منابع انسانی

چگونه بهترین کانال‌های جذب و استخدام را انتخاب کنیم؟

انتشار آگهی استخدام در کانال درست، کمک می‌کند تا در کم‌ترین زمان ممکن به مناسب‌ترین و با استعدادترین کاندیداها برای موقعیت شغلی مورد نظرتان دسترسی پیدا کنید. هر چقدر هم که از اهمیت نیروهای خبره و کاربلد برای کسب‌وکارتان آگاه باشید باز هم نمی‌توانید هر روز ساعت‌ها برای پیگیری درخواست‌های استخدام وقت بگذارید. برای همین مهم است که بتوانید بهترین کانال بازاریابی برای استخدام در حوزه کاری خودتان را پیدا کنید و آنجا برای جذب نیرو تبلیغ کنید. اما بهترین کانال‌های جذب و استخدام در بازار کار امروزی کدام‌ها هستند و حرفه‌ای‌های کسب‌وکار شما بیشتر در کدام‌ یک از آن‌ها فعالیت می‌کنند؟ در این پست پنج مورد از بهترین کانال‌های جذب و استخدام را با هم بررسی می‌کنیم و سپس چند نکته برای انتخاب گزینه مناسب‌تر برای انواع شرکت‌ها و سازمان‌ها را هم یاد می‌گیریم.

پنج کانال جذب و استخدام که بهترین نامزدها را ارائه می‌دهند

درست مثل تبلیغات و بازاریابی برای محصولات و خدمات، برای استخدام بهترین نیروهای کاری هم عملا به یک بازاریابی ماهرانه نیاز دارید. برای اجرای کمپین‌های بازاریابی استخدامی، می‌توانید از کانال‌های تبلیغاتی مختلف و متنوعی استفاده کنید. کانال‌هایی که این روزها کاملا نسبت به آگهی‌های استخدام سنتی در روزنامه‌ها فرق کرده‌اند و عملا دیجیتال و آنلاین هستند. احتمالا می‌توانید از تمام کانال‌های تبلیغاتی آنلاین و پلتفرم‌های موجود در فضای مجازی برای انتشار آگهی‌های استخدام شرکت‌تان استفاده کنید، اما برخی از این پلتفرم‌ها و کانال‌ها در بازاریابی برای استخدام نتیجه‌ بهتری دارند. 

پنج مورد از بهترین کانال‌های جذب و استخدام که می‌توانید با خیال راحت روی آن‌ها حساب کنید عبارتند از:

۱- پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی

تا چند سال پیش، شبکه‌های اجتماعی کمتر به‌ چشم منبعی برای استخدام استعدادهای بالقوه مورد توجه قرار می‌گرفتند. اما امروز پلتفرم‌های متنوع و مختلف شبکه‌های اجتماعی (لینکدین، اینستاگرام، توییتر و حتی تلگرام) یک کانال عالی برای استخدام نیروهای خبره محسوب می‌شوند. مخصوصا که تبلیغات در این پلتفرم‌ها هزینه نسبتا پایینی دارد و در عمل هم تعداد قابل توجهی از متخصصان بسیار ماهر را به‌ عنوان مخاطب در اختیارتان می‌گذارد. حتی می‌توانید کارمندان‌تان را تشویق کنید تا فرصت‌های شغلی جدید شرکت را در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند.

البته بهتر است حتما یک برنامه اولیه برای استراتژی استخدام پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی داشته باشید و از این کانال به‌طور عاقلانه استفاده کنید. مثلا در مورد پیام‌های خود و اینکه چگونه می‌توانید به گروه هدف خود برسید فکر کنید. در متن‌های جذب نیرو حتما به پاداش‌های مشخص مثل مزایای مالی، زمان و ساعت‌های کار انعطاف‌پذیر، امکان پیشرفت شغلی و… اشاره کنید. این‌ها دلایل اصلی پیوستن به یک شرکت محسوب می‌شوند و نیروهای خبره را برای درخواست همکاری با شما تشویق می‌کنند. 

۲-سایت‌های کاریابی آنلاین

با همه تغییرات سریع و هیجان‌انگیز در حوزه بازاریابی آنلاین، سایت‌های کاریابی آنلاین همچنان یک از ابزارهای اصلی برای افزایش دیده‌ شدن آگهی‌های استخدامی و اجرای استراتژی‌های بازاریابی محسوب می‌شوند. سایت‌هایی مثل ایران‌تلنت، جابینجا، ای‌استخدام و … یک کانال مقرون به‌ صرفه هستند که اجازه می‌دهند آگهی‌های استخدام خود را به‌ جای روش سنتی و در روزنامه‌ها و مجلات، در سایت‌های معتبر اینترنتی منتشر کنید. این یعنی تعداد زیادی از متقاضیان کار با زمینه‌های حرفه‌ای و مهارت‌های متنوع، آگهی را می‌بینند و در صورت لزوم از طریق همان سایت برایتان رزومه هم ارسال می‌کنند.

البته زمان نوشتن آگهی شغلی، فراموش نکنید که آگهی استخدام‌تان را تا حد امکان جذاب کنید. مثلا عنوانی جذاب و البته مشخص به آن بدهید و شرکت خود را متمایز کنید. حتما هم متن آگهی را با کلمات کلیدی بهینه کنید تا در جستجوهای کاربران اینترنتی متقاضی کار حتما دیده شود. اگر می‌خواهید یک شرح شغلی حرفه‌ای بنویسید، می‌توانید از مقاله مربوط به شرح شغلی و آنالیز شغل در وبلاگ رهنما کالج کمک بگیرید.

۳-وب‌سایت شرکت

وب‌سایت شرکت می‌تواند یک ابزار فوق‌العاده موثر برای استخدام باشد. فراموش نکنید معمولا اولین چیزی که نامزدها هنگام یافتن پست شغلی جستجو می‌کنند (مخصوصاً اگر یک استارتاپ هستید و هنوز کسی از شرکت شما اطلاعی ندارد) این است که وب‌سایت شما را بررسی کنند. پس یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای انتشار آگهی استخدام انجام دهید این است که متن شرح شغلی و اطلاعات موقعیت شغلی خالی را در وب‌سایت خود منتشر کنید. حتی می‌توانید یک بخش ویژه به‌ نام درخواست همکاری در سایت‌تان راه‌اندازی کنید. برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ‌تر ممکن است سایت استخدام یا درخواست همکاری جداگانه هم داشته باشند. 

این کانال عملا هزینه‌ای برایتان نخواهد داشت و اگر هم شرکت‌تان به اندازه کافی شناخته شده باشد، توجه زیادی را از سوی جویندگان کار بالقوه جلب خواهد کرد. البته برای نتیجه‌گیری بهتر مطمئن شوید که آگهی استخدام یا اطلاعات مربوط به موقعیت‌های شغلی خالی به راحتی در سایت دیده می‌شوند. بهتر است صفحات مربوطه همان نوع طرح‌بندی وب‌سایت اصلی را داشته باشند.

۴-معرفی‌شده توسط کارمندان یا ارجاع کارمندان (ریفرال)

علی‌رغم به‌وجود آمدن انواع کانال‌های تبلیغاتی آنلاین برای استخدام، ارجاع کارمندان همچنان یکی از کارآمدترین کانال‌های استخدام و جذب استعدادها به حساب می‌آید. نکته مهم اینکه کارمندان معمولا فقط افرادی را معرفی می‌کنند که دوست دارند در کنارشان کار کنند و می‌دانند که با بقیه شرکت‌ها هم‌خوانی دارند. یعنی استخدام فردی که توسط کارمندان معرفی شده باشد، می‌تواند به یک‌دستی تیم‌های کاری و همدلی بیشتر در کارها هم کمک کند. در ضمن این روش ضریب اطمینان بالایی هم برای یافتن نامزدهای واجد شرایط دارد. زیرا کارمندان معمولا تنها در صورتی افراد دیگر را معرفی می‌کنند که بدانند برای موقعیت و شرکت مناسب هستند. واقعا چه کسی شغل خود را به‌خطر می‌اندازد تا یک فرد نامناسب و کار نابلد را برای استخدام معرفی کند؟ 

با ارجاع کارمندان در وقت و پول کارفرما هم برای استخدام نیروهای مورد نیاز شرکت صرفه‌جویی می‌شود. برای همین معمولا شرکت‌های موفق کارمندان خود را تشویق می‌کنند تا دوستان و آشنایان‌شان را هم برای همکاری معرفی کنند.

البته این کانال معایبی هم دارد. مثلا کارمندان اغلب افرادی با پیشینه مشابه را برای همکاری توصیه می‌کنند. پس اگر می‌خواهید نیروی کار خود را متنوع کنید، این موضوع می‌تواند یک اشکال باشد. علاوه بر این، مدیران استخدام ممکن است برای استخدام متقاضی ارجاع‌شده تحت فشار قرار بگیرند، حتی اگر این افراد بهترین گزینه برای موقعیت شغلی مورد نظر نباشند.

۵-کمپین‌های ایمیلی

راه‌اندازی و اجرای یک کمپین ایمیلی برای تبلیغ فرصت‌های شغلی در شرکت و سازمان شما می‌تواند یک گزینه دیگر برای جذب و استخدام نیروهای تازه باشد. در این روش باید بر اساس لیست ایمیل از افرادی که برای شنیدن اطلاعات بیشتر از سازمان شما یا دریافت خبرنامه و… ثبت‌نام کرده‌اند، آگهی‌های استخدام را ایمیل کنید تا در صورت تمایل درخواست همکاری بدهند. 

علاوه بر این‌ها بسیاری از سایت‌های آنلاین کاریابی هم معمولا آگهی‌های استخدام شما را به‌صورت ایمیل‌های تبلیغاتی برای کاربرانی که در این سایت‌ها عضو هستند ارسال می‌‌کنند. وقتی زمان انتشار آگهی در این سایت‌ها حوزه کاری شغل مورد نظر را انتخاب می‌کنید، آگهی شما می‌تواند به‌صورت هوشمند برای آن دسته از متقاضیانی که به‌ دنبال شغل در همین زمینه هستند ارسال شود.

چگونه کانال استخدام مناسب را برای شرکت و سازمان‌مان انتخاب کنیم؟

دانستن اینکه بهتر است کجا و در کدام کانال موقعیت شغلی خود را پست کنید به شما کمک زیادی در یافتن نامزد مناسب می‌کند. تبلیغ موقعیت شغلی در یک کانال ارتباطی درست باعث می‌شود بهترین استعدادها و افراد خبره برای همکاری با شما تماس بگیرند. در ضمن احتمالا بودجه استخدام محدود است (مخصوصا برای کسب‌وکارهای متوسط و کوچک) و نمی‌خواهید پول خود را در کانال‌های استخدام بی‌ثمر خرج کنید.

اما چگونه باید بهترین کانال‌ها را برای تبلیغ آگهی استخدامی خود پیدا کنید؟ متاسفانه، هیچ فرمول یکسان و واحدی برای همه شرکت‌ها و همه مشاغل وجود ندارد. کانال مناسب برای هر شرکت و حتی هر موقعیت شغلی متفاوت است. نتیجه خوب یک شرکت از شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های بازاریابی آنلاین لزوما دلیلی برای استخدام موفق توسط شرکت دیگر از همین کانال‌ها نخواهد بود.

برای انتخاب درست‌ترین و بهترین کانال‌های جذب و استخدام باید قبل از هر چیزی مشخص کنید که به‌ دنبال چه نیروی کاری هستید؟ آیا یک متخصص با تجربه می‌خواهید یا فردی کارآموز برای این موقعیت شغلی نیاز دارید؟ آیا این یک شغل مربوط به حوزه فنی (فناوری، مهندسی و ..) است یا یک کار دفتری ساده؟ وقتی تخمین خوبی از نوع کاندیدایی که می‌خواهید استخدام کنید داشته باشید، بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید کجا باید آگهی استخدام شغل خالی خود را پست کنید. 

واقعیت این است که اگر یک کارگر ساده ۴۰ تا ۵۰ ساله برای کار در کارخانه می‌خواهید احتمالا لازم نیست خیلی روی لینکدین و توییتر هزینه کنید، شاید اینستاگرام گزینه بدی نباشد. اما اگر یک جوان خلاق و حرفه‌ای برای حوزه فنی یا مارکتینگ و حتی گرافیک می‌خواهید احتمالا مخاطبان‌تان در تمام این شبکه‌های اجتماعی حاضر است.

البته برای تصمیم‌گیری نهایی درباره اینکه کدام کانال‌های استخدام برای شرکت‌تان کارآمدتر هستند، باید به معیارهای دیگری هم توجه کنید: 

  • هزینه به‌ازای هر استخدام که معمولا با جمع‌ زدن تمام هزینه‌های استخدام تقسیم بر تعداد کل استخدام‌ها محاسبه می‌شود.
  • زمان لازم برای استخدام. اگر یک موقعیت شغلی برای مدت طولانی خالی مانده، ممکن است نشان‌دهنده این باشد که کانال استخدامی مورد استفاده برای شما کار نمی‌کند.
  • تعداد افراد متقاضی واجد شرایط. اگر با انتشار آگهی در یک کانال خاص درخواست‌های زیادی دریافت می‌کنید، اما هیچ‌کدام از آن‌ها واجد شرایط نیستند، احتمالا در مکان اشتباهی تبلیغ استخدام کرده‌اید.
  • کیفیت استخدام و میزان جابجایی کارمندان و فرسودگی در سازمان

در نهایت پس از اینکه تصمیم گرفتید کدام کانال(های) استخدام مناسب‌تر هستند، باید بررسی کنید که آیا این کانال‌ها واقعا به همان اندازه که انتظار داشتید کارآمد هستند یا خیر. می‌توانید برای تعیین کارایی هر کانال استخدام برای نقش‌های خاص، سؤالات زیر را از خود بپرسید:

  • هر کانال چند متقاضی آورده و می‌آورد؟
  • هر کانال چند متقاضی واجد شرایط آورده است؟
  • نامزدهای مصاحبه‌شده برای آگهی قبلی از کدام کانال‌ها آمده‌ بودند؟
  • نامزدها چگونه درباره این موقعیت شغلی اطلاع پیدا کرده بودند؟

هنگامی که تمام این معیارها را جمع‌آوری کردید، می‌توانید تصمیم بگیرید که کدام کانال استخدام برای سازمان شما موثرتر است. این کار کمک می‌کند بودجه خود را به‌طور مناسب‌تری در آینده هزینه کنید و موفقیت بیشتری در استخدام استعدادهای حوزه کاری خود داشته باشید.

جمع‌بندی

استخدام نیروهای با استعداد و کاربلد برگ برنده هر کسب‌وکاری خواهد بود. یک استخدام موثر یعنی کارمندانی را جذب کنید که به رشد شرکت کمک می‌کنند و شما را از رقبا تمایز می‌سازند. با این حال پر کردن موقعیت‌های خالی شغلی به روشی کارآمد همیشه یکی از چالش‌های اصلی یک مدیر عامل یا مدیر منابع انسانی است. برای همین هم شرکت‌های موفق همیشه برای طراحی و اجرای یک سیستم استخدام موثر و استفاده از کانال‌های درست جذب استعدادها برنامه‌ریزی می‌کنند. هر چند با وجود طیف گسترده‌ای از کانال‌های استخدام و جذب، تصمیم‌گیری برای اینکه روی کدام یک باید تمرکز کنید دشوار خواهد بود. اما رعایت آنچه که در این مقاله گفته شد، نه تنها به شما در مدیریت هزینه‌های استخدام‌های‌تان کمک می‌کند، بلکه شما را در بهینه‌سازی تلاش‌های جذب استعدادهای برتر حوزه کاری‌تان و انتخاب بهترین کانال‌های جذب و استخدام هم راهنمایی می‌کند.

همچنین با شرکت در بوت کمپ آموزش جذب و استخدام می‌توانید تمام مهارت‌های مورد نیاز را به صورت عملی فراگیرید.

منبع
ismartrecruitapplicantproharver

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا