریافت می‌کنند. پس قطعا یک بازی برد-برد برای شما و مخاطبان‌تان خواهد بود. برای مثال گزارش‌ها، چک‌لیست‌ها یا اینفوگرافیک‌ها یک گزینه عالی برای این کار هستند.
  • میزبانی یک وبینار یا ایونت اینترنتی: می‌توانید یک ایونت اینترنتی مثل لایو اینستاگرامی یا یک وبینار درباره موضوعات مورد علاقه برای مخاطبان هدف خود برگزار کنید و قبل از اجرای برنامه برای شرکت در وبینار از آن‌ها آدرس ایمیل‌شان را دریافت کنید.

ایجاد یک لیست ایمیل ممکن است خیلی زمان‌گیر باشد، به‌خصوص زمانی که تازه شروع به کار کرده‌اید. شاید خرید یک لیست به‌عنوان میانبر وسوسه‌انگیز به نظر برسد، اما خرید یک لیست کسب‌و‌کار شما را در معرض خطر قرار می‌دهد زیرا:

  1. ارسال ایمیل‌های ناخواسته و ذخیره داده‌های افراد در CRM شما بدون رضایت براساس سیاست‌های بسیاری از شرکت‌های بازاریابی ایمیلی غیرقانونی است.
  2. افراد به احتمال زیاد ایمیل‌های ناخواسته را به‌عنوان هرزنامه شناسایی می‌کنند. یعنی اعتبار شما به‌عنوان فرستنده زیر سوال می‌رود و احتمالاً کسب‌وکارتان را در فهرست بلاک‌های ایمیل قرار می‌گیرد.
  3. بیشتر شرکت‌های خدمات ایمیل مارکتینگ از همکاری با شما امتناع می‌کنند زیرا لیست‌های خریداری‌شده می‌تواند به قابلیت تحویل سایر کاربران در آدرس‌های IP مشترک آسیب برساند.

پس هرگز و هرگز لیست ایمیل نخرید. اصولا هرکسی که در لیست ایمیل شما قرار دارد باید مجوز صریح خود را به دریافت ایمیل داده باشد. یعنی وقتی آدرس ایمیل خود را در فرم ثبت‌نام ایمیل در وبلاگ، وب‌سایت، صفحات لندینگ، شبکه‌های اجتماعی یا هر جای دیگری وارد کرده‌اند، با دریافت ایمیل از شما موافقت کرده‌ باشند. 

در عوض برای رشد ارگانیک لیست ایمیل خود می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • فرم‌های ثبت‌نام را به وب‌سایت خود اضافه کنید. مثلا ایجاد یک فرم پاپ‌آپ در وب‌سایت شما می‌تواند ایده خوبی باشد. فقط مطمئن شوید که برای کاربر خیلی اذیت‌کننده نباشد و این فرم‌ها استفاده راحت و سریع او از سایت شما را بیش از حد مختل نکنند.
  • گزینه ثبت‌نام را به‌عنوان بخشی از فرآیند پروسه خرید آنلاین مشتری و تکمیل سفارش قرار دهید.
  • فرم اشتراک ایمیل خود را در مکان‌های قابل مشاهده در صفحات سایت‌تان قرار دهید. یعنی جایی که کاربران و بازدیدکنندگان از سایت شما قطعا آن را خواهند دید. 
  • با قرار دادن لینک در بیو یا پست‌های خود، فرم‌های اشتراک را در رسانه‌های اجتماعی نیز در دسترس مخاطبان بگذارید.

با انجام ترفندهای امن برای ایجاد لیست ایمیل مارکتینگ می‌توانید بعد از مدتی یک لیست قابل اطمینان و کاربردی از آدرس ایمیل مشتریان‌‌تان داشته باشید. 

چگونه یک ایمیل بازاریابی بنویسیم؟

متن ایمیل مارکتینگ باید به مخاطب یک ارزش ارائه دهد. یعنی محتوای ایمیل‌ها موضوعاتی داشته باشد که مخاطبان شما به آن علاقه دارند و حتی برایش جستجو می‌کنند. در ضمن مهم است که لحن متن‌ها با کلیت شخصیت برند و کسب‌وکارتان هماهنگ باشد.

با رعایت چند نکته ساده اما کاربردی می‌توانید یک ایمیل متقاعد‌کننده و جذاب برای ایمیل مارکتینگ بنویسید:

۱-عنوان جذاب و خوانا برای ایمیل انتخاب کنید

عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر کمپین بازاریابی ایمیلی است. فقط همین چند کلمه در عنوان ایمیل می‌تواند تعیین کند که آیا ایمیل شما خوانده می‌شود یا خیر. مخصوصا که صندوق ورودی مخاطبان شما احتمالا این روزها، از تبلیغات ایمیلی پر است. پس حتما باید برای خوانده شدن متمایز باشید. در ضمن موضوع نامناسب می‌تواند باعث شود ایمیل شما در پوشه اسپم قرار گیرد. 

بهتر است عنوان ایمیل خود را نهایتا ۵۰ کاراکتر نگه دارید و در ضمن جالب‌ترین پیشنهاد خود را در آن برجسته کنید. در عنوان ایمیل خود از کلمات کلیدی استفاده کنید و تا حد امکان متن آن را منفعت‌محور کنید. از خودتان بپرسید مخاطب من از من چه توقعی دارد؟ قرار است چطور با محصولات و خدماتم کمکش کنم؟ سپس دقیقا آنچه مخاطب نیاز دارد را در عنوان جای دهید.

از عباراتی که ممکن است باعث ایجاد فیلترهای هرزنامه شوند (مانند تخفیف، رایگان، معامله، پاداش نقدی و غیره) در عنوان ایمیل استفاده نکنید. در عوض کلماتی را در عنوان به‌کار ببرید که باعث می‌شوند خواننده احساس کند بخشی از یک باشگاه یا انجمن است. مثلا کلمات «رهنما کالجی‌ها» و «اعضای کانون رهنما کالج».

۲-نام فرستنده را بهینه کنید

وقتی یک ایمیل دریافت می‌کنید، اولین چیزی که به آن نگاه می‌کنید چیست؟ اینکه چه کسی ایمیل را برای شما فرستاده است. در واقع نام فرستنده ناخودآگاه برای گیرنده مشخص می‌کند آیا ایمیلی که دریافت کرده یک محتوای واقعی است یا یک هرزنامه و اسپم.

بهترین راه برای تقویت اعتماد مخاطب به ایمیل‌های تبلیغاتی این است که نام تجاری خود را در نام فرستنده بگنجانید. چندین راه برای نوشتن نام فرستنده در یک ایمیل تبلیغاتی وجود دارد:

  • نام شرکت/ برند/ خبرنامه به‌تنهایی
  • ترکیبی از نام تجاری و نام کوچک مالک کسب‌وکار (مثلاً سعادتی از رهنما کالج)
  • نام فرستنده متمایز برای متمایز کردن انواع خاصی از محتوای ایمیل (مانند اخبار دوره‌های جدید رهنما کالج)

درضمن برای اینکه به‌راحتی در اینباکس شناسایی شوید، از یک نام و آدرس فرستنده در همه کمپین‌ها استفاده کنید. همچنین از آدرس‌های ایمیلی که ممکن است دیگر به آن‌ها وارد نمی‌شوید و به مخاطبان پاسخ نمی‌دهید خودداری کنید. این آدرس‌ها اعتماد به برند شما را کاهش می‌دهند و مانع از تعامل مشترکین با شما می‌شوند.

۳-پیش‌هدر و پیش‌نمایش متن ایمیل را بهینه کنید

پیش‌هدر ایمیل (یا متن پیش‌نمایش) قطعه‌ای از متن است که بعد از خط موضوع ایمیل، برای مشتریان به‌ویژه در دستگاه‌های تلفن همراه ظاهر می‌شود. در واقع پیش‌هدر یک گزینه ارزشمند برای تکمیل عنوان موضوع ایمیل است. عنوان و پیش‌‌نمایش ایمیل باید با هم همخوانی داشته باشند تا داستانی را برای خواننده شروع کنند. یک پیش‌نمایش خوب می‌تواند به‌میزان قابل‌توجهی نرخ باز شدن ایمیل‌های شما را افزایش دهد.

پیش‌نمایش ایمیل شما معمولا می‌تواند حداکثر ۱۴۰ کاراکتر (وابسته به سرویس گیرنده ایمیل) باشد. اما باید حس کنجکاوی کافی را در مخاطب القا کند تا خواننده بخواهد ایمیل را باز کند و بیشتر بخواند. مطمئن شوید که کاربران می‌توانند در پیش‌نمایش ببینند ایمیل درباره چیست و حتما دلیلی برای باز کردن این ایمیل در متن پیش‌نمایش ارائه بدهید.

۴-یک محتوای باکیفیت برای متن ایمیل مارکتینگ بنویسید

نوشتن محتوای با کیفیت برای بازاریابی ایمیلی اصلا سخت نیست. فقط باید چند قانون مهم را رعایت کنید:

  • بروید سر اصل مطلب: به هر قیمتی از داستان‌سرایی بی‌مورد مخصوصا در پاراگراف ابتدایی متن اجتناب کنید. خواننده شما در یک یا دو ثانیه تصمیم می‌گیرد که به خواندن ادامه دهد یا دکمه حذف را بفشارد.
  • متن ایمیل را کوتاه نگه دارید: کوتاهی متن ایمیل مهم است. از جملات کوتاه و پاراگراف‌های کوتاه استفاده کنید. خواننده خود را مجبور نکنید برای به‌دست آوردن اطلاعات زمان زیادی صرف کند. از کلمات مشخص و مرتبط با نیازهای مخاطب استفاده کنید. افعال مناسب به متن شما اعتبار و جاذبه می‌دهند.
  • خواندن متن را آسان کنید: مردم این روزها واقعا مشغول هستند و زمان زیادی را صرف فهمیدن آنچه می‌خواهید بگویید نمی‌کنند. متن ایمیل خود را با استفاده از جملات و پاراگراف‌های کوتاه و استفاده از بولت‌ها خوانا‌تر کنید. تا جای ممکن اصطلاحات و کلمات پیچیده در متن به‌کار نبرید.
  • یک داستان بگویید: داستان‌ها روشی قدرتمند برای جلب توجه و انتقال پیام هستند. برای همین باید از داستان‌سرایی در متن ایمیل خود استفاده کنید.
  • به‌عنوان یک فرد حقیقی ایمیل را امضا کنید: در پایان متن هم از نام یک شخص واقعی برای امضای ایمیل -به‌جای لوگوی نام تجاری بدون چهره- استفاده کنید.

اگر تازه ایمیل مارکتینگ را شروع کرده‌اید و هنوز نمی‌دانید که کدام محتواهای ایمیلی‌تان بهتر و بیشتر باز و خوانده می‌شوند، می‌توانید از تست A/B برای آزمایش محتوای بازاریابی ایمیلی خود استفاده کنید. تست A/B یکی از راه‌های کشف محتواهای بهینه در بازاریابی ایمیلی است و یک راه عالی برای بهینه‌سازی نرخ باز شدن و نرخ کلیک کمپین‌های ایمیلی شما خواهد بود. فقط باید فرمول‌های مختلف عنوان ایمیل، قالب‌های محتوا و CTAها را آزمایش کنید تا ببینید کدام یک بهترین تعامل را برای شما فراهم می‌کنند و استراتژی خود را بر اساس آن تنظیم کنید.

۵-قابلیت تحویل ایمیل را بهینه کنید

موفقیت در بازاریابی ایمیلی بیشتر از عنوان یا محتوای ایمیل و حتی CTAها، به تحویل قابل اعتماد ایمیل‌های شما بستگی دارد. اگر ایمیل خود را به‌خوبی بنویسید و عنوان جذابی هم برای آن بگذارید ولی به‌دست مخاطب نرسد، عملا شما هیچ کاری نکرده‌اید. پس باید از تحویل ایمیل‌هایتان مطمئن شوید. قابلیت تحویل ایمیل در واقع توانایی ارسال ایمیل به صندوق ورودی مخاطبان شماست.

اگر قابلیت تحویل ایمیل شما مناسب نباشد، ایمیل‌هایتان در پوشه هرزنامه مخاطب قرار می‌گیرد یا بدتر از آن، IP فرستنده شما توسط ISP در لیست مسدود می‌شود. البته قابلیت تحویل اغلب به عوامل فنی و سرویس ایمیل شما بستگی دارد، اما راه‌های غیر فنی زیادی هم وجود دارد که به خبرنامه‌های ایمیل شما کمک می‌کند تا حتما وارد صندوق ورودی مخاطبان شوند.

برخی از بهترین شیوه‌های بهینه کردن قابلیت تحویل ایمیل عبارتند از:

  • مطمئن شوید که موضوع ایمیل هرزنامه یا بیش از حد تبلیغاتی نباشد. اگر مخاطبی قبل از باز کردن ایمیل شما تصمیم بگیرد که ایمیل شما هرزنامه است، احتمال نرخ تحویل شما کاهش پیدا می‌کند.
  • پایگاه داده مشترکین خود را با حذف مخاطبین غیرفعال و آدرس‌های غیرفعال به‌روز نگه دارید.
  • فقط برای مشترکینِ لیستِ خود ایمیل ارسال کنید. اکر برای کسی که هرگز نام شما را نشنیده است ایمیل می‌فرستید احتمال اینکه شما را به‌عنوان هرزنامه گزارش کند زیاد است. این موضوع می‌تواند به قابلیت تحویل آینده شما آسیب برساند.
  • همیشه یک لینک لغو اشتراک در ایمیل‌ها داشته باشید تا هر زمان مخاطبان دیگر مایل به دریافت ایمیل نبودند به شما اطلاع دهند.

چگونه یک استراتژی بازاریابی ایمیلی طراحی کنیم؟

مثل هر کار دیگری در دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات ایمیلی نیز باید یک استراتژی بازاریابی ایمیلی داشته باشید. برای تعریف استراتژی بازاریابی ایمیلی خود، به این فکر کنید که می‌خواهید در اولین کمپین خود به چه اهدافی برسید. مثلا:

  • تبلیغ یک محصول و خدمات جدید
  • به اشتراک گذاشتن کوپن تخفیف با مشتریان وفادار
  • افزایش لیست ایمیل‌ها با ارائه محتواهای قابل دانلود
  • به‌روزرسانی مشترکین با اخبار شرکت

اهداف شما می‌توانند موردی یا گسترده باشند. تا زمانی که این اهداف با کسب‌و‌کار و مخاطبان شما همخوانی دارند و قابل اندازه‌گیری هستند، می‌توانند ایجاد محتوای ایمیل شما را آسان‌تر کنند.

سپس باید یک تقویم زمانی برای ارسال ایمیل بازاریابی خود آماده کنید. بهتر است به جای انتخاب یک روز و زمان تصادفی برای ارسال ایمیل، استراتژیک عمل کنید. یعنی هم زمان‌هایی را برای ارسال ایمیل انتخاب کنید که برای مخاطبان‌تان منطقی است و هم یک برنامه منظم مثلا هفتگی و ماهانه برای ارسال ایمیل داشته باشید. برای مثال در ارسال ایمیل‌های مرتبط با یک کمپین خاص سعی کنید بین ارسال ایمیل‌ها یک یا دو روز فاصله بیندازید.

به‌طور کلی زمان ایده‌آل برای ارسال ایمیل به مخاطبان شما بستگی دارد. اگر قصد بازاریابی برای مادران خانه‌دار را دارید، ارسال ایمیل در صبح یا اوایل بعد از ظهر بهتر است. بچه‌ها در مدرسه هستند، بنابراین مخاطب هدف شما وقت دارد ایمیل را بخواند. یا بسیاری از مشاغل فصول چرخه‌ای دارند. پس اگر شما لباس‌های ورزشی و شنا می‌فروشید، احتمالاً ارسال ایمیل‌های مربوط به فروش و محصولات جدیدتان در تابستان نتیجه بهتری بدهد. 

در مرحله بعد لیست ایمیل‌های خود را بخش‌بندی کنید. همزمان که لیست ایمیل شما گسترش می‌یابد، احتمالاً پروفایل‌های خریدار و مشتریان‌تان هم متنوع‌تر می‌شود. تقسیم‌بندی لیست مشترکین شما به لیست‌های فرعی کوچکتر با ویژگی‌های مشترک به شما اجازه می‌دهد تا مشترکین را با ایمیل‌های مرتبط‌تر و هدفمند درگیر کنید. معمولا لیست‌های مخاطبین بر اساس اطلاعات جمعیت‌شناختی مانند سن و جنس یا مکان سکونت و همچنین اطلاعات مشتری مانند سابقه خرید تقسیم‌بندی می شوند. 

در نهایت با افزایش ترافیک، استراتژی کمپین ایمیلی خود را بازبینی کنید. فقط به تجزیه‌ و‌ تحلیل‌های سرویس ارائه‌دهنده خدمات ایمیل مارکتینگ و حتی گوگل آنالیتیکس تکیه نکنید. از مشتریان خود بخواهید در نظرسنجی‌های ایمیلی شما شرکت کنند و درباره محتوای ایمیل‌ها بازخورد ارائه کنند.

فراموش هم نکنید که هر بخش از کمپین بازاریابی شما باید به نحوی با دیگر بخش‌ها مرتبط باشد. یعنی ایمیل مارکتینگ شما نباید از تلاش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و حتی بازاریابی مستقیم‌تان جدا باشد. مثلا در هر ایمیل به کمپین‌های دیگر خود در شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ‌تان لینک بدهید.

جمع‌بندی

بازاریابی از طریق ایمیل یک راه عالی برای بازاریابی کسب‌و‌کار شماست. ارسال ایمیل‌های به‌موقع و جذاب به مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه باعث می‌شود تا آن‌ها به رقبای شما فکر نکنند. از ایمیل برای گفتگو با مشتریان خود استفاده کنید. ایمیل یک ابزار بازاریابی عالی است، اما می‌تواند از راه‌های دیگری نیز به کسب‌و‌کار شما کمک کند. هر از گاهی از محتوای بازاریابی معمولی خود فاصله بگیرید و نظرسنجی ارسال کنید. به مشتریان بگویید که پس از خرید از شما چقدر از آن‌ها قدردانی می‌کنید. اگر مشتری سبد خرید خود را رها کرد باید با نظرسنجی پیگیری کنید و علت را از او بپرسید. 

یادتان باشد که وقتی شخصی آدرس ایمیل خود را به شما داد، در فرایند ایمیل مارکتینگ از این اعتماد سوءاستفاده نکنید. پر کردن صندوق ورودی مخاطبان با ایمیل‌های اضافی باعث می‌شود آن‌ها علاقه خود را به برند شما از دست بدهند یا به‌طور کامل اشتراک ایمیل‌شان را لغو کنند. روی ارسال پیام‌های مرتبط و جذاب درباره چیزهایی که مخاطبان دوست دارند تمرکز کنید تا آن‌ها برای مدت طولانی به برند شما وفادار بمانند.

در نهایت با شرکت در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج می‌توانید با تکنیک‌ها و ترفندهای ایمیل مارکتینگ بیشتر آشنا شوید و استراتژی بازاریابی ایمیلی خود را بهینه کنید.

منبع
brevo

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا