دیجیتال مارکتینگ

آموزش اینستاگرام مارکتینگ + صفرتاصد بازاریابی اینستاگرامی

اینستاگرام (Instagram) به‌عنوان یک شبکه اجتماعی پر طرفدار، یک پلتفرم بازاریابی بسیار موثر برای برندها، کارآفرینان و هر کسب‌وکاری‌ست. تقریبا کسی شک ندارد که اگر می‌خواهد کسب‌وکارش در فضای آنلاین دیده و اسمش شنیده شود، باید یک اکانت اینستاگرام داشته باشد. پس حتما برای داشتن یک بازاریابی دیجیتال موفق باید روی اینستاگرام مارکتینگ هم سرمایه‌گذاری کنید.

اما چگونه باید بین میلیون‌ها عکس و فیلم و استوری دیگر که هر روز پست می‌شود دیده شویم؟ اصلا می‌توانیم با عکاسی آماتور هم به بازاریابی اینستاگرامی فکر کنیم یا باید حتما برای عکس‌های حرفه‌ای هزینه کنیم؟ اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره اینستاگرام مارکتینگ به‌عنوان یکی از قدرتمندترین انواع روش‌های بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ بدانید حتما تا انتهای این مطلب را بخوانید.

اینستاگرام مارکتینگ چیست؟

بازاریابی اینستاگرامی نوعی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی است که در آن بازاریابان از پلتفرم اینستاگرام برای تبلیغ کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. بازاریابی اینستاگرامی در واقع استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام برای افزایش آگاهی عمومی از برند، جذب فالوئر (دنبال‌کننده) و تعامل بیشتر با مخاطبان و مشتریان، ایجاد روابط با سایر برندها و در نهایت فروش محصولات یا خدمات است.

چرا باید در اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه و ۵۰۰ میلیون استوری روزانه دارد و عملا دومین شبکه اجتماعی پربازدید در دنیای سوشال مدیا محسوب می‌شود. کاربران این شبکه اجتماعی به‌طور متوسط ۵۳ دقیقه در روز یا حداقل ۷ ساعت در هفته را در اینستاگرام سپری می‌کنند. بخش مهمی از گشت‌وگذار کاربران در اینستاگرام صرف مرور محتواهای تولید شده و تعامل با دوستان و برندها می‌شود.

اما چرا اینستاگرام تا این اندازه برای تجارت الکترونیک مهم است؟ یک دلیل واضح فرمت اینستاگرام است. ماهیت بصری اینستاگرام فرصت‌های گسترده‌ای را برای مشاغل تجارت الکترونیکی که به دنبال نمایش محصولات خود هستند، فراهم می‌کند. عکس‌ها، ویدیوها یا استوری‌های اینستاگرام به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا برند و محصول خود را به روشی دوستانه و معتبر، بدون اشاره مستقیم به فروش، برای مشتریان خود تبلیغ کنند.

از همه مهم‌تر، کاربران اینستاگرام فقط یک دنبال‌کنندهٔ محتوا نیستند و یک مخاطب جدی برای تبلیغ محصولات و خدمات محسوب می‌شوند. معمولا بین مخاطبان و برندها و کسب‌وکارها در این شبکه اجتماعی تعامل‌های قوی شکل می‌گیرد که باعث می‌شود کاربران اینستاگرام به خریدار تبدیل شود. آمارها می‌گوید تقریبا ۷۲ درصد از کاربران اینستاگرام پس از دیدن چیزی در اینستاگرام (لباس، لوازم آرایش، کفش و جواهرات) تصمیم به خرید می‌گیرند.

یکی دیگر از دلایل مطرح بودن اینستاگرام در تجارت الکترونیک مربوط به امکانات و آپشن‌های خود پلتفرم است. اینستاگرام به‌صورت اختصاصی ابزارهای ویژه‌‌ای را برای کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند تا بهترین و بیشترین بازدهی را از بازاریابی اینستاگرامی خود داشته باشند. در ادامه مطلب بیشتر درباره امکانات اکانت‌های تجاری اینستاگرام صحبت می‌کنیم.

حساب تجاری اینستاگرام یا Business Account چه مزایایی دارد؟

اینستاگرام هنوز یک پلتفرم تحلیلی داخلی و عمیق مانند فیس‌بوک ندارد. منتها وقتی اکانت اینستاگرام خود را به یک حساب تجاری (Business Account) تغییر می‌دهید، به داده‌های مختلفی برای تجزیه‌ و‌ تحلیل‌ فعالیت خود در این شبکه اجتماعی و درک مخاطبان دسترسی پیدا می‌کنید. مثلا می‌توانید با کلیک روی گزینه View Insights در زیرِ تصاویر و ویدیوهای آپلود‌شده خود، رشد فالوئر، تعداد ایمپرشن یا بازدید و کلیک هر پست، میزان تعامل و اشتراک‌گذاری هر عکس و فیلم را ببینید.

حتی می‌توانید اطلاعات جمعیتی فالوئرهای خود، از جمله اطلاعات مربوط به سن، جنسیت، موقعیت مکانی و بیشترین ساعات فعالیت آن‌ها را به‌دست آورید. هرچقدر هم بیشتر در مورد نحوه تعامل کاربران با پست‌های خود بدانید، بهتر می‌توانید محتوایی جذاب برای افزایش تعامل با مخاطبان‌تان آماده و منتشر کنید.

داشتن یک حساب تجاری مزایای دیگری هم دارد. از جمله اینکه فالوئرهایتان می‌توانند روی دکمه تماس با شما کلیک کنند و از همین صفحه اینستاگرام با شما در تماس باشند؛ درست مانند صفحه تماس یا ارسال نظرات در وب‌سایت. با این ویژگی به‌عنوان یک برند معتبر در بین مخاطبان خود اعتبار کسب خواهید کرد. تبدیل اکانت اینستاگرام به یک حساب بیزینسی اصلا کار سختی نیست. فقط کافی است به تنظیمات اکانت خود بروید و برای شروع روی «Switch to Business Profile» کلیک و بقیه مراحل را دنبال کنید.

ویژگی‌های یک پروفایل خوب برای بازاریابی اینستاگرامی

حالا که با مفاهیم کلی و اولیه بازاریابی اینستاگرامی و اکانت بیزینسی در این پلت‌فرم آشنا شدید، وقت آن است که قبل از شروع برنامه‌های خود، حتما پروفایل اینستاگرام‌‌تان را بهینه کنید. یادتان باشد که ظاهر و نمایه اینستاگرام شما بازتاب مهمی از برند شماست. در واقع حکم ویترین را برای فروش آنلاین شما دارد. وقتی شخصی وارد اکانت شما می‌شود یا روی عکس پروفایل برندتان کلیک می‌کند، فقط چند ثانیه فرصت دارید تا او را به فالوئر تبدیل کنید. به همین دلیل است که امروزه کسب‌وکارها بیش از هر زمان دیگری وقت خود را صرف برنامه‌ریزی ظاهر کلی پروفایل خود می‌کنند. ظاهری که در یک نگاه سریع یا اسکرول سرسری هم برای مخاطبْ جذاب و بیان‌گر هویت برند شما باشد.

مهم‌ترین کار برای بهینه‌سازی اکانت‌تان این است که یک تِم ثابت برای اکانت اینستاگرام خود طراحی کنید. یعنی نمای کلی اکانت خود را بررسی کنید و ببینید که چگونه می‌توانید تمام عکس‌ها و فیلم‌های خود را در کنار یکدیگر بچینید که ظاهری یکسان و هماهنگ داشته باشند. مثلا بهتر است یک طرح رنگ ثابت برای فید اینستاگرام خود داشته باشید. طرح و رنگی که به‌نوعی سمبل برند و تجارت‌تان باشد. همچنین باید بدانید که هر یک از عکس‌های خود را کجا قرار دهید و چگونه فید خود را برنامه‌ریزی کنید تا عکس‌های مختلف (شلوغ یا مینیمال) شما به‌خوبی با هم ترکیب شوند.

بازاریابی در اینستاگرام

برای حفظ یکپارچگی نور و رنگ عکس‌ها توصیه می‌شود که رویکردی ثابت برای ویرایش عکس‌های خود داشته باشید. البته نه اینکه فقط از یک فیلتر مشخص و تکراری در عکس‌هایتان استفاده کنید، اما محدود کردن خود به چند فیلتر، کمک می‌کند تا به یک طرح بصری ثابت و یک‌دست برسید.

برای اینکه در مدت کوتاه بتوانید هر آنچه که در چنته دارید را به مخاطب نشان دهید می‌توانید هایلایت‌ استوری‌های اینستاگرام خود را در دسته‌ها، رویدادها یا موضوعات مختلف گروه‌بندی کنید تا کاربران بتوانند به سرعت محتوای مورد علاقه خود را پیدا کنند. حتما هم در بیوگرافی اینستاگرام مشخص کنید که چه کسی هستید و چه چیزی می‌فروشید. می‌توانید موقعیت مکانی کسب‌وکارتان را در بیوگرافی اضافه کنید تا افراد بتوانند روی آن کلیک کرده و در نقشه شما را پیدا کنند. نوشتن نام مکان‌هایی که افراد می‌توانند سفارش خود را تحویل بگیرند هم می‌تواند به جذب مخاطبان محلی کمک کند. بهینه‌سازی بیوگرافی همچنین یک امکان عالی برای بهبود سئو اینستاگرام شما خواهد بود. با درج موقعیت مکانی در پروفایل، الگوریتم موتورهای جستجو حتما شما را برای مخاطبان محلی نمایش می‌دهند.

چه محتوایی در اینستاگرام کسب‌وکار خود پست کنیم؟

استراتژی اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام به شما امکان می‌دهد انواع مختلفی از محتوا مانند عکس، فیلم و استوری را پست کنید یا حتی پخش زنده یا لایو برای مخاطبان‌تان داشته باشید. اما محتوای عکس و فیلم اینستاگرام یک کسب‌وکار یا فروشگاه چه چیزی باید باشد؟ در لایو باید چه موضوعاتی را مطرح کنند؟

  • عکس‌ها رایج‌ترین نوع پست در اینستاگرام هستند. اما برای انتشار عکس حواستان باشد که تصاویری که انتخاب می‌کنید متنوع باشند. تنوع به مخاطبان‌تان نشان می‌دهد که خدمات و محصولات شما متنوع است و فالوئرهایتان را بیشتر درگیر آنچه که عرضه می‌کنید خواهد کرد. همچنین مهم است تعداد تبلیغات آشکارتان زیاد نباشد تا مخاطب فراری نشود! بنابراین از ارسال عکس‌های زیاد از محصولات خود خودداری کنید. در عوض می‌توانید فرهنگ شرکت خود را با عکس‌های سبک زندگی و تصاویری از پشت صحنه کار خود به تصویر بکشید. یا پست‌های شما می‌تواند تصویری از یک اینفلوئنسر شناخته‌شده اینستاگرام باشد که از محصول یا خدمات شما استفاده می‌کند.
  • یک گزینه خوب به‌عنوان محتوا، بازنشر پست‌های جذاب و باکیفیت کارمندان‌تان در صفحه اصلی شرکت است. ارسال مجدد محتواهای کارمندان‌تان هم یک راه آسان برای انتشار محتوای معتبر و نمایش وجه انسانی کسب‌و‌کارتان است و هم مخاطبان شما را با کارمندان‌تان وارد تعامل می‌کند.
  • می‌توانید محتواهای مربوط به حوزه کاری‌تان که توسط کاربر ایجاد شده‌اند را هم به اشتراک بگذارید. مخصوصا اگر در این پست‌ها تگ شده‌اید یا هشتگ مربوط به برند شما را در کپشن دارند، حتما آن‌ها را در صفحه تجاری‌تان بازنشر کنید. اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط کاربر (UGC) نه تنها یک تبلیغ رایگان برای کسب‌وکارتان است، بلکه نشان می‌دهد که واقعاً به مشتریان و دنبال‌کنندگان خود اهمیت می‌دهید.
  • پست‌های آموزشی هم یکی از محبوب‌ترین پست‌ها برای اینستاگرام یک کسب‌وکار هستند؛ مخصوصا اگر این آموزش به آنچه که می‌فروشید مربوط باشد. البته پست‌های آموزشی باید در کنار اینکه نکات کاربردی نحوه انجام یا ساختن چیزی را ارائه می‌دهند، سرگرم‌کننده هم باشند.
  • پست‌های انگیزشی هم گروه دیگری از محتواهای محبوب برای اینستاگرام کسب‌وکارها هستند. یک پست انگیزشی معمولا یک تصویر ساده است که زیر آن یک نقل قول یا متن مثبت و نشاط‌آور نوشته می‌شود. البته حواستان باشد که این نوع پست‌ها را زیاد به اشتراک نگذارید تا اکانت‌تان شبیه مجله‌های زرد موفقیت نشود.
  • رویدادهای مختلف تقویم و روزهای ملی یا جهانی هم یک گزینه عالی برای تولید محتوا هستند. یک پست خبری نیز یک راه عالی برای ارسال محتوایی طنز است که مربوط به رویدادهای عمومی معمولا بامزه می‌شود. مثلا پست محتوایی درباره رویدادهایی مانند روز ملی خواهر و برادر و روز جهانی بستنی باعث ایجاد تعامل خوبی با مخاطبان‌تان خواهد شد و شما را برندی خوش‌مشرب نشان می‌دهد. 

چگونه یک کپشن اینستاگرامی خوب بنویسیم؟

نوشتن کپشن اینستاگرام برای اینکه بازاریابی اینستاگرامی موفقی داشته باشید بسیار مهم است. یک تصویر ممکن است ارزش هزار کلمه را داشته باشد، اما باید بتوانید با کمترین و اثرگذارترین کلمه‌ها یک کپشن خوب بنویسید. فراموش نکنید که اینستاگرام در وهله اول یک پلت‌فرم بصری است و احتمالا خیلی از کاربران چندان وقت و زمانی برای خواندن کپشن‌ تصاویر نگذارند. البته اینستاگرام می‌تواند یک رسانه داستان‌سرایی عالی هم باشد. به‌شرط اینکه بدانید چگونه برای تصاویر یا فیلم‌های خود کپشن بنویسید تا خوانده شوند. پس اصلا برای نوشتن یک کپشن عجله نکنید و پیش از پست کردن آن از دوستان یا همکاران خود نظر بخواهید.

اگر چند نکته ساده زیر را در نوشتن زیرنویس عکس‌هایتان رعایت کنید می‌توانید نتیجه بهتری از آنچه که پست می‌کنید بگیرید:

  • طول کپشن را در نظر بگیرید: 

زیرنویس پست شما می‌تواند حداکثر ۲۲۰۰ کاراکتر باشد. صرف نظر از طول جمله، کاربران فقط می‌توانند ۳ تا ۴ خط اول هر کپشن را ببینند و اگر متن شما طولانی‌تر باشد آن‌ها باید روی گزینهٔ More… کلیک کنند تا بقیه مطلب برایشان نشان داده شود. پس همیشه مهم‌ترین بخش محتوا را در ابتدای کپشن قرار دهید تا در همان لحظه اول قابل مشاهده باشد.

  • در کپشن‌ها با مخاطب تعامل داشته باشید و او را درگیر کنید: 

بهتر است همیشه یک فراخوان برای عمل (CTA) در کپشن خود قرار دهید. مثلا مخاطبان خود را تشویق کنید که عکس شما را لایک کنند، نظر بدهند یا به اشتراک بگذارند. همچنین می‌توانید از کپشن‌ برای هدایت افراد به سایت یا وبلاگ خود استفاده کنید تا آن‌ها محصول یا پست وبلاگ جدید شما را ببینند. 

بهتر است برای این کار از لینک‌های ردیابی کوتاه‌شده در URL خود استفاده کنید تا بتوانید بعدا میزان ترافیک از حساب اینستاگرام یا یک پست خاص را مشاهده کنید.

  • لحن خاص خودتان را برای اینستاگرام پیدا کنید: 

لحن محتوا در هر پلتفرم اجتماعی متفاوت است. مثلا متنی که احتمالا برای توییتر مناسب است ممکن است در اینستاگرام کپشن خوبی نباشد. به‌طور کلی در اینستاگرام، پست‌هایی با لحن ساده و معتبر بهترین عملکرد را دارند. از ایموجی‌ها و سایر ابزارهای سرگرم‌کننده هم در کپشن‌ها استفاده کنید تا نوشته شما شخصی‌تر و صمیمانه‌تر شود. در ضمن سعی کنید حتما لحن کپشن‌ها برای تمامی پست‌هایتان هماهنگ و یکسان باشد تا بتوانید برند خود را بین دیگر محتواها متمایز کنید.

نحوه استفاده از هشتگ در اینستاگرام مارکتینگ

یکی از ابزارهایی که به شما کمک می‌کند تا کپشنی که نوشته‌اید به‌خوبی برای بازاریابی اینستاگرامی کار کند، استفاده درست، دقیق و به‌اندازه از هشتگ است. این روزها هشتگ‌ها تقریباً در همه جای اینترنت دیده می‌شوند. معمولاً هم برای ارجاع به رویدادها، کنفرانس‌ها، فرهنگ پاپ، سرگرمی یا مضامین تکراری استفاده می‌شوند و راهی عالی برای بیشتر دیده‌شدن محتوای شما هستند.

هشتگ‌های اینستاگرام هم در واقع بخشی از استراتژی بازاریابی اینستاگرامی شما هستند. این هشتگ‌ها یک سیگنال واضح برای کاربران محسوب می‌شوند که به آن‌ها نشان می‌دهد پست‌های شما همان‌چیزی است که آن‌ها به دنبالش هستند. اصلا بسیاری از کاربران محتواها را فقط بر اساس هشتگ‌ها دنبال می‌کنند. بنابراین اگر پست اینستاگرامی شما به یک موضوع پرطرفدار مربوط می‌شود، حتما هشتگ مربوطه را در کپشن پست قرار دهید

نحوه استفاده از هشتگ در اینستاگرام مارکتینگ

چگونه باید از هشتگ در کپشن‌های اینستاگرام استفاده کنیم؟

ساده‌ترین و کاربردی‌ترین راه این است که نگاه کنید و ببینید که مخاطبان، رقبا و رهبران حوزه کاری شما از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند. می‌توانید مستقیماً در نوار جستجوی اینستاگرام جستجو کنید تا هشتگ‌های پرطرفدار را بیابید و محتوای مربوطه را با درج این هشتگ پست کنید. خوشبختانه اینستاگرام یافتن محتوای تگ‌شده با هشتگ را برای کاربران ساده و آسان کرده است. فقط هشتگ را در نوار جستجو تایپ کنید و نتایج خود را بر اساس برچسب‌ها فیلتر کنید تا ببینید چه تعداد از پست‌ها از آن هشتگ و همچنین سایر هشتگ‌های مرتبط استفاده کرده‌اند.

هنگامی که یک کلمه یا عبارت را جستجو می‌کنید، اکانت‌های برتر اینستاگرام، هشتگ‌ها و مکان‌هایی که شامل کلمه کلیدی شما هستند (معمولاً حساب‌هایی که محبوب هستند یا آن‌ها را دنبال می‌کنید) برایتان لیست می‌شود. پس می‌توانید ببینید از کدام عبارات و کلمات کلیدی بیشتر به‌عنوان هشتگ استفاده شده و برترین حساب‌های اینستاگرام کدام کلمه کلیدی را برای یک موضوع خاص استفاده کرده‌اند. به‌طورکلی کارشناسان دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌کنند که به‌جای استفاده از محبوب‌ترین هشتگ‌های اینستاگرام، بهتر است از هشتگ‌های برتر اینستاگرام استفاده کنید که جامعه‌ درگیر زیادی در پشت خود دارند و به مخاطبان یا صنعت شما هم مرتبط هستند.

چه تعداد هشتگ در اینستاگرام مناسب است؟

شما می‌توانید تا ۳۰ هشتگ به متن کپشن خود اضافه کنید. سعی کنید هشتگ‌های عمومی، پرطرفدار و هشتگ‌های خاص را ترکیب کنید تا دسترسی و ارتباط پست خود را با کاربران افزایش دهید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید پست خود را با #قهوه تگ کنید، ممکن است بخواهید هشتگ‌های مرتبط مانند #کافه، #اسپرسو یا #لاته-آرت را هم تگ کنید تا دامنه بازدید پست خود را افزایش دهید.البته حین گنجاندن هشتگ در پست اینستاگرام حواستان باشد که هشتگ‌ها باید در کپشن شما طبیعی باشند. در غیر این صورت الگوریتم اینستاگرام پست شما را اسپم حساب می‌کند. بهتر است نهایتا از یک تا چهار هشتگ در هر کپشن استفاده کنید تا هم خواندن کپشن‌ها راحت باشد و هم باعث آزار مخاطب نشود.

استراتژی‌های بازاریابی اینستاگرامی کدامند؟

چندین استراتژی اینستاگرام مارکتینگ وجود دارد که حتی اگر از صفر شروع کرده باشید نیز کار می‌کنند. البته روش‌های مختلف استفاده از اینستاگرام برای بازاریابی را می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:

  • روش‌های پولی مانند تبلیغات و اینفلوئنسر مارکتینگ
  • روش‌های ارگانیگ یا بدون پرداخت، مانند ایجاد محتوای ارگانیک از جمله پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام

نمونه‌هایی از این استراتژی‌ها که می‌توانید به کمک آن‌ها با کمترین هزینه‌ها با اینستاگرام بازاریابی کنید:

  1. شراکت با کسب‌وکار دیگری برای میزبانی یک مسابقه یا جایزه 
  2. به‌اشتراک‌گذاری محتوای کسب‌وکارهای دیگر. وقتی کسب‌وکار دیگری را در پست خود برچسب‌گذاری یا به‌اصطلاح تگ می‌کنید یا محتوای آن را تبلیغ می‌کنید، احتمالاً متقابلا آن‌ها هم پست‌های شما را استوری می‌کنند یا به‌اشتراک می‌گذارند.
  3. نسخه دیگری از استراتژی بازاریابی اینستاگرامی این است که شما از یک کسب‌وکار دیگر در صنعت خود می‌پرسید که آیا مایلند محتوای شما را پست کنند یا خیر، و در عوض شما هم محتوای آن‌ها را پست می‌کنید. 
  4. با یک اینفلوئنسر برای تبلیغ پست‌ها و استوری‌های خود همکاری کنید. مثلا، اگر کسب‌وکار شما مربوط به فروش لوازم ورزشی است، می‌توانید با یک ورزشکار یا یک مدل تناسب اندام شناخته‌شده در اینستاگرام برای تبلیغ محصولات خود همکاری کنید. با این کار فالوئرهای پر تعداد اینفلوئنسرها با کسب‌وکار شما آشنا شده و تشویق می‌شوند از محصولات شما استفاده کنند.

مراحل طراحی و اجرای اینستاگرام مارکتینگ

اینستاگرام یک قدرت مطلق در دنیای شبکه‌های اجتماعی است. تقریباً بی‌نهایت پتانسیل استفاده نشده برای جلب توجه، تحریک تعامل، ایجاد روابط قوی با کاربران و… دارد. اما طراحی و اجرای اینستاگرام مارکتینگ ممکن است برای خیلی‌ها پیچیده و سخت باشد. مخصوصا اگر تازه‌کار باشید برایتان سوال می‌شود که از کجا باید شروع کنید؟ اصلا نگران نباشید. با دنبال کردن گام به گام این چند مرحله می‌توانید بازاریابی اینستاگرامی را برای کسب‌وکار خود اجرا کنید:

  1. استراتژی اینستاگرام مارکتینگ خود را بسازید. یعنی ببینید می‌خواهید از کدام ابزارها و تاکتیک‌ها برای رسیدن به اهداف‌تان استفاده کنید.
  2. اهداف خود را برای اینستاگرام تعیین کنید. مثلا می‌خواهید فروش‌تان در اینستاگرام بالا برود یا می‌خواهید برند خود را بیشتر معرفی کنید.
  3. مخاطبان هدف اینستاگرام خود را مشخص کنید و مطمئن شوید که نام کاربری شما قابل تشخیص و جستجو باشد. 
  4. تجزیه و تحلیل رقابتی انجام دهید تا ببینید سایر مارکترها در زمینه کاری شما چه پست‌هایی می‌گذارند.
  5. یک تقویم برای انتشار پست‌ها و محتواها یا لایوها بسازید. تعداد پست‌ها و مخصوصا استوری‌های شما نباید بیش‌ از حد زیاد و کلافه‌کننده، یا بیش‌ از حد کم باشد.
  6. یک برند ثابت در اینستاگرام برای کسب‌وکار خود بسازید. همان‌طور که در بخش بهینه‌سازی اکانت اینستاگرام گفته شد باید پست‌ها و عکس‌های شما از نظر نور و رنگ و لحن کپشن یک‌دست باشند.
  7. فالوئرهای اینستاگرام خود را افزایش دهید و حتما پیج اینستاگرام خود را در شبکه‌های اجتماعی دیگر نیز تبلیغ کنید.

روش‌های تجزیه و تحلیل اینستاگرام مارکتینگ

همیشه باید به میزان تعامل کاربران (تعداد لایک و کامنت) و تعداد فالوئرهای خود در طول زمان توجه داشته باشید. تجزیه‌ و‌ تحلیل داده‌های اکانت اینستاگرام برای درک جمعیت‌شناسی مخاطبان، بهینه‌سازی محتواها و ارزیابی عملکرد کلی بازاریابی اثربخش در اینستاگرام شما کلیدی است. 

اگر محتوای ارزشمندی برای مخاطبان ارسال ‌کنید، اکانت شما به‌طور پیوسته فالوئر و تعامل مد نظرتان را به دست می‌آورد. پس باید به‌صورت مرتب حتما یک‌سری معیارهای اساسی را دنبال کنید تا مطمئن شوید که اکانت شما در حال رشد است و عملکرد خوبی دارد.

البته آنالیز اینستاگرام چیزی بیش از این است که بدانید کدام عکس، ویدیو یا استوری بیشتر لایک گرفته یا بازنشر شده است. با تعریف و ردیابی معیارهای کلیدی (KPI) در طول زمان، می‌توانید خواسته‌های مخاطبان خود را بهتر درک ‌کنید و یک استراتژی محتوای قوی برای حساب اینستاگرام خود ایجاد کنید که تضمین می‌کند نتایج بهتری از اینستاگرام مارکتینگ به دست می‌آورید.

با استفاده از داده‌های تعامل مانند لایک‌ها، نظرات یا کلیک‌ها، می‌توانید تشخیص دهید که کدام محتواها بهترین عملکرد را دارند تا بدانید چه چیزی را باید بیشتر پست کنید. مثلا ممکن است مخاطبان شما عکس‌های محصول را به محتوای سبک زندگی ترجیح بدهند. پس باید سرمایه‌گذاری بیشتری در عکاسی محصولات داشته باشید و تعداد پست‌های سبک زندگی را کم کنید.

حتی می‌توانید عملکرد عکس‌های مختلف محصولات خود را هم زیر نظر بگیرید. عکس‌هایی با پس‌زمینه روشن عملکرد بهتری دارند یا تیره؟ آیا مخاطب شما عکس‌های آموزشی درباره محصولات را ترجیح می‌دهد یا عکس‌های گرفته شده توسط اینفلوئنسرها را بیشتر دوست دارد؟

همان‌طور که گفتیم، اگر اکانت اینستاگرام خود را به اکانت تجاری تبدیل کنید می‌توانید به‌ یک‌سری از داده‌های اولیه و کلی برای آنالیز فعالیت‌هایتان دسترسی داشته باشید. 

چگونه اینفلوئنسرهای اینستاگرامی مناسب را برای کسب‌وکار خود پیدا کنیم؟

اگر می‌خواهید در اینستاگرام به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کنید، سریع‌ترین راه کمک گرفتن از اینفلوئنسرهایی است که قبلاً مخاطبان و فالوئرهای زیادی برای خودشان ایجاد کرده‌اند. اما پیدا کردن اینفلوئنسرهای مناسب برای کمپین بازاریابی اینستاگرام می‌تواند یک چالش بزرگ باشد.

اولین قدم این است که سعی کنید چند فرد تأثیرگذار را شناسایی کنید که مخاطبان مرتبط با محصول یا خدمات شما دارند. در ضمن مشخص کردن اهداف هم کمک می‌کند تا بتوانید فرد یا افراد واقعا مناسب را برای همکاری انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما از کمپین اینستاگرامی‌تان بالا بردن نرخ تعامل با مخاطبان‌تان است، ممکن است منطقی باشد که با اینفلوئنسرهایی با فالوئرهای کمتر اما نرخ تعامل بالاتر همکاری کنید. اما اگر می‌خواهید روی معرفی بیشتر برند خود تمرکز کنید، معیارهایی مانند فالوئرهای بیشتر و ترافیک بیشتر مفیدتر خواهند بود.

چند نکته برای نتیجه‌گیری بهتر از اینستاگرام مارکتینگ

در پایان بیایید دو ترفند ساده بازاریابی در اینستاگرام را بررسی کنیم:

  • زمان مناسبی را برای پست محتوا انتخاب کنید. کاربران اینستاگرام در تمام ساعات روز فعال هستند. با این حال، تعداد انگشت‌شماری زمان بهینه برای ارسال پست در اینستاگرام وجود دارد. برای بیشترین تعامل، بهترین زمان برای پست گذاشتن در اینستاگرام، ساعت ۱۲-۲ ظهر و ۵-۷ بعد از ظهر است. اما ممکن است زمان‌های گفته‌شده بسته به نوع کسب‌وکار و مخاطبان شما متفاوت باشد. بهتر است با بررسی و آزمایش، بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام را متناسب با برند خودتان پیدا کنید. 
  • اکانت اینستاگرام خود را به فضایی تعاملی تبدیل کنید. لایک‌ها و کامنت‌ها احتمالا مهم‌ترین ابزارهای تعاملی در اینستاگرام هستند، اما راه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌توانید تعامل بیشتری با فالوئرهای خود داشته باشید. مثلا به‌صورت هفتگی یا ماهانه بازی «هرچی می‌خوای از من بپرس» اجرا کنید تا فالوئرها سوالات خود را در نظرات مطرح کنند و شما به آن پاسخ دهید. یا اگر قرار است محصول جدید عرضه کنید یا رویدادی برگزار کنید، یک شمارش معکوس روزانه برای انتشار محصول یا رویداد پست کنید.

جمع‌بندی

شما دیگر تمام نکات ضروری برای شروع و اجرای یک استراتژی اینستاگرام مارکتینگ را می‌دانید. با این حال اگر می‌خواهید اطلاعات کامل‌تری درباره نکات مختلف گفته‌شده در این مقاله یاد بگیرید می‌توانید سایر مقاله‌های مربوط به دیجیتال مارکتینگ را در بلاگ رهنما کالج بخوانید یا در بوت کمپ آموزش دیجیتال مارکتینگ رهنما کالج شرکت کنید.

منبع
later

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا